Avatar billede nex Nybegynder
25. december 2002 - 17:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

opsætningen af vote i mysql?

Jeg vil have en vote på min side..

Jeg skal nu have sat mine rækker/kolonner op i mysql.. Har tænkt på :

vote 1
vote 2
vote 3

på den måde, men det dur jo ikke hvis der lige pludselig er 4 valg muligheder i min vote.. Nogle gange vil jeg have 3 muligheder andre gange f.eks. 5.. Så dur dette jo ikke med 3 kolonner.. Hvordan kan jeg løse det? Også sådan man kan gemme de gamle votes kan man jo benytte via et ID til dem.. Håber i forstår.. Hvordan kan man så sætte det op? ;)
Avatar billede moreless Nybegynder
25. december 2002 - 17:23 #1
vote 1  on
vote 2  on
vote 3  on
vote 4  off
vote 5  off
Avatar billede nex Nybegynder
25. december 2002 - 17:30 #2
Hmm tja men hvordan sætter man dem til off?? Det forstår jeg ikk helt.. er ikk en haj til mysql ;(
Avatar billede moreless Nybegynder
25. december 2002 - 17:33 #3
du laver et felt som hedder noget ala "show" hvor du så siger alle dem som hedder "on" skal bruger resten kan jeg ikke bruge til noget.
Avatar billede nex Nybegynder
25. december 2002 - 17:40 #4
Nåhh på den måde.. så må vi se om jeg kan fikse det.. ser lige på det om et par dage.. Men tror jeg har fanget ideén...
Avatar billede moreless Nybegynder
25. december 2002 - 17:43 #5
ok :-)
Avatar billede thomas.k Nybegynder
25. december 2002 - 17:43 #6
Hvis du har tabellen

  CREATE TABLE votes (
    vote_id TINYINT(2) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
    vote VARCHAR(30) NOT NULL,
    status ENUM('on','off') DEFAULT 'on'
  );
  INSERT INTO votes VALUES (1,'vote1','on');
  INSERT INTO votes VALUES (2,'vote2','on');
  INSERT INTO votes VALUES (3,'vote3','off');
  INSERT INTO votes VALUES (4,'vote4','on');
  INSERT INTO votes VALUES (5,'vote5','off');

Så kan du f.x. ændre status på vote nr. 3 ved at køre en update:

  UPDATE votes SET status = 'on' WHERE vote_id = '3'
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
31. december 2002 - 18:42 #7
hmm jeg ville nok have valgt at lave en ny tabel der registere voting med et pollID således kan du koble mange sammen.