Avatar billede gobo Nybegynder
20. oktober 2000 - 16:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med LIKE

Jeg har et problem med denne sætning:

rs.Open \"SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE (pris LIKE \'\" & varPris & \"\') AND (farve LIKE \'%\" & varFarve & \"%\') ORDER BY type DESC, pris\", Conn, 0, 1

Men den resultere kun dem hvor pris = varPris (som den skal) og farve = varFarve.

dvs. hvis farve er sort, resultere den ikke poster der hedder fx \"sort, gul, hvid\", men kun dem der hedder \"sort\"

Jeg har stirret på dette hele dagen, men nu gider jeg altså snart ikke mere! Det er til at blive lettere sindsforvirret af!
Avatar billede tonkin Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:05 #1
rs.Open \"SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE (pris LIKE \'\" & varPris & \"\') AND (farve LIKE \'\" & varFarve & \"\') ORDER BY type DESC, pris\", Conn, 0, 1

Du skal fjerne dine % (jokers) hvis du ku er på jagt efter farve = \"sort\".
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:12 #2
doh, for sent igen :o(
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:14 #3
og dog...det vil optimere din query en smule, at brug =, hvis du er SIKKER på at farverne altid er en bestemt form (eg. Sort og aldrig Sorte...)

rs.Open \"SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE (pris LIKE \'\" & varPris & \"\') AND (farve = \'\" & varFarve & \"\') ORDER BY type DESC, pris\", Conn, 0, 1

Avatar billede gobo Nybegynder
20. oktober 2000 - 18:30 #4
Vi taler vist forbi hinanden, det jeg ønsker er at den også viser de posts der hedder \"sort, gul, hvid\" når variablen er \"sort\" eller bare \"sor\" eller \"ort\" whatever... håber I forstår hvad jeg mener.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:22 #5
rs.Open \"SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE (pris LIKE \'\" & varPris & \"\') AND (farve = \'%\" & varFarve & \"%\') ORDER BY type DESC, pris\", Conn, 0, 1

Skulle så virke...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:24 #6
Eller hvis pris er et tal (hvilket det vel er ?)

rs.Open \"SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE pris LIKE \" & varpris & \" AND farve = \'%\" & varfarve & \"%\' ORDER BY type DESC, pris\", Conn, 0, 1
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:26 #7
hmm...der mangler et par \' (pling) ved varpris
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:29 #8
Den her virker altså fint for mig...
SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE pris LIKE \'\" & varPris & \"\' AND farve LIKE \'%\" & varFarve & \"%\' ORDER BY type DESC, pris
Avatar billede gobo Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:42 #9
Det virker altså ikke... jeg prøver lige at kontakte min sys-admin...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 20:25 #10
Jeg har lige testet med en af mine egne SQL Server 7.0 databaser... prøv at sammenligne min query (med statiske data) og din query:

SELECT Fornavn, Brugernavn FROM login WHERE Fornavn LIKE \'TesPersen\' AND Brugernavn LIKE \'%e%\' ORDER BY Brugernavn DESC, Fornavn

SELECT type, karakter FROM tabel1 WHERE pris LIKE \'\" & varPris & \"\' AND farve LIKE \'%\" & varFarve & \"%\' ORDER BY type DESC, pris

I min database får jeg returneret ALLE Testperson\'er hvor der indgår et e i deres brugernavn...
Har du tjekket at der bliver fyldt data i dine variabler ???
Avatar billede gobo Nybegynder
20. oktober 2000 - 23:07 #11
Jeg har lige fået en mail fra sys-adminen, den server hvor intranettet ligger er en smule syg, det er derfor, det er et eller andet med software... what do I know? men det skulle være fixet til i morgen, så desværre løste du ikke mit problem, for det problem jeg havde var ikke det jeg beskev. Men for din store indsats får du 50 point.
Avatar billede gobo Nybegynder
20. oktober 2000 - 23:08 #12
Nå pyt, jeg kan kun give dig 100, men det overlever vi jo nok også :)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. oktober 2000 - 21:02 #13
Mange tak...for at kunne dele point kræves at der ligger mindst 2 svar, det vil til en anden gang sige at hvis du ikke vil ud med samtlige point skal du selv oprette et svar og så acceptere avanceret!