Avatar billede mrj615 Nybegynder
20. oktober 2000 - 16:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

validering af datofelt (dd-mm-yy)

Jeg er ved at lave en formular med et datofelt som der skal noget validering på.

Jeg vil gerne sikre mig at brugeren ved dd kun skrive fra 01 til 31 og ved mm fra 01 til 12. Samtidig vil jeg gerne have at der er bindestreg mellem dd og mm, samt mellem mm og yy.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør det? Der er 150 p at hente.
Avatar billede stigc Nybegynder
20. oktober 2000 - 16:54 #1

<html>
<head>
<title>Validate Date</title>
<script language=\"JavaScript\">
<!--
  function validatedate(f) {
    if (f.dato.value==\"\") {
      alert(\"Du skal skrive en dato\");
      return false;
    }
    if (f.dato.value.length!=8) {
      alert(\"Datoen skal skrives på formen MM-DD-ÅÅ\");
return false;
    }
    if (f.dato.value.charAt(2)!=\"-\" || f.dato.value.charAt(5)!=\"-\") {
      alert(\"Datoen skal skrives på formen MM-DD-ÅÅ\");
      return false;
    }
    var mm=parseInt(f.dato.value.substring(0,2));
    var dd=parseInt(f.dato.value.substring(3,5));
    var yy=parseInt(f.dato.value.substring(6,8));
    if (mm<1 || mm>12 || dd<1 || dd>31) {
      alert(\"Ulovlig dato\");
      return false;
    }
    if (yy>=70) { yyyy=yy+1900 } else { yyyy=yy+2000; }
    d=new Date(yyyy,mm-1,dd,0,0,0,0);
    if (d.getFullYear()!=yyyy || (d.getMonth()+1)!=mm || d.getDate()!=dd) {
      alert(\"Ulovlig dato2\");
      return false;
    }
    return true;
  }
//-->
</script></head>

<body>

<form method=post action=\"\" name=\"eksform\" onsubmit=\"return validatedate(document.eksform)\">
<input type=\"text\" name=\"dato\"><br>
<input type=\"submit\">
</form>

</body>
</html>
Avatar billede mrj615 Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:20 #2
Det virker s... Mange tak for hjælpen! :0)
/mrj
Avatar billede stigc Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:22 #3
jeg fandt det sådan set bare her på Eksperten, ved at søge på \"dato validering\"
Avatar billede mrj615 Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:55 #4
Jeg forsøgte også at søge på det. Men jeg skulle bare have søgt på det samme som dig istedet for \"validering af dato\", det kom der 3 svar ud af som jeg ikke kunne få til at fungere.

Nå men jeg fik jo den hjælp jeg skulle bruge, så de 150 point er dig velundt. ;-)

/mrj