Avatar billede Dalgaard Nybegynder
13. december 2002 - 21:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Pointer der forsvinder?!

Spil::Spil()
{
    string navn;

    cout << "Indtast dit navn: ";
    cin >> navn;

    Spiller *spiller1 = new Spiller(navn);
    cout << spiller1->getName(); //Her udskrives  navnet, og her virker det!
};

void Spil::startSpil()
{
    cout << "Velkommen til eventyrspillet, " << spiller1->getName() << endl; // Her vil vi ha udskriften af navnet, men det virker ikke. Det er som om pointeren ikke findes. Hvad gør vi galt?
};
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2002 - 22:14 #1
Spiller1 er en lokal variabel i Spil:Spil og kan derfor ikke
ses i Spil:startSpil !
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2002 - 22:15 #2
Hvis du har en variabel spilelr 1 i klassen kan du muligvis bruge:

Spil::Spil()
{
    string navn;

    cout << "Indtast dit navn: ";
    cin >> navn;

    spiller1 = new Spiller(navn); // <------ ændret
    cout << spiller1->getName(); //Her udskrives  navnet, og her virker det!
};
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
13. december 2002 - 22:15 #3
hvordan får jeg det så erklæret så jeg kan bruge den i startspil() ?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2002 - 22:16 #4
Hvis spiller1 er erklæret i klassen så kan den
initialiseres i constructoren Spil::Spil og bruges
i alle funktioner Spil::whatever !
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
13. december 2002 - 22:17 #5
Arne v er gud
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2002 - 22:18 #6
Slet ikke, men jeg er da glad for at kunne have hjulpet.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester