Avatar billede diktator Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Randomize problemer...HASTER

Hej
Jeg udtrækker  nogle nyheder fra min db hvor jeg refererer over 3 tabeller med følgende kriterier:

strSQL = \"SELECT Bog.ID, Bog.Titel, Bog.Beskrivelse, Bog.ISBN, \"
strSQL = strSQL & \"Bog.BilledNavn, Bog.Pris, Bog.Sider, Bog.BogType, \"
strSQL = strSQL & \" tblEmneOrd.EmneOrd \"
strSQL = strSQL & \" FROM Bog, tblBogEmne, tblEmneOrd \"
strSQL = strSQL & \" WHERE Bog.ID = tblBogEmne.BogID AND \"
strSQL = strSQL & \" tblBogEmne.EmneOrdID = tblEmneOrd.EmneID AND \"
strSQL = strSQL & \" (tblEmneOrd.EmneOrd = \'Nyheder\') ORDER BY Bog.Titel\"
Set rsBooks = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
rsBooks.Open strSQL, dbBooks, 3

I dette tilfælde giver det 16 resultater...

Jeg ønsker at vise et random udtræk, altså kun 1 tilfældig post af de 16.
Det volder mig lidt problemer...

Er der nogen der kan \'smelte\' min SQL sammen med nedenstående randomize??

INPUT = \"SELECT Count(Bog.ID) AS Count FROM Bog\"
Set CountBoger = dbMDBooks.Execute(INPUT)

INPUT = \"SELECT * FROM Bog\"
Set Titel = dbMDBooks.Execute(INPUT)

If CountBoger(\"Count\") > 0 Then
Randomize()
Move = Int((CountBoger(\"Count\") - 1 + 1) * Rnd + 1) - 1

Titel.Move Move
End If

*************
Mvh
M!chael
Avatar billede tonkin Nybegynder
20. oktober 2000 - 15:08 #1
strSQL = \"SELECT Bog.ID, Bog.Titel, Bog.Beskrivelse, Bog.ISBN, \"
strSQL = strSQL & \"Bog.BilledNavn, Bog.Pris, Bog.Sider, Bog.BogType, \"
strSQL = strSQL & \" tblEmneOrd.EmneOrd \"
strSQL = strSQL & \" FROM Bog, tblBogEmne, tblEmneOrd \"
strSQL = strSQL & \" WHERE Bog.ID = tblBogEmne.BogID AND \"
strSQL = strSQL & \" tblBogEmne.EmneOrdID = tblEmneOrd.EmneID AND \"
strSQL = strSQL & \" (tblEmneOrd.EmneOrd = \'Nyheder\') ORDER BY Bog.Titel\"
Set rsBooks = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
rsBooks.Open strSQL, dbBooks, 3

INPUT = \"SELECT Count(Bog.ID) AS Count FROM Bog\"
Set CountBoger = dbMDBooks.Execute(INPUT)

If CountBoger(\"Count\") > 0 Then
Randomize()
intMove = Int((CountBoger(\"Count\") - 1 + 1) * Rnd + 1) - 1

rsBooks.Move intMove
End If
Avatar billede diktator Nybegynder
20. oktober 2000 - 15:19 #2
Desværre...:

ADODB.Recordset error \'800a0bb9\'

Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.

/kroghsforlag/ranews.asp, line 55
Avatar billede tonkin Nybegynder
20. oktober 2000 - 15:53 #3
Hva\' for en er linie 55 ???

rsBooks.Move intMove
Avatar billede tonkin Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:09 #4
Prøv

For i = intMove
    rsBooks.movenext
Next

istedet for

rsBooks.Move intMove
Avatar billede diktator Nybegynder
20. oktober 2000 - 17:22 #5
ups.. ændrede lige:
rsBooks.Open strSQL, dbBooks, 3
til:
rsBooks.Open strSQL, dbMDBooks, 3

Men får nu fejl:
ADODB.Field error \'80020009\'

Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation requires a current record.

?

Avatar billede janus007 Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:42 #6
Jeg vil slet ikke smelte den sammen med det pladder, gør sådan her istedet:
Skift:
Set rsBooks = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
rsBooks.Open strSQL, dbBooks, 3

ud med:
Set rsBooks = dbBooks.Execute(strSQL)

og fortsæt med det her............
arrBooks = rsBooks.Getrows
rsBooks.Close

if not rs.books.eof
Randomize()
intMaxarr = ubound(arrBooks, 1)
ranBook = Int((intMaxarr+1) * Rnd)
response.write arrBooks(2, ranBook)
end if
der er absolut ingen grund til at lave et recordset, du skal jo ikke kunne bladre vel :O)
PS: Lad være med at bruge alle de columns hvis du kun skal bruge en bogtitel eller hvad ved jeg!, indskrænk din select til kun at omhandle det du skal bruge - er du med??

Jeg går udfra at du selv kan rette op på dit sidste indlæg mht. dbBooks og dbMDBooks  :O)

Regardz
Janus
Avatar billede diktator Nybegynder
23. oktober 2000 - 09:49 #7
Hej Janus

Jeg har allerede indskrænket min select, såe... :•)

et par smårettelser (rs.books.eof, +then, +cut’n paste) til dit udemærkede forslag og svineriet kører som det skal...

Grunden til at jeg havde lavet et recordset var at jeg samtidigt talte alle forekomne nyheder..

Nok om det – tak for hjælpen
Mvh/M!chael