Avatar billede bombjack Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dcom vs socket

Hvad er forskellen på brugen af DCOM og Socket til datakommunikation. hvilken en af disse er hurtigt! hvilken er mest sikker!
Avatar billede lrj Nybegynder
22. oktober 2000 - 12:57 #1
Sockets er meget hurtige til at lave rå dataoverførsel - desuden er de meget sikre. Enten kommer data igennem, eller også får du en fejl. Men det er temmelig \"down to the metal\" hvis du kører med rå sockets.

DCOM er Distribueret COM objekter. Bær over med mig, jeg har ikke selv arbejdet så meget med dem. Men med DCOM er det muligt at udføre kode på andre computere over netværket (faktisk via sockets :) hvorved du kan fx. have frontend liggende på en computer, og backend (databaseadgang, store filer, etc) liggende på en anden computer, og så kun udveksle de data som der er brug gennem metodekald. Så vidt jeg husker er de eneste typer du kan overføre og bruge som fx. parametre variable af typen variant. Korrigér mig endelig hvis jeg tager fejl.

Med DCOM er meget af arbejdet gjort for dig, så det er relativt nemt at gå til. Delphi har udemærket support indbygget for DCOM. Sockets skal du selv bygge det hele fra grunden i, men til gengæld er de meget hurtige. Så det er jo en afvejning :)
Avatar billede lrj Nybegynder
22. oktober 2000 - 13:49 #2
Tak :)
Avatar billede bombjack Nybegynder
22. oktober 2000 - 14:17 #3
når ja, tak for svart. Dejligt brugbart til mit skoleprojekt

Avatar billede lrj Nybegynder
22. oktober 2000 - 15:21 #4
Yearh :)
Avatar billede unclebug Nybegynder
25. september 2001 - 18:16 #5
DCOM er 10-15% langsommere end sockets (ifølge Microsoft). Og man kan bruge andre typer end variant, f.ex. widestrings, integers, double m.m.
Avatar billede lrj Nybegynder
26. september 2001 - 17:35 #6
SOAP er i mellemtiden dukket op. Det er et temmelig fedt alternativ der virker på alle platforme :o)