Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 21:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Linux Router med eksterne ip'er

Jeg har nu været i gang med at sætte et netværk op med en DMZ zone.

Eksempel

TeleDK modem
    |
    |-eth0 wan - 62.x.x.18
Linux box
|-DMZ          |-Lokal
eth1          eth2
|                |
80.x.x.105  192.160.4.1

Problemet er at når du sidder på en ip fra DMZ zonen, så repræsentere den ip'en fra wan kortet.

Hvad gør jeg galt ?

Serveren på DMZ zonen skulle jo meget gerne repræsentere sin egen ip og ikke wan netkortet.
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 21:36 #1
Hej d

Din firewall er formentlig sat op vha. iptables - og nat til dmz-benet/lan. Netop pga. nat vil det være eth0 som vil være afsender af tcp-pakker.
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 21:37 #2
Hvis det skal virke, så skal det netop være en "router" du opsætter - altså ingen nat/iptables, men en ren router - og sikkerhed etableres direkte på maskinerne i dmz.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 21:50 #3
Jeg bruger ikke iptables på den (endnu)
Iperne er kun sat op på de 3 netkort.

Men aligevel kan jeg fint komme på nettet via de eksterne ip adresser.
Findes der ikke en eller anden form "route add" til linux som kan få det til at spille ??

Jeg har smidt en maskine på DMZ kortet med en ip 80.x.x.106 som bruger 80.x.x.105 som gateway..
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 21:56 #4
ok, ingen sikkerhed endnu :-)

Jo, der findes en normal routing daemon. Hvilken linux distribution?

Du kan fint bruge kommandoen "route add" og "netstat -r", men hvis det er redhat, så findes også et grafisk interface (netkonfig) via desktoppen.

Eftersom du kan komme ud på nettet fra 80...105, så har du jo allerede etableret et eller andet - proxy (squid)? Hvordan kontrollerer du afsender adressen?

Desuden skal du enable routning i kernen - redhat:/etc/sysctl.conf
# Enables packet forwarding
net.ipv4.ip_forward = 1
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:00 #5
Det grafiske interface genererer en lille fil, som udnyttes af ifup-routes:

#note the trailing space in the grep gets rid of aliases
grep "^$DEVICE[[:space:]]" /etc/sysconfig/static-routes | while read device args; do
        /sbin/route add -$args $device
done
grep "^any[[:space:]]" /etc/sysconfig/static-routes | while read ignore args ; do
        /sbin/route add -$args
done
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 22:02 #6
Jeg bruger Redhat til min router.
ipforward er slået til, men nej jeg bruger ikke nogen form for proxy for at komme på nettet. Det virker bare ved at sætte iperne ip og sætte ipforward = 1
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 22:02 #7
Btw. Der er ikke grafisk på boxen
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:14 #8
Jeg trækker så mit svar tilbage - det burde virke korrekt hvis du ikke har etableret nat (f.eks. vha. firewall under installation).

Jeg bruger selv rh som firewall, men netop med iptables, så al trafik er netop repræsenteret af yderside.

Under alle omstændigheder vil du løbe ind i samme problem, når du begynder at etablere sikkerhed (jeg kører 10.0.0.0 på lan og tdc ip på yderside) - det skal være en officiel adresse som kommer ud.

Måske er det netop tdc (eller anden udbyder) som er årsagen. Hvad har du for en opkobling - har du retur-routning til din linux-boks? hvordan komtrollerer du din ip?

Hvis du bruger f.eks. tdc internet/adsl og checker din adresse i den store verden, så SKAL det være din yderside. Til gengæld skal det være din inderside (80) adresse, hvis du kontrollerer på dit lan.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 22:19 #9
Jeg trækker selv mit svar tilbage.
Efter en genstart og kun enable ipforward, så viser den fint den eksterne ip adresse, og ikke wan siden på routeren.

Lige så snart jeg skriver
$IPTABLES -A POSTROUTING -t nat -o eth0 -j MASQUERADE

Så repræsentere alle ip fra både DMZ og lokal lan som den samme ip på wan siden.

Wierd .. findes der en måde så den kun laver en masquerade fra eth0 til eth2,
og ikke fra eth0 til eth1 og eth2.
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:23 #10
Hov, så har du alligevel iptables kørende?

Hvad med
$IPTABLES -A POSTROUTING -t nat -i eth2 -o eth0 -j MASQUERADE

Det burde virke jævnfør man iptables
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:25 #11
nej, det virker kun for INPUT, FORWARD og PREROUTING - men prøv alligevel.

Jeg kikker lige i mit eget script - vender tilbage.
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:28 #12
Her er den rigtige opskrift:

${IPTABLES} -t nat -A POSTROUTING -s ${subnet} -o ${INET_IFACE} -j MASQUERADE

hvor $subnet er lan (192.168.4.0/255.255.255.0) og $INET_IFACE er eth0

Jeg har et genialt script fra Monmotha til at sætte min firewall op - med support for dmz, mac-masq osv.
Avatar billede d.bielefeldt Nybegynder
20. december 2002 - 22:33 #13
Mange tak skal du ha' ;-)
Du har været til meget stor hjælp
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:36 #14
Hvis du er "doven" (det er jeg), så kik på http://monmotha.mplug.org/firewall/index.php - det virker og virker godt med redhat.

Konfigurer scriptet - kør det - og lav en "service iptables save" - så er det permanent gemt i RH - tilret script - kør igen - kør en save igen - og alt er igen gemt.

Jeg har brugt dette script i 1 år nu - og det virker fantastisk
Avatar billede lap Nybegynder
20. december 2002 - 22:38 #15
forresten, så virker ! også - hvis alt undtagen dit 80...-net skal masq, så kan du bruge -s ! 80.../255.255.255.224 (i det rigtige svar omkring den rå iptables kommando)