Avatar billede caytronic Nybegynder
21. december 2002 - 12:46 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

MySQL aktivering.............

Jeg sider og er ved at sætte en redhat webserver op og har følgende problem..
jeg har PHP til at virke men kan ikke komme i gang med MySQL...
den skulle være slået til (se www.caytest1.lir.dk)
men hvad med hvad med admine ??????
mvh kim
Avatar billede dsj Nybegynder
21. december 2002 - 14:07 #1
Er du sikker på at MySQL-serveren kører? Det kan du tjekke ved at logge ind som root og skriv

shell> setup

En lille menu kommer frem, og du vælger menupunktet 'System Services' en liste kommer frem, som skal se nogenlunde ud således:

...
httpd
  • mysql
  • ...

    Altså en masse services. Dem med * ud for startes op når Redhat starter og har mysql ikke en stjerne ud for skal du lige sætte den. Findes mysql ikke på listen er det ikke korrekt installeret.

    Du kan også starte mysql som root med

    shell> /etc/init.d/sh mysql start
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    21. december 2002 - 14:20 #2
    Shell> virker ikke
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    21. december 2002 - 14:21 #3
    jeg går udfra at du mener at jeg arbejder i et terminal vindue
    Avatar billede dsj Nybegynder
    21. december 2002 - 15:30 #4
    ja, jeg tænker på et terminalvindue, kommandofortolker, shell eller hvad du vil :)

    er det 'setup' der ikke virker, eller hvad er det?
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    21. december 2002 - 15:58 #5
    det er shell der ikke virker...
    hvis jeg bare skriver setup så får jeg et blåt terminal vindoe hvor i jeg kan ændere forskellige instilinger...
    du skal vid at det jeg mangler er mysqladmin, men det ved du jo alderede...
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    22. december 2002 - 16:46 #6
    hhhaallåå
    nu har jeg fundet en manual som siger at jeg skal tæste min mysql med "mysqladmin version"
    og så får jeg en underlig fejl...
    den siger:
    conecting to localhost faild.... hvad betyder det
    mvh kim
    Avatar billede dsj Nybegynder
    22. december 2002 - 19:09 #7
    at serveren ikke kører på localhost, altså at MySQL ikke er startet på din maskine... det jeg mente du skulle teste.
    Avatar billede dsj Nybegynder
    22. december 2002 - 19:10 #8
    Hvis MySQL er installeret rigtigt burde du kunne starte den ved at skrive følgende i en shell:

    shell> /etc/init.d/sh mysql start

    når du er logget ind som root
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 03:55 #9
    jeg er ikke sikker på at vi bruger den samme red hat...
    min er ver. 8
    de komandoer og stier du bruger eksistere ikke hos mig...
    den sti du indikere heder hos mig:
    [root@localhost root]# /etc/rc.d/init.d/mysql start
    og så starter sql op men jeg kan stadig ikke få lov til at conegte som localhost....
    hvis jeg loger ind som en anden user FX kim..
    kan jeg skrive..
    [root@localhost root]# mysqladmin version
    og få vertions numeret
    men så hælder ikke mere....

    kan du bruge det til noget
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 04:00 #10
    kunde det være at jeg skulle ændre navnet localhost....
    til serverens navn og hvis ja hvordan gør jeg det....
    Det her er da meget næmere i windows.....der må være et og andet der er sat forkert op...
    Avatar billede dsj Nybegynder
    23. december 2002 - 13:52 #11
    Du har sikkert ikke rettigheder til at connecte til MySQL-serveren som localhost, det er noget du skal ændre i mysql-databasen der ligger i MySQL i user-tabellen
    Prøv en gang at connecte med MySQL-klienten, du kan prøve på forskellige måder:

    shell> mysql
    shell> mysql -u root
    shell> mysql -u root -p
    shell> mysql -p
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 16:23 #12
    Det virker ikke....
    eller jo på en eller anden måde ...
    jrg slår password til og fra og den kontrolere koden men jeg får ikke access
    kan jeg ikke gå ind og ændere i en eller anden fil...
    Avatar billede dsj Nybegynder
    23. december 2002 - 16:26 #13
    nej, det skal gøres gennem MySQL-serveren

    Mit forslag er at du geninstallere MySQL, så er der ikke noget password på root-brugeren.
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 16:27 #14
    dsj>> Er det nødvendigt at geninstaller mysql-serveren? Er det ikke nok at rette i mysql.ini og genstarte mysql?
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 16:28 #15
    Eller rettere my.ini typisk i /etc
    Avatar billede dsj Nybegynder
    23. december 2002 - 16:33 #16
    Det kan godt være.
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 17:12 #17
    jeg har geninstaleret og fenomenet har ikke ænderet sig....
    Har i en ide hvad specefigt jeg skal se efter i INI filen
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 17:20 #18
    jeg sider og leder efter denher ini fil men den er der ikke...
    kunne det ikke være en .CONF fil
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 17:33 #19
    ok hvis nu jeg skal starte fra bunden af igen hvad vil i så foreslå..
    det jeg har nu er en HTTPD server med 3 virtuele hosts som virker perfegt ..
    jeg skal bare have sql til at virke sammen med de 3...
    om jeg så skal ominstalere det hele så gør jeg det men kom med en grund...
    mvh kim
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 18:34 #20
    en anden ting hvilket styre system bruger I + hvilken ver.
    Avatar billede dsj Nybegynder
    23. december 2002 - 18:39 #21
    Jeg har anvendt MySQL på Redhat 7.0, 8.0 og Mandrake 8.2, 9.0
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 18:45 #22
    sorry caytronic den hedder ikke my.ini men my.cnf placeret i /etc/

    Min er Redhat 7.2
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 18:47 #23
    ok jeg køre h.r 8.0 med opdaterede parker...
    hvad gør du som jeg ikke gør...
    bl hvordan instalere du.
    jeg har instaleret hele skidet men det skulle da ikke gøre nogen forskel...
    kan vi prøve at tage udgangs pungt i en grun istalation, for så gør jeg det bare i gen....(Trals men ...)
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 18:53 #24
    ok htm jeg har fundet den...
    jeg sæter filer her moske du kan se hvad der er forkert...

    [mysqld]
    datadir=/var/lib/mysql
    socket=/var/lib/mysql/mysql.sock

    [mysql.server]
    user=mysql
    basedir=/var/lib

    [safe_mysqld]
    err-log=/var/log/mysqld.log
    pid-file=/var/run/mysqld/mysqld.pid
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 18:55 #25
    Hvis du skriver
    service mysqld status

    Hvad skriver den så?
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:12 #26
    hvis jeg skriver:
    mysqld status
    bash: mysqld: comand not found
    hvis jeg skriver:
    mysql status
    error 1045 access denied for user: 'root@localhost' (using paswword: NO)
    Det er en diregte scren shot...
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:13 #27
    service mysqld status

    Hvad siger den? Husk service med
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:15 #28
    ok nu kommer der noget...
    mysqld (pid 19547 19546 19543) kører...
    er det du ønsker
    hvad betyder talne
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:20 #29
    Det betyder at mysql kører og tallene er deres PID nummer

    Hvad sker der hvis du skriver
    mysql -u mysql
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:28 #30
    jamen så starter sql servern sin promt og jeg skulle kunde create en database, så det prøver jeg med:
    create database bog;
    og så får jeg en fejl..
    error 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'bog'
    hvad er det
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:31 #31
    Som du ser i din my.cnf er brugeren mysql og dermed skal du også connecte til serveren med brugernavnet mysql - Prøv evt. at ændre user=mysql til user=root og så genstart din mysqlserver med
    service mysqld restart
    og så logind som root, og prøv igen
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:38 #32
    det kan jeg ikke.
    error 1045: access denied for user: 'root@localhost' (using password: no)

    kan det tænkes at jeg skal reboote
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:39 #33
    jeg prøver
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:39 #34
    Har du genstartet din mysql efter at have ændret i din my.cnf ??
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:46 #35
    ja det skulle jeg mene at jeg gør med service mysqld restart
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:48 #36
    nu har jeg genstartet maskinen og startet mysql og den køre
    men jeg kan stadig ikke luge ind som root.
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:48 #37
    Ja Prøv og tjek din my.cnf igen og ellers prøv at restart serveren!
    Tjek også om du har flere my.cnf liggende på din maskine hvis der er at server bruger en anden my.cnf
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:50 #38
    men jeg kan stadig som musql men jeg får dog samme fejl som tidliger hvis jeg vil lave en database
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:51 #39
    Har du gemt dine ændringer? eller har du mere end en my.cnf som den evt. bruger når der startes op?
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:51 #40
    jeg har kun en my.cnf...
    og den er fortsat med user som root user=root
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:53 #41
    jeg har et sted fundet comandoen: /etc/rc.d/init.d/mysqld start &

    hvad betyder &
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:55 #42
    Hmm du skulle så kunn logge på som root!

    & betyder at processen starter i baggrunden!
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 19:56 #43
    jeg prøver komandoen....
    kunde du kave interasse i at se min err log fil
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 19:59 #44
    jo det kan jeg da godt - kun de sidste linier...
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:03 #45
    lige et scren shot ...
    jeg sad og eksperimenterede...
    og det her kom der ud af det
    #####################################33
    [root@caytronic root]# mysql -u mysql
    Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
    Your MySQL connection id is 1 to server version: 3.23.52

    Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

    mysql> create database bog;
    ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'bog'
    mysql> root
        -> quit
        ->
        -> create database bog;
    ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax near 'root
    quit
    create database bog' at line 1
    mysql>

    kunde det ikke tyde på at databaseb bog er blevet til
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 20:05 #46
    Du kan altid tjekk om du har lavet databasen bog med kommandoen:
    mysqlshow bog
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:07 #47
    ok det prøver jeg lige...
    men her et udklip af log filen...
    ##############################

    021223 20:06:07  /usr/libexec/mysqld: Shutdown Complete

    021223 20:06:08  mysqld ended

    021223 20:06:08  mysqld started
    Cannot initialize InnoDB as 'innodb_data_file_path' is not set.
    If you do not want to use transactional InnoDB tables, add a line
    skip-innodb
    to the [mysqld] section of init parameters in your my.cnf
    or my.ini. If you want to use InnoDB tables, add to the [mysqld]
    section, for example,
    innodb_data_file_path = ibdata1:10M:autoextend
    But to get good performance you should adjust for your hardware
    the InnoDB startup options listed in section 2 at
    http://www.innodb.com/ibman.html
    /usr/libexec/mysqld: ready for connections
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:10 #48
    jeg må ikke se den jeg har stadig ikke adgang
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:11 #49
    jeg er lige væk i 15-20 min kommer i gen elers er jeg på hele formiddagen i morgen er du på ICQ
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 20:15 #50
    Når du skriver mysqladmin version hvilket otput for du så?

    ICQ no thanks!
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:41 #51
    [root@caytronic root]# mysql -mysql
    mysql: invalid option -- m
    mysql  Ver 11.18 Distrib 3.23.52, for pc-linux-gnu (i686)
    Copyright (C) 2000 MySQL AB & MySQL Finland AB & TCX DataKonsult AB
    This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software,
    and you are welcome to modify and redistribute it under the GPL license
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 20:43 #52
    Det hed mysql -u mysql ...
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:57 #53
    ok
    1: mysqladmin version virker ikke...
    2: hvis jeg skriver mysql -u får jeg det samme som det foige så det må være ver. 11.18 disb.3.23.52
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 20:58 #54
    jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen anden måde at ver. numer på
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 21:11 #55
    Jeg ved så ikke hvad der er galt!
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 21:23 #56
    det er ok........
    bare lige til sidst..
    kunde det have noget med httpd serveren at gøre
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 21:24 #57
    hvis jeg nu vil omindstalere hele skidet hvad vil du så foreslå
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 21:25 #58
    Det tror jeg ikke, webserveren kører jo fint, og du prøver at komme i kontakt med mysql via prompten!
    Evt. kan du prøve at lave et php-script der connecter til mysql med
    localhost som server
    mysql som bruger
    password blankt
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 21:27 #59
    Du er selvfølgelig også logget ind på redhat'en som root?

    Hvad jeg vil foreslå, tja jeg forslå det du kører redhat 8.0, men tilgengæld vil jeg foreslå dig at læse lidt om linux her: http://www.sslug.dk/linuxbog/
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 21:47 #60
    ja der regnede jeg med at du ville sige...
    ikke at det skulle være nogen undskyldning, men det er en del svært nå man nu er en del ordblind og der ved ikke forstår alt hvad der står men jeg prøver bare i gen det skal jo virke det gør det jo for dig...
    men tak for din meget store indsats... mange tak
    og jeg skæker dig pointene... også selv om vi ikke fant en løsning men man skal jo være fær
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    23. december 2002 - 21:49 #61
    hvordan giver jeg dig pointene
    Avatar billede htm Nybegynder
    23. december 2002 - 22:08 #62
    Når du ikke fandt en løsning vil jeg hellere ikke have point! Læg et svar selv og accepter det!
    Avatar billede caytronic Nybegynder
    24. december 2002 - 07:12 #63
    ok så tager jeg dem selv