Avatar billede clausn Nybegynder
19. december 2002 - 16:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Avanceret SQL sætning

Hejsa,

Jeg har 2 tabeller i Access der er designet på følg. måde:

tblBestilling
ID - Autonum
Bestilling - Tekst

I ovenstående tabel findes 7 poster

tblBestilling_Logs
ID - Autonum
Brugernavn - Tekst
BestillingID - Tal (reference til tblBestilling.ID)
Dato - Dato & Klokkeslet (Now())

Nu vil jeg gerne have resultatet på følg. måde:

Måned - Bestilling1 - Bestilling2 - Bestilling3 - Bestilling4 ... Bestilling7

Resultatet kunne fx se sådan her ud:

december 2002 - 0 - 0 - 1 - 34 ... 1

november 2002 - 1 - 6 - 1 - 2 ... 0

Jeg ønsker kun at liste de måneder hvor der rent faktisk er poster i.

Hilsen
Claus
Avatar billede soc127754 Nybegynder
19. december 2002 - 16:40 #1
Du skal bare lave en relation mellem de to tabeller og gruppere efter måned.
Avatar billede ffse.dk Nybegynder
19. december 2002 - 16:40 #2
Det kan ikke lade sig gøre medmindre der er et fixet antal ordrer en kunde må afgive pr. måned.

Hvorfor ikke liste det således:

År, Måned, Bestilling1
År, Måned, Bestilling2
År, Måned, Bestilling3
etc.

Så er det intet problem at iterere igennem dem og få et pænt resultat i en evt. asp-side.
Avatar billede clausn Nybegynder
19. december 2002 - 16:59 #3
Der er ikke nogen fixe værdier som en kunde må bestille.
Avatar billede clausn Nybegynder
19. december 2002 - 17:03 #4
Jeg har fået det til at virke i Oracle med noget helt andet data.

Der brugte jeg decode, men har ladet mig fortælle at man kan løse det ved at bruge IFF eller IIF (kan ikke huske hvilken en af dem der virker)
Avatar billede bredum Nybegynder
19. december 2002 - 20:18 #5
Avatar billede clausn Nybegynder
23. december 2002 - 17:39 #6
dredum: ikke for noget, men hvordan kommet ovenstående link ind på min løsning? Det er ikke noget problem at lave en join mellem 2 tabeller.

Udover at den skal joine de 2 tabeller, skal den jo tælle antal rækker sammen og lave en pæn oversigt.
Avatar billede clausn Nybegynder
03. januar 2003 - 10:02 #7
Ikke nogen der kunne komme med en løsning...