Avatar billede tester01 Nybegynder
28. december 2002 - 14:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

C++

Hvad synes I det kræver at lære og selvfølgelig også udvikle i C++?

Skal man kunne noget bestemt før man går i gang? Hvad ville være gode ting at kunne i forvejen. Hvilke bøger, sites etc. kan hjælpe og fortælle om tingene.

Hvis det nu er sådan at man helst skal kunne en del om computere, systemer eller lignende, så må I meget gerne foreslå ngoel bøger, der ville være en hjælp.

Tak,
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 14:51 #1
Du starter med:
  - en computer
  - en C++ compiler
  - en pædagogisk bog på et passende niveau
og så går du igang med at lave nogle programmer.

Når du begynder at mestre C++ syntax og gerne vil videre,
så begynder du at læse bøger om:
  - avanceret C++
  - objektorienteret design og patterns
og så begynder dine programmer at blive mere sofistikerede.

Bemærk, at man bliver ikke C++ ekspert på hverken 3 eller 6 måneder !
Avatar billede hells Nybegynder
28. december 2002 - 14:52 #2
det ville nok være smart at have erfaring med scriptsprog som f. eks. javascript eller php
Avatar billede mickni33 Nybegynder
28. december 2002 - 14:54 #3
der er et dansk hæfte som er skrevet af Kris Jamsa det er et rigtigt godt begynderhæfte og kan købes i bogforretninger og nogle tankstationer. Man behøver ikke kunne specielt meget om computere, dog skal du selvfølgelig have et program hvor du kan skrive din C++ kode i (en compiler). der kan du downloade en compiler (et program) hos www.Borland.com
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 14:56 #4
Jeg er meget uening m.h.t. script-erfaring. Det er ikke
nødvendigt og kan godt give nogle dårlige vaner som man kan
få svært ved at komme af med igen.
Avatar billede tester01 Nybegynder
28. december 2002 - 15:03 #5
arne v.

- en computer
- en C++ compiler
- en pædagogisk bog på et passende niveau

Det er rigtigt:)

Jeg ved ikke om det lød sådan, men jeg er ikek dum eller noget lignende :)

Jeg tror at det hells mener er, at php og javascript kører lidt på samme syntax. Dog kender jeg ikke de to scriptsprog rigtigt. Jeg kan kun ASP.

Men at lære VB først er ikke nogen bestemt ide? Man kan godt gå i gang med det tunge sprog først?:)

Igen arne:

Jeg ved godt at man ikke bliver ekspert på et par måneder. Jeg kender til tiden, og den krævede tålmodighed.

Tager gerne imod flere forslag.

Tak til dem der ahr været hidtil,
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 15:06 #6
Jeg synes ikke at det er nogen sårlig de, at starte med
et "rigtigt" sprog a la C++, Java, C#, Ada etc..

I gamle dage lærte mange Pascal som deres første sprog
og det var faktisk et godt valg efter min mening.

Man starter med a lære nogle sunde programmeerings vaner.

SÅ kan man altid lære noget quick and dirty senere.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 15:09 #7
Og der var ikke nogen fornærmelse i mit første svar. Der er
mange som knække rhalsen på at starte med GoF patterns
og meget avancerede OO konstruktioner inden de har lært
det mere basale.

Min pointe var at man skulle tage tingene stille
og roligt i den rigtige rækkefølge og lade det tage den
tid som det tager.
Avatar billede narrr Nybegynder
28. december 2002 - 15:54 #8
Du kan da sagtens starte med C++... Bare køb en god bog (tonsvis af anmeldelser på accu.org) - jeg anbefaler Accelerated C++.
Avatar billede tester01 Nybegynder
28. december 2002 - 17:03 #9
Arne, jeg ved godt at det ikke var ment som en fornærmelse, man antydede bare, at jeg godt kendte til begrebet programmering:)

Men hvad vil du så mene,a t være en god rækkefælge ller bane at køre i? Burde jeg lære Pascal først, eller er det unødvendigt i dag?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 17:11 #10
Dengang procedural programmering var sagen, så var Pascal et
fremragende sprog at lære det i.

Men idag skal det være objekt orienteret programmering, og
så duer Pascal ikke (jeg ved godt at TP og Delphi har OO features
men stadigvæk ikke).

Om det er C++, Java eller C# er ligegyldigt udfra en "lære OO
programmering synsvinkel". Der er naturligvis forskel på sprogene
og forskel på hvad de bruges til. Men du kan hurtigt lære de andre
to, hvis du mesterer det ene.

Og så var det mit indtryk, at du havde lagt dig fast
på C++.

Så første trin må være at lære sproget at kende altså syntax
og diverse standard libraries. Og det gøres bedst med en ikke for
svær bog og masser af programmeing (jo flere linier jo bedre).

Når man så har lært at bruge hammer og sav, så skal man jo
til at lære at bygge et hus.

Så skal man have fat i en videregående C++ bog, så man lærer
forskellen på virtual og ikke virtual metoder, lærer hvor galt
det kan gå uden copy constructor etc.etc.. Så begynder man at
læse om OO design, GoF patterns etc. og så begynder ens C++
programmer at være profesionelle.

Også under sidste del skal man naturligvis også kode en masse.
Avatar billede Regta500 Praktikant
28. december 2002 - 17:38 #11
lytter lige med
Avatar billede Regta500 Praktikant
28. december 2002 - 17:46 #12
jeg bruger Microsoft Visual C++ 6.0 Standard Edition og er en noob... har i nogle gode råd til projekter
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 17:57 #13
Alt kan bruges.

Gør det til en vane at lave et lilel stykke kode hver gang
du sidder med en problem-stilling.

Lærer du om matrice regning, så koder du klasser til at
regne med matricer.

Sidder du og bruger ZIP og ARJ, så prøver du at kode noget
compression/decompression.

Har du haft problemer med at int's er for små, så koder
du noget til at regne med virlkårligt store integers.

Har du lige sprteret din CD samling, så laver du en lille
database over dem.

Man kan altid finde en god undskyldning for at programmere lidt !
Avatar billede tester01 Nybegynder
28. december 2002 - 21:31 #14
Hmm, hvad er de største forskelle på Java, C++ og C#?

Og hvad er specielt ved dem?

Arne v, hvad mener du med nedenstående?=):
udfra en "lære OO
programmering synsvinkel"

På gensyn;)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2002 - 21:38 #15
Der kan skrives tykke bøger om de finere forskelle på
de 3 sprog.

De er alle solidt objekt orienterede.

C++ er et meget kraftfuldt og komplekst sprog. Java
er portabelt til så godt som alle platforme. C# er
det Microsofts anbefaler idag.

Etc.etc..

Med:
  Om det er C++, Java eller C# er ligegyldigt udfra en "lære OO
  programmering synsvinkel".
mener jeg at du kan lære god objekt orienteret programmering
med alle 3 sprog.

Og jeg mener, at det er det vigtigste.

Du vælger et sprog.
Du lærer det sprog godt at kende.
Du lærer OOP.
Så lærer du nye OO sprog hen af vejen som du får brug for det.
Avatar billede tester01 Nybegynder
29. december 2002 - 01:14 #16
Kan C# programmer køre på andre platforme?

Er der nogen forskelle på sværhedsgraden i sprogene? Er der meget mere kode i det ene til den samme funktion?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 11:17 #17
C# er en Microsoft ting. Men Windows er jo også en ret udbredt
platform.

Der er et projekt igang med at portere .NET platformen til Linux
kaldet Mono. personligt tror keg ikke meget på det.

C++ er nok lidt sværere end både Java og C# (man kan mere i C++).

I langt de fleste realistiske tilfælde tror jeg at at C++, Java og C# kode
vil være lige stor (ja faktisk nærmest ens).
Avatar billede tester01 Nybegynder
29. december 2002 - 12:34 #18
Det vil så sige at C# kun virker på windows-platform?

Java og C++:
I hvilke tilfælde ville java være mere brugbart end C++? Hvis du lige kunne komme på et.

Arne, hvilke sprog kan du?
Har du nogle kontakter til dig, som jeg kan få?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 13:07 #19
Som sagt arbejdes der på at få .NET og C# til at virke på Linux
og jeg mener endda at de er ret langt henne. Jeg er bare lidt skeptisk
over for om Microsoft i længde vil tillade dem at fortsætte. Jeg betragter
C# som de facto bundet til Windows.

Java er lidt simplere end C++. Java er mere portabelt. Der er flere
færdige frameworks til Java. Java mangler nogle ting i.f.t. C++.
Java er ikke mature endnu og tingene ændrer sig hele tiden.

Det svært helt objektivt at pege på en bestemt type applikation,
som henholdsvis Java og C++ er bedst til. De fleste vælger dog idag
J2EE fremfor CORBA & C++.

Jeg programmerer i Fortran, Pascal, C, C++, Java og VB.

Kontakter ??