Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
27. december 2002 - 22:24 Der er 132 kommentarer og
1 løsning

Linux IPTABLES

Hejsa :)

jeg har en iptables fil der ser sådan her ud

#!/bin/sh

PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

case "$1" in
    start)
    EXT_IP="80.198.236.18"
    LAN_NET="192.168.100.0/24"

    echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

    iptables -t nat -F
    iptables -F
    iptables -P FORWARD ACCEPT
    iptables -P OUTPUT ACCEPT
    iptables -P INPUT ACCEPT

    /sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_NET -d ! $LAN_NET -j SNAT --to $EXT_IP

    /sbin/iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
    /sbin/iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

    echo "Iptables rules flushed and reinitialized, forwarding started"
    ;;
    stop)
    echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

    iptables -t nat -F
    iptables -F
    echo "Iptables rules flushed, and forwarding stopped!"
    ;;
  *)
  echo "Usage: /etc/init.d/foobar {start|stop}"
  exit 1
esac

Nu vil jeg gerne have disse porte åbnet til en bestemt ipadresse på mit interne net... da der skal hostes spil på denne..... + at spillene stadig skal kunne spilles på hele netværket :)

27015
og så nogle flere.....

hvordan faen får jeg det løst, nu har jeg prøvet en del, men det hjælper ikke noget
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
27. december 2002 - 22:45 #1
Hvis nogen kan hjælpe mig, er jeg villigt til at lægge 200 piont, eller mere oveni
Avatar billede lap Nybegynder
28. december 2002 - 15:20 #2
Hej lynx-dlk

Nedenstående er hvad virker hos mig - den kører ikke på ekstern ip men på ekstern interface (INET_IFACE=eth? eller ppp?)
srcport=ekstern port (27015)
host=intern adresse (192.168.100.?
destport=intern port på $host (formentlig 27015)

${IPTABLES} -t nat -A PREROUTING -p tcp -i ${INET_IFACE} --dport ${srcport} -j DNAT --to-destination ${host}:${destport}
${IPTABLES} -t filter -A FORWARD -p tcp -d ${host} --dport ${destport} -j ACCEPT

Lad høre om det ikke virker?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:44 #3
Firewall over (øverst) inneholder et lite problem. Den er deaktivisert som firewall slik at den i utgangspunktet ikke gir noen beskyttelse som helst:

iptables -P FORWARD ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT
iptables -P INPUT ACCEPT

Her står det at alle alle de tre main policies skal stå til åpen, det vil i praksis i dette tilfellet si at firewall står helt åpen. ette gjelder først og fremst i forhold til Linux maskinen selv. Innvendig LAN er allikevell beskyttet av NAT funsjon.

Når policies fra før av står til åpen så gir dette ikke noen mening (dvs å åpne for de samme ip pakkene 2 ganger):

/sbin/iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Denne ser grei ut slik at "netto effekt" av "irewall" blir en delt intenettforbindelse pluss beskuttelse av LAN ved hjelp av NAT.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:46 #4
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_NET -d ! $LAN_NET -j SNAT --to $EXT_IP
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:47 #5
Her finnes en "firewall script generator):

http://iptables.1go.dk/
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:53 #6
#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.100.0/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_IP='192.168.100.99'

# load some modules (if needed)

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to 192.168.100.99

# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:56 #7
Ups der kom det en feil:
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 80

Rettes til:

iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27015
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:58 #8
"Feil" i script over: Du skal kjøre web server på Linuxen ??
Du må i så fall åne for dette. Eksprimenter litt med firewall scripr generatoren så finner du ut av det.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 13:59 #9
Hvis du har problem med å finne ut hvilket kort som egentlig er eth0 og hvilket som er eth1 så kjører du bare kommando "ifconfig"
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 17:36 #10
Langbein>> nu har jeg brugt den generator... men den vil ikke skrive den adresse jeg har skrevet i den, som skal stå som server....

jeg skal jo sådan set bare have åbnet for alt indefra og ud, men lukket for alt udefra og ind... med undtagen de porte jeg åbner jo selvfølgelig, og det er

port 27015 (til counter-strike) den skal sendes til 192.168.100.100
Port 80 (til webserveren) som også kører ftp ssh og mail - 192.168.100.1
dermed skal jeg så åbne nogle flere, så der kan hostes spil på blizzards battlenet, men kan så ikke huske adressen. men det er alle sammen til den samme adrese,  nemlig 192.168.100.100

det er det eneste der skal ske, og sys ikke jeg kan få den generator til at gøre det jeg vil ha
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 17:46 #11
#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.0.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_IP='192.168.100.100'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 25
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27015
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to 192.168.100.100:27015

# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 17:49 #12
Udgangspunkt er, at firewall selv hoster 80, 21, 25 og 22, og 27015 skal sendes til inderside maskine 192.168.100.100:27015

Check (som langbein) med eth0/eth1
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 17:52 #13
ja, men når den selv hoster de porte, behøver jeg så at tilføje det i scriptet... kan den så ikke bare bruge den udvendige ip?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 17:54 #14
og hvad nu hvis der skal hostes porte til 2 forskellige adresser på indersiden, så kan jeg da ikke skrive

FORWARD_IP='192.168.100.100'

hvis der er en mere der fx. hedder 150
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 17:54 #15
Jo, men der skal være en accept af disse porte - se afsnittet "Open ports on router for server/services" - ellers vil firewall afvise dem - selvom services er startet.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 17:55 #16
Ja ok, men det skal vel skrives anderledes hvis det er til den udvendige ip... eller hvad.... jeg fatter ikke helt hvordan det her fungerer----
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 17:57 #17
og hvad hvis jeg bare åbner port 27015 til hele det interne net, ville det ikke kunne lade sig gøre? kan jeg så lave en cs-server, eller skal det være til en specifik adresse.... er lidt tungnem lige nu..... :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 17:57 #18
Scriptet er ikke bygget til flere hoste - så laver vi det lige selv. Udskift "FORWARD_IP" med "FORWARD_CS" alle steder - og herefter laver du en linie med "FORWARD_BLIZ=192.168.100.150" - og lav følgende ekstra linier "Open ports to server on LAN":

iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27015
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to $FORWARD_CS:27015
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27017
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to $FORWARD_BLIZ:27017
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 17:58 #19
Ok, vi starter lige et helt andet sted:

NAT:
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:00 #20
Jep.... NAT----
hvis vi natter på den udvendige, er der lukket for alt... ikke?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:00 #21
Når der bruges NAT, så oversættes samtlige inderside adresser (hos dig: 192.168.100.?) til samme yderside adresse ved afsendelse af en tcp-pakke (forbindelse).

Hvis vi nu skal kunne komme indenfor, så skal du kunne fordele 1 ip-adresse til hele din inderside (192.168.100.?).
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:02 #22
jep... så er jeg med :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:02 #23
Vi skal derfor lave en mulighed for at kunne komme indenfor på en given kombination af ip/port - som sendes videre til en (anden inderside) given kombination af ip/port.

Det er ikke muligt at sende port 27015 til samtlige inderside maskiner på port 27015 - men alene 1 given ip-adresse (maskine)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:04 #24
Jeg håber det forklarer mine ovenstående linier i scriptet - jeg kan godt lige samle det sammen til et samlet script - men så giv mig lige de rigtige portnumre til Blizz - alternativt skal du bruge et helt andet script (som jeg selv bruger).

Det er super advanceret, men kan alt det du ønsker - og mere til - og alt sættes vha. variable i starten af scriptet.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:04 #25
ok.... er det muligt med 2 maskine skal have den samme port så?
eller er det kun en given maskine
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:05 #26
Det kan kun være EN maskine
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:06 #27
okay :)
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:17 #28
#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.0.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_CS='192.168.100.100'
FORWARD_BLIZ='192.168.100.100'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 25
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 110

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27015
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to $FORWARD_CS:27015
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27017
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to $FORWARD_BLIZ:27015

# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Ser det her helt skørt ud?
eller hvad.....
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:20 #29
Meget fint - jeg har lige fundet de pågældende port til blizzard - derfor ser scriptet nu således ud:

#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.0.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_CS='192.168.100.100'
FORWARD_BLIZ='192.168.100.150'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 25
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN (CS)
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 27015
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 27015 -j DNAT --to $FORWARD_CS:27015

# Open ports to server on LAN (BLIZZARDS battlenet 4000,6112,6113,6114,6115,6116,6117)
for PORT in '4000,6112,6113,6114,6115,6116,6117'
do
  iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport $PORT
  iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 4000 -j DNAT --to $FORWARD_BLIZ:$PORT
done
# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:22 #30
Forresten er der en fejl - ingen komma (,) imellem portene - kun blanktegn.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:22 #31
fed nok :) men er der fejl i mit eget script?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:22 #32
for PORT in '4000 6112 6113 6114 6115 6116 6117'
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:23 #33
Jeg vil lige teste det :)
prøver at lægge det på maskinen her i aften når der ikke er brugere :)
skriver igen snarrest :) Og igen mange mange tak for hjælpen :
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:24 #34
Nej, dit ser helt korrekt ud! Du har dog åbnet for port 110 (pop3) - du skal være opmærksom på, at jo længere listen er over åbne porte - jo mere udsat er din firewall. Derfor skal du forsøge at lukke for disse services på anden vis - f.eks. tcp_wrapper.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:25 #35
ok, det er jo fordi jeg skal kunne hente mail udefra :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:26 #36
Til slut laver du en grundig scanning af din maskine udefra - f.eks. kan du bruge nogle af de on-line services som findes.

Alle de tilgængelige services skal være helt opdateret - både 21/22/25/80 og 110 er kendte for flere fejl.
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:27 #37
Så bør du overveje at implementere pop-before-smtp - således at der foregår en validering af brugeren inden jeg kan bruge dig som relæ.

Hvis du altid kommer fra samme ip-adresse udefra, så brug tcp_wrapper.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:35 #38
nu har jeg sat det i, men jeg kan ikke hente post på det interne net :(
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:36 #39
Ja, men mit script har IKKE åbnet for port 110 - prøv lige det.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:36 #40
det har jeg gjort :(
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:39 #41
send lige output af # iptables -L
Det bør virke - i hvert fald virker det udefra.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:40 #42
Chain INPUT (policy DROP)
target    prot opt source              destination
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:www
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:ftp
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:smtp
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:ssh
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:pop3
ACCEPT    all  --  anywhere            anywhere          state RELATED,ESTABLISHED

Chain FORWARD (policy DROP)
target    prot opt source              destination
ACCEPT    all  --  192.168.100.0/24    anywhere
ACCEPT    all  --  anywhere            anywhere          state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT    tcp  --  anywhere            anywhere          tcp dpt:27015

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target    prot opt source              destination
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:41 #43
Virker det slet ikke, eller er der timeout?

Prøv lige fra en pc "telnet 192.168.100.1 110"
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:43 #44
Har netop testet 21, 22, 25 og 110 - de virker alle udefra

Jeg kan ikke se 27015 udefra?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:44 #45
det virker slet ikke..... ehhh jeg kan godt komme på via telnet
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:47 #46
Det var lidt mærkeligt - telnet gør det samme som outlook - prøv lige at lege outlook:

telnet 192.168.100.1 110
USER <dit brugernavn>
PASS <dit password>
LIST
QUIT

Hvis det virker, så er der opstået et helt andet problem - enten noget med DNS eller brugervalidering - integreret med f.eks.mysql eller lignende (som også kræver lytteporte)?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:52 #47
+OK Hello there.
+OK Password required.
-ERR Maildir: No such file or directory

Ingen forbindelse til værten.

C:\>
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:55 #48
Er du sikker på, at et eller andet ikke er blevet slettet på din maskine - prøv lige at fjerne fw - og test igen.

Det ser ud til, at /var/spool/mail (eller lignende) er blevet slettet. Maildir er normalt ikke påvirket af firewall, men hvis opslag på hjemmekatalog foregår i f.eks. mysql database, så kan det være problemet.

Det er vist ikke min udgave af scriptet du bruger - så havde Blizzard porte været med i FORWARD.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:56 #49
det er noget bæ det her :(

jammen det er da ikke så anderledes som før... er det
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:57 #50
jeg bruger din, men uden blizzard, har kun 27015 åben
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:57 #51
Jo, nu er der blevet lukket - som Langbein skrev, så var der ikke meget firewall i firewall'en - alene NAT.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 18:58 #52
har lige fjernet forward
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 18:58 #53
Både INPUT og FORWARD er default nu DROP
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2002 - 18:59 #54
Hei, ser dere er godt i gang !!
Scriptet ser ut til å bli meget bra, men det skal ikke mer en en enkelt detalj, for eksempel et komma for at det ikke vil kjøre.
iptables -L gir ellers ikke en 100 % rett status. (Vet ikke hva det kommer av.)
Vil forsøke på en testkjøring når jeg kommer hjem senere i kveld !
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:00 #55
Det lyder godt :) tarker langbein...
Jeg er glad for at i vil hjælpe mig :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:00 #56
Jeg kan se, at det er en Debian - hvilken pop3 server bruges på en Debian?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:01 #57
er ikke med
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:03 #58
Jeg kan se, at ved pop3 er der forsinkelse på, hvis jeg prøver at skrive et password - hæng på.....
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:05 #59
jep jep :)
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:17 #60
Vi kører med postfix og imapd
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:18 #61
postfix har jeg set (25) - det er vel ikke således, at du bruger imap i stedet for pop3? - så skal der også lige åbnes for port 143 - prøv lige det?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:19 #62
Jeg kan ikke finde nogen forklaring på, hvorfor pop3 ikke virker længere - intet tyder på, at det har noget med firewall at gøre.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:20 #63
Selvfølgelig, det er mig der er dum, det havde jeg sq da glemt :)))

DET VIRKER :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:21 #64
Husk at lukke for 110 nu hvor det ikke bruges :-)
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:26 #65
Jammen hvis jeg lukker, hvad resulterer det så i,,... at port 110 ikke kan komme til serveren?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:28 #66
Det betyder, at du ikke kan kontakte din firewall på port 110 - hvorfra der alligevel ikke kan hentes post (se din egen fejlbeskrivelse for et par indlæg siden) - ellers har det ingen konsekvens.

Selvom pop3 serveren er kørende, så behøver firewall ikke acceptere forbindelse dertil (teoretisk kunne jeg [eller en anden] hacke din maskine på port 110, som du ikke bruger til noget).
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:30 #67
Hmmm, men jeg kan ikke connecte til min CS server :(
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:37 #68
Nu ved jeg intet om CS, men jeg har netop forsøgt at forbinde mig til 27015 på ydersiden af din firewall. Det går ikke godt - jeg bliver afvist

Jeg kan se, at det er en hel række porte som skal bruges:

7002 6003 27005 27010 27011 27015

Prøv at forwarde alle disse porte - se evt. på:

http://www.adamswann.com/library/2000/countersrikeserver.html
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:37 #69
den accepterer ikke at port 27015 er åben :(
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:38 #70
jammen jeg har gjort det på en windows maskine engang, hvor jeg bare åbnede port 27015, og så virkede det
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:38 #71
Dit eget script havde en fejl hvor port 27015 forwardes 2 gange - det er ikke fejlen vel? (du brugte jo mit script?)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:41 #72
Hov - er det ikke 27015 UDP som skal forwardes??
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:41 #73
hvordan skriver jeg det som den med Blizzard
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:42 #74
jo det kan godt passe
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:43 #75
#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.0.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_CS='192.168.100.100'
FORWARD_BLIZ='192.168.100.150'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 25
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN (CS)
for PORT in '7002 6003 27005 27010 27011 27015'
do
  iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p udp --dport $PORT
  iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p udp --dport $PORT -j DNAT --to $FORWARD_CS:$PORT
done

# Open ports to server on LAN (BLIZZARDS battlenet 4000,6112,6113,6114,6115,6116,6117)
for PORT in '4000,6112,6113,6114,6115,6116,6117'
do
  iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport $PORT
  iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport $PORT -j DNAT --to $FORWARD_BLIZ:$PORT
done
# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:46 #76
Vi prøver lige igen.. - måske er battlenet også udp?

#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk
# modified by lap@eksperten.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.0.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='80.198.236.18'
WAN_NIC='eth0'
FORWARD_CS='192.168.100.100'
FORWARD_BLIZ='192.168.100.150'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 25
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 143

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN (CS)
for PORT in '7002 6003 27005 27010 27011 27015'
do
  iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p udp --dport $PORT
  iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p udp --dport $PORT -j DNAT --to $FORWARD_CS:$PORT
done

# Open ports to server on LAN (BLIZZARDS battlenet 4000,6112,6113,6114,6115,6116,6117)
for PORT in '4000 6112 6113 6114 6115 6116 6117'
do
  iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport $PORT
  iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport $PORT -j DNAT --to $FORWARD_BLIZ:$PORT
done
# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:47 #77
hmmm, det vil jeg prøve, jeg vil lige sige, at jeg stadig ikke kan modtage mails på min server
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:48 #78
Kan ikke modtage mails?

Gælder det imap2 eller smtp?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:49 #79
den vil ikek acceptere at de står med mellemrum
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:52 #80
ikke forstået

for PORT in '7002 6003'
do
  echo $PORT
done

det virker fint hos mig - måske nogle uønskede linieskift?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:53 #81
det er tjaa.... det ser ud som om den sender godt nok, men modtager ikke
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:53 #82
på både Imapd og pop3
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 19:56 #83
fortsat ikke forstået.

Virker afsendelse via port 25?
Bliver mail sendt videre ud i verden?
Virker modtagelse via port 110? (her bør svaret være nej)
Virker modtagelse via port 143?

Hvis noget ikke virker - hvad er fejlmeddelelsen?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 19:58 #84
jeg bruger kun lige imap lige nu, og der kmodtager jeg ikke mails.... med kan godt sende
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:02 #85
Men er der kommet mails til dig? jeg har ikke gode brugernavn/password, så jeg kan ikke teste.

Du sender ikke via imap!
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:04 #86
nej, jeg sender via smtp.... teledanmarks egen, så min server kan ikke modtage mails udefra :(
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:06 #87
menhar ikke modtaget post i 2 timer nu :(
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:07 #88
jeg kan oprette dig som bruger hvis du vil, så kan du selv teste det :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:07 #89
Så er der da stilhed.....

Jeg kan godt forbinde mig til din maskine på port 25, men det tager meget lang tid - og den timer ud under vejs - vent....
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:09 #90
Maskinen kan ikke finde ud af localhost?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:10 #91
hvad er dit domænenavn - jeg tester lige i hånden - forresten - og et mail brugernavn som jeg kan sende til?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:11 #92
www.lynx-dlk.dk

dlk@lynx-dlk.dk
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:16 #93
hvordan ser din /etc/resolv.conf ud?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:18 #94
nameserver 193.162.153.164
nameserver 194.239.134.83
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:18 #95
Står der noget klogt i /var/log/messages?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:21 #96
nameserver er korrekt - og adgang til port 80 er også ok, så det er noget postfix konkret.
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:25 #97
Er det en standard udgave af postfix - eller har du specielt compileret den med auth..

Muligvis mangler der adgang til en eller anden port?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:29 #98
jeg skal lige hente noget mad - og spise det - er tilbage snarest muligt - er on-line i endnu 5-10 minutter.

Fejlen opstår når RCPT TO: <dlh@lynx-dlk.dk> sendes - altså når modtageradressen skal kontrolleres - hvordan har du implementeret det?

Via mysql, virtusers ??
Avatar billede iqzero Nybegynder
29. december 2002 - 20:34 #99
> Via mysql, virtusers ??
ja
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:35 #100
iqzero er også Administrator på serveren :)
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 20:43 #101
nu har vi disablet firewallen, så virker det igen, så det er et eller andet i firewallen der gør at vi ikke kan modtage mails
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 20:56 #102
Prøv at starte firewall, men også at åbne for port 3306/tcp - det er måske mysqld
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 21:04 #103
Fortsat problemer ved kontrol af bruger....
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 21:05 #104
Ja.. det var det der skulle til kan jeg se :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 21:06 #105
se den direkte mail - det tager for lang tid at finde brugeren - er der mange brugere oprettet?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 21:18 #106
Hvis ovenstående er korrekt, så tror jeg du har en "dum" konfiguration i virtusers - at der skal findes brugere i mysql - på ydersiden af din firewall - og det er ikke nødvendigt.

Få rettet konfigurationen således, at alle opslag går til 192.168.100.1 - altså indersiden. Så kan du godt lukke ydersiden igen.

Personigt har jeg en masse services kørende på min maskine - men disse kan ikke tilgås på ydersiden. Til gengæld har jeg ssh kørende, således at jeg kan portforwarde mig til alle services fra den store verden - alene vha. en ssh-klient.

Det kunne også være måden at løse port 143/110 - og evt. port 21 problematikken - så de kan lukkes for resten af verden.

Jo flere åbninger - jo større risiko.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 21:27 #107
Jammen det virker nu :) det er fedt :)

jeg skal bare finde ud af hvordan jeg deler pointene ud.... for du har hjulpet mig mest

men langbein har jo også hjulpet..... så hvis i får 200 hver? er det unfair
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 21:29 #108
Det er helt op til dig. Jeg kan evt. hjælpe dig med at kontrollere din sikkerhed - det kræver at du lader mig logge på maskinen som root.

Er du helt sikker på, at CS nu også virker? Vi sprang lidt da mail ikke virkede - lige inden var problemet CS.

Kontakt mig evt. på messenger
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
29. december 2002 - 21:33 #109
Jeps... CS virker :)
og mailen også :) men jeg er ikke så vild med at lade andre logge på som root.... Og min anden kammerat som også er administrator har også styr på det :)
Men håber jeg kan finde få mere hjælp herinde hvis det bliver...

hvis jeg nu opretter et spørgsmål hvor der står point til dig, så kan du lave et svar derinde :)

forresten også.... er det muligt at man kan lukke en maskines ip eller mac adresse ude fra alt... så den intet kan?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2002 - 21:47 #110
Der findes allerede et svar i denne tråd fra både mig og langbein, så det er ikke nødvendigt at oprette et nyt.

Det er ok med mig, at jeg ikke skal logge på - det er op til dig :-)

Ja, det er muligt at udelukke totalt. Opskriften er (vist nok):

iptables -t filter -A FORWARD -s ${ipadresse}
iptables -t filter -A INPUT -d ${ipadresse}

alternativt:
iptables -t filter -A FORWARD --mac-source XX:XX:XX:XX:XX:XX:XX:XX
iptables -t filter -A INPUT --mac-source XX:XX:XX:XX:XX:XX:XX:XX

Jeg er dog ikke sikker på ovenstående, da jeg ikke har prøvet det selv.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. december 2002 - 04:11 #111
"forresten også.... er det muligt at man kan lukke en maskines ip eller mac adresse ude fra alt... så den intet kan?"

Her settes den i det dypeste mørket (også dypt nok til at man for eksempel mister remoote consol via telnet eller ssh):

#!/bin/sh

iptables -F
iptables -t nat F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT DROP

Man kan også på tilsvarende måte sette alt åpent ved å sette alle policies til ACCEPT. (Da behøves også tillegsmodulene og eventuelt DNAT og MASQUERADE setninger.)

Virkemåte: Policy er den aller siste regel som trer i kraft når alle andre regeler er gjennomsøkt. Når ingen annen regel en policy finnes da blir det den eneste regel.

Man kan godt og med fordel lage flere firewall script slik at man har script til forskjellige situasjoner, for eksempel "open_all", "close_all", "normal", "remoote_controll", "high_security" osv.

Synes lap har gjort det meste og fortjener de fleste poengene denne gangen.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. december 2002 - 04:15 #112
INPUT = trafikk til "invendige prosesser" i Linux maskinen, for eksempel httpd, ftpd, sshd osv.

FORWARD = Trafikk til og fra LAN

OUTPUT = Trafikk fra "invendige prosesser" og ut til internett.

http://www.linuxguruz.org/iptables/howto/packet-filtering-HOWTO-6.html
Avatar billede lap Nybegynder
30. december 2002 - 10:14 #113
langbein> du misforstår vist ? - spørgsmålet går på, om man kan udelukke en anden maskine end firewall selv.
Avatar billede iqzero Nybegynder
30. december 2002 - 10:53 #114
Hej,

Godt svaret, begge to. Problemet med MySQL er skumlere end som så. Det er naturligvis ikke meningen at der skal være åbent for MySQL udadtil. Alle opslag bliver lavet på 127.0.0.1, men af en eller anden grund kan postfix ikke connecte til MySQL på 127.0.0.1 når fw er til. Jeg vil helst ikke køre forbindelsen via sockets, da det giver flere problemer, end det gør godt.

Så nu må jeg se om jeg kan finde en løsning... :)
Avatar billede lap Nybegynder
30. december 2002 - 11:00 #115
Jamen Langbein har skrevet svaret for et par få indlæg siden - der skal være adgang til 3306 på INPUT, men alene for -s 127.0.0.1.

Det må være noget med:
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 3306 --source 127.0.0.1
Avatar billede iqzero Nybegynder
30. december 2002 - 11:37 #116
Det virker tilsyneladende. :) Godt gået.
Avatar billede lap Nybegynder
30. december 2002 - 11:39 #117
Er det ikke på tide at få lukket et af de større indlæg - nemlig dette med ca. 115 indlæg :-)

Yderligere ? kræver vel næsten en ny tråd.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. december 2002 - 18:21 #118
"forresten også.... er det muligt at man kan lukke en maskines ip eller mac adresse ude fra alt... så den intet kan?"

Siden jeg misforsto problemstillingen tidligere:

Skal man lukke uten en klient fra Linux serveren så kan dette gjøres på basis av klientens ip adresse eller MAC addresse ut fra modellen:

iptanbles -I INPUT <de kriteria som gjelder> -j DROP

alternativt:

iptables -A INPUT <de kriteria som gjelder> -j DROP

-I plasserer en nye regel først i rekkefølgen av regler.
-A plasserer en regel sist i kjeden av regler.

Dette kan ha litt å si for den logiske funsjonen.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. december 2002 - 18:30 #119
Eksempel:

iptables -A INPUT -i eth1 -p tcp -s 192.168.0.99 -j DROP

Altså: Alle ip pakker som kommer inn via eth1 og som har protokoll tcp og opprinnelsesadresse 192.168.0.99 sendes til drop, dvs forbindelsen sperres.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. december 2002 - 18:40 #120
Eksempel 2:

iptables -A INPUT -i eth1 -p tcp -m mac --mac-source xx:xx:xx:xx:xx:xx -j DROP

Håper dette er rett. Linux/iptables kan være litt tricky på detaljene i syntaksen av og til på en nærmest litt ulogisk måte, og da må man bare eksperimentere litt.

Overstående vil bare sperre for klientens tilgang til de prosessene som kjører inne i Linux maskinen. Ønsker man også å restikte for eksempel tilgangen til Internnett så må tilsvarende settes opp i FORWARD chain.
Avatar billede lap Nybegynder
01. januar 2003 - 20:57 #121
Er det ikke på tide at få lukket dette indlæg - med ca. 120 indlæg :-)

Yderligere ? kræver vel næsten en ny tråd.
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 21:02 #122
Jo lap... men det er jo nytår, og jeg har ikke været ved en PC længe :)
Avatar billede lap Nybegynder
01. januar 2003 - 21:04 #123
heller ikke jeg - har ikke brugt en PC i 36 timer i træk :-)

Godt nytår
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 21:08 #124
Langbein -  Læg et svar ind her :)

Og tak for hjælpen begge 2 :)

http://www.eksperten.dk/spm/299913
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 21:09 #125
Lap  Tak i lige måde :)
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 22:45 #126
Lap.... jeg må åbenbart ikke give mere end 200 point pr. spørgsmål :(
det er jeg lidt ked af, da jeg gernbe ville have givet jer begge point...

men kan vi ikke finde ud af noget, så langbein også får nogle af dem :(
Sorry.... me se det andet spørgsmål
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 22:49 #127
Men har lige et lille spørgsmål mere :)

nu har scriptet åbnet for alt indefra og ud... men hvis jeg nu vil lukke, så man ikke kan bruge porten til kazaa... tror det er port 1080.
er træt af at mit net bliver sløvet af andres kazaa....
Avatar billede lap Nybegynder
01. januar 2003 - 22:49 #128
Hej lynx-dlk

Jeg så godt kommentaren - umiddelbart synes jeg, at opgaven har været så vanskelig (læs: tidskrævende), at det var mere end 200 point værd (totalt set), men sådan er reglerne.

Kan du tilbagekalde din accept og sende f.eks. 75-100 til langbein - jeg går ikke så højt op i det med point?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 22:50 #129
jeg sys også det er latterligt at jeg ikke må :(
men jeg kan ikke tilbagekalde dem,..... eller ved ikke hvordan jeg gør.... :(
Avatar billede lap Nybegynder
01. januar 2003 - 22:53 #130
Jeg tror ikke, at kazaa er så simpelt, da kazaa hopper porte, men måske kan langbein svare i et nyt passende spørgsmål med et passende antal point?

Jeg kikker lige, men jeg tror L er på banen lige nu
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 22:54 #131
Okai :)
hvordan får jeg så ham til at svare på lige netop det?
Avatar billede lap Nybegynder
01. januar 2003 - 22:55 #132
lad os give ham et par minutter......
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
01. januar 2003 - 22:59 #133