Avatar billede brinkoman Nybegynder
16. december 2002 - 21:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Linebreak i xml

Hvad skal jeg gøre for at få et linieskift i noget xml-text?

fx
----
Hej, jeg kunne enormt godt tænke mig at have et linieskift
**Og her er linieskiftet - men hvordan**
men det ser ikke ud til at xml har lyst :-(
----
Jeg bruger et xsl-dokument til at læse texten og smide den i browseren
Avatar billede brinkoman Nybegynder
16. december 2002 - 21:34 #1
Det kunne fx være mega-smart hvis xls-filen bare læser en tom linie og selv sætter et <br/> eller hvad den nu kan finde på...
Avatar billede janegil Nybegynder
17. december 2002 - 09:46 #2
Én måte, er å bruke CSS style sheet. Der kan du sette "display: block;" for de elementene du vil at skal gi linjeskift. Et eksempel ligger på http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/sql/pecking-order.xml.

Så hvis du vil ha linjeskift, deler du inn XML-teksten din med fx
<afsnitt>Her kommer</afsnitt><afsnitt>linieskift.</afsnitt>
og
afsnitt{display: block;}
Avatar billede brinkoman Nybegynder
17. december 2002 - 09:54 #3
Ja.. det har jeg også fundet ud af...

men det er ikke rigtig det jeg ønsker, men at få almindelige XHTML-tags til at gælde...

det har jeg også fundet ud af.. (tak google), og deres gøres sådan:

istedet for at skrive <xsl:value-of i xsl-filen skal man skrive <xsl:copy-of

så funger det. Men tak for indsatsen janegil...du får bare den nætte sum af 15 point
Avatar billede janegil Nybegynder
17. december 2002 - 10:07 #4
Takk!

X. Min vinkling var at (x)html er X-tensible med vilkårlig XML. som må styles for å vises fornuftig. Din er at xml er X-tensible med XHTML. Begge deler er det tynt med rundt omkring på XML-kursene, i hvert fall hvis vi vil ha skjemavalidering av det vi driver ,ed.