Avatar billede markmusen Nybegynder
23. december 2002 - 17:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

søgning i flere tabeller på en gang

er det muligt i en select sætning at hente fra flere tabeller? hvis ja hvad er da syntaksen for sætningen og hvad gør man når tabellerne ikke indeholder de samme kolloner?
Avatar billede soes Nybegynder
23. december 2002 - 18:03 #1
SELECT Id.TBL1, Fra.TBL1, *.TBL2 FROM TBL1, TBL2

kunne vaere et eksempel
Avatar billede markmusen Nybegynder
23. december 2002 - 22:20 #2
det virker ikke - den melder syntaksfejl
Avatar billede mccannon Nybegynder
24. december 2002 - 09:39 #3
et eksempel
lad os sige du har 2 tabeller, i tabel 1 har du en vare og et varenummer og tabel 2 har du et varenr og en pris

SQL = "SELECT tabel1.vare, tabel1.varenummer, tabel2.varenr, tabel2.pris"
SQL = SQL & " FROM tabel1 INNER JOIN tabel2 ON tabel1.varenummer = tabel2.varenr"
Avatar billede hnteknik Novice
24. december 2002 - 10:24 #4
Du søger i flere tabeller samtidig ved at knytte dem med UNION
select * from tbl1 Union select * from tbl1

Hvad gør man så, når de to tabeller ikke har samme struktur.
Lav den samme struktur enten ved at trække det ene sæt data over i en TEMp tabel til formålet eller forsøg via forespørgelser at danne den samme struktur.

altså QRY1 UNION Qry2

God Jul Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
24. december 2002 - 10:27 #5
Jeg bruger det i adgangskontrollen, hvor der er en fast ADMIN stab og en udskiftelig medlemsskare, som skal opdateres hver måned. Husk at UNION ikke understøttes af MySQL endnu!

Henrik