Avatar billede legomobilen Nybegynder
14. december 2002 - 15:41 Der er 8 kommentarer

Chaintech 7VJL Deluxe

jeg har et bundkort men CPU bliver alt for varm. Jeg har forsøgt en masse for at få den til lavere temp. men intet har hjulpet. Cpu kører på 60 C med åben kabinet og over 70 ved lukket. Jeg har mistanke om at det er bundkort der driller. Jeg har haft køler at et utalligt mange gange... hvem kan hjælpe ??
spec.
AMD XP 1900+
Performance 2x 256 DDR ram
Palit geforce4 ti4200
Seagate 80GB barricuda + Western Digital 20GB
Thermaltake Silent viking op til 2000+
Codegen Maxitower
Avatar billede geforce3 Praktikant
14. december 2002 - 15:53 #1
Har du husket kølepasta?
Avatar billede toocool Nybegynder
14. december 2002 - 21:35 #2
60-70 grader er altså ikke FOR varmt til en XP1900...

Selvfølgelig kan det væer godt med mindre varme, men det kan svinge fra CPU til CPU i samme serie. Nogle bliver bare mere varme end andre...

Men ok, som geforce3 siger, prøv med kølepasta, evt Sølvpasta
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. december 2002 - 21:38 #3
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil"
Avatar billede legomobilen Nybegynder
15. december 2002 - 00:38 #4
fra Legomobilen

Jeg har et tyndt lag på og jeg ved at det ikke er det men jeg kan bare stadig ikke forstå at den skal afgive så meget varme. hvis jeg lukker kabinettet så bliver den mere ustabil end den er nu, den er ikke ustabil på åben kabinet, men den kører langsommere jo varmere den bliver og volt til CPU ser ikke ud til at være for højt. Men kan det tænkes at bundkortet giver for meget strøm ?
Avatar billede toocool Nybegynder
15. december 2002 - 00:40 #5
Hvis du kan se hvor mange vilt den kører med, ved du jo om den MOBO giver for høj spænding...

Ustabiliteten behøver jo ikke have noget med din CPU at gøre... hvad med RAM?
Avatar billede legomobilen Nybegynder
15. december 2002 - 01:09 #6
Fra Legomobilen

hvad er MOBO ? Jeg kører med 2 forskellige blokke ram den ene er en DDR266 og den anden en 400. Nogle gange kører den bare alt for langsom. hvis jeg kører uden internet bliver den rigtig langsom.dvs at det kan tage op til 10sec. at åbne et nyt vindue. Jeg mistænker kun bundkort fordi jeg syntes at det er en høj temp at den føles som en ovn omkring CPU. men jeg kan bare ikke se nogen fordel i at køre lownoise hvis den skal være så varm. jeg har et program der hedder Speedfan som kan måle volt og temp samt andre inde fra Win. Jeg kører XP pro
Avatar billede toocool Nybegynder
15. december 2002 - 01:12 #7
Det er måske ikke så heldigt at du har to forskellige typer ram...

MOBO= MotherBoard, sorry......

Hvis programmet siger at din CPU er ca. 70 grader, så tror jeg altså ikke på at det er varme som er problemet. Ihvertfald ikke varme omkring CPU...

Og i mit sidste svar... Vilt = Volt *GG*

Sov godt, nu tager toocool i byen.... Pas på derude!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
15. december 2002 - 12:05 #8
Hejsa.....

Det du skriver har INTET med din CPU at gøre.........prøv du og køre med kun een af dine RAM klodser, og jeg er ret sikker på at din pc vil blive meget mere stabil.....:-)

I det hele taget, er det lidt af en gåde, at dit MOBO vil acceptere 2 forskellige slags RAM, men der er ingen tvivl om, ud fra din beskrivelse, at den ustabillitet du oplever, hænger sammen med at du kører med 2 forskellige ram-typer.

Good luck

Mr.Athlon