Avatar billede jd Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Find første punktum foran søgeord ?

Hejsa...

hvordan finder jeg det punktum der ligger tættes på, foran en pågældent ord i en streng?

Altså, en bruger skriver et søgeord, og med et query, henter alle indlæg i db\'en med dette ord i sig, hvorefter de skrives ud med en while-løkke. Men så skal jeg finde den (første) sætning hvor ordet findes i, og skrive den ud... altså, skal jeg have positionen for det punktum der ligger tættest på, foran søgeordet, i strengen $row[body] -hvordan?

/Jon@z
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
20. oktober 2000 - 00:35 #1
Hmm... Læs dokumentationen igennem og find funktionen srtcspn.
- Nej, det er ikke nødvendigt, jeg har gjort det for dig:

$position = strcspn ($row[body], \".\")

Nu har du så længden af strengen frem til det første punktum - det skulle være det samme som positionen for det første punktum.

/Brian.
Avatar billede jd Nybegynder
20. oktober 2000 - 00:39 #2
Prøv du lige at læse spørgsmålet igennem!
Nu kender jeg ikke lige strcspn() men strpos() gør i hvert fald det du siger! Det er jo bare ikke det jeg spørger om!

/Jon@z
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
20. oktober 2000 - 00:40 #3
...undskyld, men så forstår jeg ikke spørgsmålet. Kan du eventuelt lave et lille eksempel ?
Avatar billede jd Nybegynder
20. oktober 2000 - 00:49 #4
problemet er jo at jeg ikke bare skal finde det første punktum, men først finde ordet - hvilket der ikke er problemer i - hvorefter der skal findes det punktum der står tættest på ordet, foran, vel og mærket!

Hvis $row[body] nu indeholder dette:

Hej med dig, du lugter. Så du må hellere gå i bad. Bare et forslag.

-og man søger på \'gå\', så skal jeg have lavet en streng der ser sådan ud:

Så må du hellere gå i bad. Bar...

Altså 30 karakterer, startet der hvor sætningen med ordet er!

/Jon@z
Avatar billede jd Nybegynder
20. oktober 2000 - 00:51 #5
Altså 30 karakterer, startet der hvor sætningen med ordet starter!

-sådan skulle det have været! :O)
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
20. oktober 2000 - 01:05 #6
ok, det gjorde det jo en smule mere kompliceret, men her er så en ny løsning:

$str1 = strcspn($row[body], \"gå\");
$pos = strrpos($str1, \".\");

så har du positionen af det sidste punktum før \"gå\". Er jeg igen helt galt i byen ?

/Brian.
Avatar billede jd Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:49 #7
Nej, nu har du forstået det, men det fungerer ikke! $pos giver ikke noget output!
Det ville nu også undre mig hvis det var så let..

/Jon@z
Avatar billede jd Nybegynder
28. oktober 2000 - 16:58 #8
Er her ingen kloge hoveder der kan knække nøden?

/Jon@z
Avatar billede ulle_php Nybegynder
31. oktober 2000 - 08:53 #9
Det er nemt nok med kommandoen LIST();

Kontakt mig for mere info!
Avatar billede jd Nybegynder
03. november 2000 - 22:50 #10
øhh... hvad vil du med list() ?

Nå, jeg finder selv ud af noget...