Avatar billede cybermolle Nybegynder
16. december 2002 - 16:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til configurering af php på Debian server.

Jeg har oprindelig downloadet Apache, MySQL og Php4 (ver 4.2) fra nettet v.h.a. apt-get. Dette har virket som en drøm, men nu vil jeg gerne opgradere Php til ver. 4.3. Problemer er at der findes ingen .deb-pakker til dette endnu.

Derfor gik jeg ind på www.php.net og hentede version 4.3.0RC3, som en tar-ball.

phpinfo() fortalte mig at jeg skulle kører ./configure med følgende parametre:

./configure --prefix=/usr --with-apxs=/usr/bin/apxs --with-regex=php --with-config-file-path=/etc/php4/apache --disable-rpath --disable-debug --enable-memory-limit --with-layout=GNU --enable-calendar --enable-sysvsem --enable-sysvshm --enable-track-vars --enable-trans-sid --enable-bcmath --with-bz2 --enable-ctype --with-db2 --with-iconv --enable-exif --enable-filepro --enable-ftp --with-gettext --enable-mbstring --with-pcre-regex=/usr --enable-shmop --enable-sockets --enable-wddx --disable-xml --with-expat-dir=/usr --enable-yp --with-zlib --without-pgsql --with-openssl=/usr --disable-static --with-curl=shared,/usr --with-dom=shared,/usr --with-zlib-dir=/usr --with-gd=shared,/usr --with-jpeg-dir=shared,/usr --with-xpm-dir=shared,/usr/X11R6 --with-png-dir=shared,/usr --with-freetype-dir=shared,/usr --with-imap=shared,/usr --with-imap-ssl --with-ldap=shared,/usr --with-mcal=shared,/usr --with-mhash=shared,/usr --with-mm --with-mysql=shared,/usr --with-unixODBC=shared,/usr --with-recode=shared,/usr --enable-xslt --with-xslt-sablot=shared,/usr --with-snmp=shared --enable-ucd-snmp-hack --with-sybase-ct=shared,/usr --with-ttf=shared,/usr --with-t1lib=shared,/usr

Efter at have downloadet en hulens masse filer fra apt kørte "./configure" nogenlunde fint.

Jeg kørte så "make" og "make install" og troede at nu var alt ting i orden. Php virker fint nok, MEN nu kan jeg ikke længere få fat i MySQL fra Php. :-(

Alt hjælp er velkommen!
Avatar billede postndk Nybegynder
16. december 2002 - 17:24 #1
husk ;

--with-mysql
Avatar billede cybermolle Nybegynder
16. december 2002 - 17:52 #2
Det har jeg skam: "--with-mysql=shared,/usr"
Avatar billede cybermolle Nybegynder
17. december 2002 - 01:42 #3
Ok nu virker MySQL. Jeg har kørt konfigure med disse options:

./configure --silent \
--enable-inline-optimation \
--with-apxs=/usr/bin/apxs \
--with-config-file-path=/etc/php4/apache \
--with-mysql=shared,/usr \
--enable-xslt \
--with-xslt-sablot

"./configure ... " virker fint nok, men jeg får en link-fejl når jeg kører "make". Jeg kan dog godt installere php-modulet, men når jeg kører et shell-script skrevet i php for jeg følgende warning:

"Unable to load dynamic library '/usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20020429/gd.so' - /usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20020429/gd.so: cannot open shared object file: no such file or directory in Unknown on line 0".

Nogen der ved hvordan jeg løser dette?
Avatar billede cybermolle Nybegynder
18. december 2002 - 03:38 #4
Never mind... Jeg har fusket mig lidt frem og nu virker det. Selvom jeg ikke har nogen klar ide om hvorfor! :-)