Avatar billede ossi Nybegynder
13. december 2002 - 16:12 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til lidt Server programmer

Ok.. Stor mundfuld:

Jeg har lidt erfarring med opsætning af NAT-router/Web/FTP Server.. Så jeg er blevet sat til at hjælpe min ven med opsætning af dette, på hans server.

Men han ønsker nogle flere ting!

F.eks. mail-server. Dette kender jeg slet ikke noget til! Og de guider jeg har kunne finde rund omkring på nettet, har ikk været til at forstå :(

Hvordan gøres dette? Han køber et domæne, og så skal det jo laves, så han kan sende e-mail sådan her: brugernavn_på_servr@domæne.dk

En anden ting. Serveren kører som sagt NAT-router for nogle maskiner. På vores skole, har vi et system, med DOMAIN-login (på Windows Maskiner), hvor der så bliver oprettet et drev, med ens personlige filer, hentet fra serveren. Hvordan laver jeg dette? Altså, at der bliver oprettet nogle brugere på Linux maskinen, hvor de får en fil mappe /home/~/filer/ - og så logge ind på en Windows maskine på det brugernavn, så fil-mappen bliver lagt tilgængeligt over et netværks drev..

Stor mundfuld.. sikkert uforståeligt :)

Håber meget at I kan hjælpe lidt ;)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2002 - 16:21 #1
>En anden ting. Serveren kører som sagt NAT-router for nogle maskiner. På vores skole, har vi et system, med DOMAIN-login (på Windows Maskiner), hvor der så bliver oprettet et drev, med ens personlige filer, hentet fra serveren. Hvordan laver jeg dette? Altså, at der bliver oprettet nogle brugere på Linux maskinen, hvor de får en fil mappe /home/~/filer/ - og så logge ind på en Windows maskine på det brugernavn, så fil-mappen bliver lagt tilgængeligt over et netværks drev..<

Med Samba
Avatar billede ossi Nybegynder
13. december 2002 - 16:23 #2
Ok.. Regnede jeg lidt med.. Vil jeg så læse lidt om.. Men er det jeg nævner her muligt? Altså, at man bliver stillet en login boks på Windows, hvor man skal logge ind med user/pass fra Linux boxen? Og det med et "hjemme" drev?
Avatar billede k3ymaster Nybegynder
13. december 2002 - 16:23 #3
En god idé er at se på nogle ganske udemærket guides..

Mail Server: Jeg foretrækker qMail, og har installeret dette bl.a. ved at bruge følgende guide:

http://lws.dk/kategori/4

Hvis du vil sætte Linux maskinen til at være Domain Server, så kan du bruge følgende guides:

http://www.gnuskole.dk/bog/serverwin.html#SAMBADOMAENE
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html

Håber det kan bruges ;)
Avatar billede ossi Nybegynder
13. december 2002 - 16:29 #4
qMail har jeg engang prøvet, men fattede rent ud sagt, IKK en pind af det jeg lavede :( Og derfor kom det ikk rigtigt til at fungere..
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2002 - 16:32 #5
Og du læse om Samba på www.helgec.goggle.dk og du kan se på http://www.eksperten.dk/spm/287731 hvordan du indsætter en "smb.conf " der kører omgående
Avatar billede ossi Nybegynder
13. december 2002 - 16:34 #6
Alle som har givet links til Samba: TAK! Det var lige hvad jeg havde brug for! Nu bliver min ven glad :)

Nu mangler jeg bare noget VIRKELIG udybdegående om mail servere!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
13. december 2002 - 16:49 #7
da det er en debian vil jeg anbefale enten postifx eller qmail.

qmail kan intalleres med "apt-get install qmail-src" og postfix med "apt-get install postfix".
jeg bruger følgende sources.list

http://conf.bahh.dk/sources.list
Avatar billede oz2kas Nybegynder
13. december 2002 - 16:50 #8
spørg endelig hvis der er problemer med postfix.
Avatar billede ossi Nybegynder
13. december 2002 - 16:53 #9
Ligner min sources.list

Postfix.. er det ikk det som kommer frem med nogle valgmuligheden under installationen?

Hvad bør man vælge her, for at få det sat op som jeg ønsker det (tidligere beskrevet)..

Er det også muligt at få et WebInterface?
Avatar billede ossi Nybegynder
15. december 2002 - 11:52 #10
Er der ingen som kan hjælpe mig nærmere en løsning mht. mail-server?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
15. december 2002 - 13:52 #11
jeg kan ikke huske hvile dele man skal vælge under installationen, men jeg vil anbefale at du bare skriver dit domæne, networks, og så konfigger. resten når du har installeret.
Avatar billede ossi Nybegynder
15. december 2002 - 18:02 #12
Hmm.. Ok.. Jeg er FULDSTÆNDIG lost mht. mail server.. vi prøver lige igen:

Skal bruge en mail server på serveren
Derudover en pop3 server
Et webinterface til mailserveren
Avatar billede oz2kas Nybegynder
15. december 2002 - 18:31 #13
kender ikke noget til webinterface. medmindre du da mener en mailreader på nettet?
Avatar billede ossi Nybegynder
19. december 2002 - 20:28 #14
Jeg har faktisk fået rigtigt godt svar :) Så uddeler hermed Point :)