Avatar billede uffej2 Nybegynder
18. december 2002 - 09:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dansk tegnsæt

I den oracle database jeg arbejder på er der amerikansk tegnsæt (decimal skilletegn er punktum). Jeg har fået oplyst, at dette kan ændres ved at anføre en ekstra værdi i registreringsdatabasen i det oracle home, der indeholder forms og reports. Værdien er:
NLS_NUMERIC_CHARACTER_SET = '.,'
Dette er tilsyneladende ikke nok. Hvad kan der mangle ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. december 2002 - 13:15 #1
Det er nok fordi du ikke skriver den helt rigtigt. Prøv:
nls_numeric_characters istedet.

Det er normalt på din client du skal sætte værdierne.
Ligger databasen på en NT server og henter du værdierne + installationen fra den, er det rigtigt at de skal sættes på serveren.

Sæt den i hvis du kører 8.0.x eller mindre:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE

Er din oracleversioner højere end 8.0
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE\homex
hvor x er det homenummer du vil ændre i.
Avatar billede tintin12 Nybegynder
18. december 2002 - 15:04 #2
Du kan også sætte variablen NLS_LANG til danish_denmark.WE8ISO8859P1 på din klient

Yderligere er det en klar fordel hvis din database er oprettet med det rigtige tegnsæt
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. december 2002 - 15:24 #3
tintin. Det kan man godt, men så skal man lige huske at alle fejlkoder etc. kommer på dansk, sorteringer vil være danske + en del andre ting.
Man kan faktisk også sætte NLS_LANG til AMERICAN_DENMARK.WE8ISO8859P1, så vil du stadig få fejlkoder på amerikansk men sortering etc på dansk.
Avatar billede uffej2 Nybegynder
18. december 2002 - 22:17 #4
Da jeg kører 8.0 manglede jeg at rette i SOFTWARE\Oracle.
Nu virker det. Tak.