Avatar billede intrique Nybegynder
23. december 2002 - 12:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opdeling i "mapper"?

Jeg sad lige og tænkte over noget...

På nogle sites bruger de querystrings, på nogle ikke.

Hvordan laver man det sådan, at man indeler det i "mapper" istedet for? Altså:

www.somesite.com/nyhed.asp?id=5000

men på nogle sites:

www.somesite.com/nyhed/5000/

Skal man bruge PHP, eller er det muligt i asp?
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. december 2002 - 12:03 #1
Det er ikke vigtigt vilket script man bruger, men hvilken filstruktur. Der skal bare være en default.asp i mappen 5000 for dette eksempel.
Nogle CMS systemer understøtter "mappeinddeling" for at give en pænere adresse.
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2002 - 12:38 #2
www.somesite.com/nyhed/5000/ er udelukkende henvisning til mappestruktur hvorimod www.somesite.com/nyhed.asp?id=5000 kan være mange ting men kort sagt kan det siges at;

det er filen nyhed.asp som ligger i roden der bliver kaldt. id=5000 kan bruges internt på siden til at inkludere bestemte sider - give visse rettigheder - hente den rigtige tekst fra en database m.m. Og det bruges i et serversidesprog som fx ASP eller PHP
Avatar billede intrique Nybegynder
23. december 2002 - 13:42 #3
Jeg tænkte mere præcist på, om det var muligt at lave det sådan, at den hentede nyhed.asp?id=5000 hvis jeg skrev /nyhed/5000 ? :]
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. december 2002 - 13:43 #4
ja, men det er absolut ikke smart, for så skal du have en mappe for hver nyhed, med en default.asp i hver mappe, som redirecter til den aktuelle nyhed.
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2002 - 14:04 #5
tror du selv på det mortvader? tror du - selv i din vildeste fantasi - at en side som fx eksperten er knap 300000 mapper så der er plads til alle spm? næppe...

Det er regulær scripting! php kan gøre det så jeg vil gå meget stærk ud fra at asp også kan - men jeg har desværre ikke et konkret eksempel på det :o/
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. december 2002 - 14:16 #6
nånå.. okay så...
Avatar billede intrique Nybegynder
23. december 2002 - 14:17 #7
ØV :] Ok

thx for help both...
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. december 2002 - 14:17 #8
nåh.. du kan da forresten hente hele url strengen fra en eller anden servervariabel. Så er det selvf. udfra den man parser på det der kommer efter sidste slash.
Avatar billede intrique Nybegynder
23. december 2002 - 14:27 #9
ahva?
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 15:24 #10
Der findes et produkt, der hedder IIS Rewrite, der kan gøre det:

http://www.qwerksoft.com/products/iisrewrite/
Avatar billede intrique Nybegynder
28. januar 2003 - 12:03 #11
njjj