Avatar billede blaman Nybegynder
18. december 2002 - 12:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fjern endelse

Hejsa eksperter :D

Jeg har lavet en side hvor jeg har sat siden op sådan at mine links i menuen ikke skal indeholde endelsen .php da det sted de vises selv inkludere .php endelsen.

Nu er jeg kommet så langt at det faktisk er et problem. Jeg skal have lavet en side hvor endelsen ikke skal være .php
mit spørgsmål er så, er det på en eller anden måde muligt at fjerne den "regl" at de skal indeholde endelsen i dette ene tilfælde ?
Avatar billede blaman Nybegynder
18. december 2002 - 12:59 #1
For når jeg forsøger at indlæse siden får jeg blot følgende fejl:

Warning: Failed opening 'nyheder/test.php?nyhed=43.php' for inclusion (include_path='.;c:\php4\pear')

Grunden er at den skal hente noget indhold fra en database og smide på en side. Men jeg bruger funktionen til at kalde det frem:

<a class='over' href='$php_self?ref=nyheder/nyhed=$id'><b>$overskrift </b></a>

Men efter id nummeret skal den jo ikke indeholde .php
Avatar billede tintin12 Nybegynder
18. december 2002 - 13:01 #2
Ja, find følgende afsnit i din httpd.conf og tilføj den filendelse du ønsker

    <IfModule mod_php4.c>
    AddType application/x-httpd-php .php
    AddType application/x-httpd-php .php4
    AddType application/x-httpd-php-source .phps
    </IfModule>
Avatar billede kennie_nm Nybegynder
18. december 2002 - 13:07 #3
i Vigilante brugte vi endelsen .nms (NeupartMunkedalScript) på alle sider for at skjule scriptsproget for brugeren ud fra devicen 'need to know'.
Avatar billede blaman Nybegynder
18. december 2002 - 13:07 #4
Mit problem er at filen jo netop ikke skal have nogen endelse i dette tilfælde.

Det er en nyhedsoversigt jeg er ved at lave, og det virker fint hvis jeg bruger det i en ren browser. Men jeg har sat en side op med et design kun på index siden, og så brugt følgende til at lave mine links med:

<?php
if (!isset($_GET['ref'])) {
include("home.php");
} else {
include($_GET['ref'] . ".php");
}
?>

Men i dette tilfælde kunne et link se sådan ud:
domænenavn.dk/?ref=nyheder/test.php?nyhed=38

altså endelsen skal være efter test.php og ikke til sidst i adressen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. december 2002 - 13:12 #5
Du kan i forvejen ikke inkludere en fil med ?-parametre i. Så hvad er
det mere præcist du vil?
Avatar billede blaman Nybegynder
18. december 2002 - 13:21 #6
Hmm... okay erikjacobsen .. det var jo egentlig svaret på mit spørgsmål.
Det jeg ville var at jeg har lavet et nyhedsscript, på min forside viser den 3 af nyhederne. Men derfor vil jeg gerne give folk muligheden for at kunne se de tidligere nyheder. Derfor har jeg lavet en nyhedsoversigt med overskrifterne fra nyhederne. Og det jeg så ville var at man kunne trykke på overskriften og den så viste den valgte nyhed.
Avatar billede rzj Nybegynder
18. december 2002 - 13:32 #7
blaman/cypermann>> gider du ikke melde tilbage på spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/295827
hvis det fortsætter her ;-)
Kender ikke regler til bunds i dette forum. Men du bør vel lige lukke det el. lign.
erikjacobsen>>eller er det bare mig??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. december 2002 - 15:14 #8
Vil du have parametre med er du sikker nødt til at lave et felt mere i din tabel.

Det kunne fx ske ved (uden database):
  $ref='nyheder';
  $nyhed='117';
  include(...);
Avatar billede blaman Nybegynder
19. december 2002 - 08:14 #9
hehe rzj .. CyperMann er nu ikke lige mig :)
Men en af mine gode venner, der skal hoste min side. Og han lovede at hjælpe mig :) men da han har mere tjek på det vil jeg da lukke spørgsmålet her. For han har egentlig fået det til at virke :)

Men det burde faktisk være erikjacobsen der skal have de points, da han kom med et svar jeg kunne bruge :)
Avatar billede rzj Nybegynder
19. december 2002 - 08:54 #10
blaman>> helt fint. Det er fint at erikjacobsen får point, men det irriterer mig når to enslydende spørgsmål kører parallelt og det er efterhånden blevet mere reglen end undtagelsen at man ikke får lukket spøgsmålene eller melder tilbage på de svar der er. Så sidder man der og aner ikke om man har spildt sin tid eller ej. Det er pisse hamrende irriterende - ja det er så. Og så troede jeg at blaman/cypermann var samme person (fordi spørgsmålene lød ens) og det irriterer mig endnu mere, hvis samme person har forskelligt brugernavn - hvilket iøvrigt også er i strid med ekspertens regelsæt. Men helt fint at du lige melder så klart tilbage.
/Rasmus
Avatar billede blaman Nybegynder
20. december 2002 - 15:29 #11
Hmm.. erikjacobsen har ikke givet noget svar. Så jeg smider selv et svar og lukker spørgsmålet. Håber det er iorden med jer andre.