Avatar billede getalife Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mere end een?

Hvordan checker jeg om der findes mere end et element med samme navn.
Hvordan finder jeg ud af om der er mere end en <Pricegroup>?

<PricegroupBlocks>
    <Pricegroup>
        <Title>A</Title>
        <Price>60</Price>
    </Pricegroup>
    <Pricegroup>
        <Title>B</Title>
        <Price>70</Price>
    </Pricegroup>
</PricegroupBlocks>

Grunden er at jeg vil gøre en ting hvis der er een forekomst... og en anden hvis der er flere end een.

/Getalife
Avatar billede janegil Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:11 #1
Fra http://www.w3.org/TR/xslt#patterns
para[last()=1] matches any para element that is the only para child element of its parent

Så skulle det vel bli
Pricegroup[last()=1]
for å matche enebarne, så skulle
Pricegroup
som en mindre spesifikk pattern, matche søsken, og bare søsken.
Avatar billede janegil Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:17 #2
Pricegroup[last()>1]
skulle nok også matche alle søsken.
Avatar billede janegil Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:28 #3
Du har rimeligvis bruk for å vite om det er flere Pricegroup\'er, allerede når du har en match på en PricegroupBlocks?

Du kan sno deg utenom med å teste på
position()=1
og position()= last()
men det er stygt. Det som er vakker XSL/T, er å håndtere PricegroupBlocks som en enhet, ikke hacke start- og slutt-kode på henholdsvis 1. og siste Pricegroup.

Nå er det vill gjetning fra min side:
PricegroupBlocks[Pricegroup[last()=1]]
og
PricegroupBlocks[Pricegroup[last()>1]]
?
Avatar billede getalife Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:53 #4
Heh.. fandt ud af det.. ret nemt faktisk ;o)

<xsl:when test=\"SelectSeatBlock/PricegroupBlocks/Pricegroup[1]\">

Janegil.. du får points for forsøget ;o)
Det du skriver virker sikkert også, men på en nyere parser end den vi har bygget vores projekt på :o(

/Getalife
Avatar billede janegil Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:09 #5
Takk for det!

Din
\"Pricegroup[1]\"
er jo penere enn min
\"Pricegroup[last()=1]\"

Hittil har jeg oppfattet if og when og sånt som brudd på god stil i XSL. jeg ville heller ha to templates.

Men her ser jeg jo at jeg ville fått fått to PricegroupBlocks-templates der jeg vet at match på den ene utelukker match på den andre. Så er det nok penere med én template, og xsl:choose inni.