Avatar billede Dalgaard Nybegynder
15. december 2002 - 20:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C++ indsættelse i en vector

Jeg har oprettet følgende vector: vector<Vaesen*>monstre;

Jeg forsøger derefter at sætte f.eks. objekter ind i min "monstre" vector med:
this->monstre.push_back(new Trold("En stor, grum trold", 10, getFelt(j,i)));

Men får følgende kørselsfejl: error C2243: 'type cast' : conversion from 'class Trold *' to 'class Vaesen *const ' exists, but is inaccessible

Jeg ved det måske ikke er tilstrækkelig information til et svar, men programmet er efterhånden ret stort.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
15. december 2002 - 20:44 #1
Trold er en subklasse af Vaesen. Jeg ved ikke om nedarvning kan give nogen problemer mht. brug af vector.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2002 - 20:49 #2
Et gæt: conversion metoden fra Trold til Vaesen er ikke public.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2002 - 20:51 #3
Så lige din kommentar, så er mit gæt næppe rigtigt.

Man behøver ikke nogen konvertering fra en sub til en super klasse.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
15. december 2002 - 20:52 #4
øhh...hvor lang tid har du arbejdet med c++? fordi du er da for sej...du svarede også på mit spørgsmål i går. Jeg skal aflevere mit eksamensprojekt på tirsdag...du har reddet min røv! Tak!
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
15. december 2002 - 20:53 #5
Jeg har ændret: class Trold:Vaesen
til: class Trold:public Vaesen
i min vaesen.h
...det virkede
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2002 - 20:53 #6
Det var det ?

(jeg har arbejdet med C++ regelmæssigt siden 1989)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2002 - 20:54 #7
Ahh. Det forklarer jo sagen !
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
15. december 2002 - 20:59 #8
der var jeg 10 år gammel...hehe...tak for hjælpen