Avatar billede kjj Nybegynder
13. december 2002 - 12:00 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Udregn time forbrug

Jeg er ved at lave en database hvor jeg skal trække to klokkeslet fra hinanden for at få time forbrug hvordan gør jeg det????????.
Avatar billede arnvig Nybegynder
13. december 2002 - 12:01 #1
hvilken database ?
Avatar billede medions Nybegynder
13. december 2002 - 12:01 #2
arnevig> Øhh hvad tror du?? Prøv at se kategorien! LOL ;o)

//>Rune
Avatar billede arnvig Nybegynder
13. december 2002 - 12:01 #3
nå ja access
Avatar billede medions Nybegynder
13. december 2002 - 12:02 #4
Du kan bruge DateDiff("h",tid1,tid2)

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
13. december 2002 - 12:02 #5
Avatar billede kjj Nybegynder
13. december 2002 - 12:21 #6
Ååååh har jeg bevæget mig ud noget helt vildt,, eller kan det også skrives så vi almenlig dødelige kan forstå det.

Jeg har i min tabel et felt som heder ankom kl. og et kørt kl.
så vil jeg i et felt som heder time forbrug ha regnet timeforbrug ud, og jeg kan jo ikke bare sætte en formel ind som i et regneark, eller VA????
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2002 - 12:51 #7
Make a query and in the query you make a calculated field (extra column)
In the query instead of selecting one of the fields from the table you would write something like.

forbrug:DateDiff("h",[tid1],[tid2]) and if it deosnt work then try
forbrug:DateDiff("h";[tid1];[tid2])
NOTE: You have to change tid1 and tid2 to th enames of the fields in your table.
Avatar billede kjj Nybegynder
13. december 2002 - 13:31 #8
Jeg fordtår det stadig ikke, hvor skal jeg sætte den formel ind for der hvor jeg prøver dur det ikke??????
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2002 - 14:34 #9
you can send the dB to eksperten@santhell.dk and I will make a query for you. I need to know which table and fields I need to look at and please ZIP the dB.
Avatar billede hossein Nybegynder
13. december 2002 - 15:52 #10
kan du også regne ud at: Hvor mange databaser der blev sent til terry mellem 14:00 til 16:00 :-)
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2002 - 17:52 #11
what are you getting at hossein? and just so you dont lose your knikkers, none!
If your so worried about how many databases get sent to me, then I suggest you learn Access and try helping those who need help! That way you wont be waisting your time on eksperten, but putting it to some use!
Avatar billede ds-zim Nybegynder
13. december 2002 - 18:17 #12
Hvordan er omstændighederne ?

Terry har foreslået en udemærket løsning(DateDiff), men du kan også bruge andre functioner..
Fx. vil Now() returnere det aktuelle tidspunkt. Det kan du bruge til at registrere variable
som fx. Tid_Start & Tid_Slut. Forbruget er se'føli' (Tid_Slut - Tid_Start).

Ovenstående er blot forslag, du har ikke fortalt om hvilke omstændigheder du har et problem..
Arbejder du i en formular, bruger du tabeller eller ej ?

Cheers,

Zim
Avatar billede keepsmiling Nybegynder
14. december 2002 - 03:20 #13
Til Terry .. jeg har prøvet at lave to felter [afgang] og [ankomst] .. derefter i en ubundet tekstboks indsat den funktion du omtaler med Datediff .. =Datediff("h";[afgang];[ankomst]) .. alle 3 felter er sat til formatet "Kort klokkeslætsformat" .. hvis jeg fx vil finde forskellen mellem kl. 21:00 og kl. 03:00 .. giver den resultatet -18 .. er der evt. andre indstillinger der skal rettes for at den regner den rigtigt ud ? Hilsen FT
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2002 - 09:42 #14
keepsmiling>are you kjj?
If you look at the link medions has given you can see the paramaters which can be used with datediff. If your after a time difference hh:mm:ss then it is going to have to be calculated as the "h" in this example only gives the differece in hours. Perhaps I should make a fucntion which can give it in hh:mm:ss lets see if I an get time today :o)
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2002 - 10:53 #15
I have decoded against making a fucntion which shows the difference as hh:mm:ss there are too many things to take into concideration. For example in the example keepsmiling gives 21:00 - 03:00 the difference is 6 hours BUT only if 03:00 is the next day! So in fact it is necessary to have the date to make a correct calculation
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2002 - 10:55 #16
I would suggest that the date is also saved in the record, either included in the field along with the time or in a new field.
Avatar billede hossein Nybegynder
14. december 2002 - 13:00 #17
her er nogle gode eksampler for dato og tid udregning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q88657
Avatar billede keepsmiling Nybegynder
14. december 2002 - 18:06 #18
Til Terry .. nej jeg er ikke kjj .. ville bare prøve den løsning du var kommet med ang. Datediff .. men har selv en del gange prøvet på at få access til at udregne tidsforbrug .. men er li'som den har besvær med 24 timers format i udregninger .. vil prøve den løsning du foreslår med et dato felt .. tak for oplysningerne .. Hilsen FT
Avatar billede terry Ekspert
15. december 2002 - 14:51 #19
StartTime and EndTime must be dateTime fields and the result is in format h:m:ss even if more than one day

Function Diffhhmmss(interval As Variant)
Dim totalhours As Long, totalminutes As Long, totalseconds As Long

    totalhours = Int(CSng(interval * 24))
    totalminutes = Int(CSng(interval * 1440))
    totalseconds = Int(CSng(interval * 86400))

    Diffhhmmss= totalhours & ":" & totalminutes Mod 60 & ":" & totalseconds Mod 60

End Function

Diffhmmss([EndTime]-[StartTime])
Avatar billede terry Ekspert
15. december 2002 - 14:53 #20
In a query you could use if you have two fields named EndTime and StartTime

TimeDiff:Diffhmmss([EndTime]-[StartTime])
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2002 - 09:20 #21
kjj, can you respond please?
Avatar billede terry Ekspert
17. december 2002 - 09:30 #22
kjj>please respond, you HAVE now received and answer to your quetsion, but we can not help if you do not comment! If you want me to look at your database then send it to eksperten@santhell.dk
Avatar billede keepsmiling Nybegynder
17. december 2002 - 23:49 #23
Terry > jeg er stadig ikke Kjj .. men har prøvet din kodestump .. diffhhmmss() .. på denne måde =diffhhmmss([Afgang]-[Ankomst]).. hvor afgang er 21:00:00 og ankomst er 03:00:00 .. resultatet bli'r 18:0:0 .. og -18:0:0 hvis [afgang] og [ankomst] skifter plads .. ser ud til der stadig er et Dato problem ??

Hilsen FT
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2002 - 08:33 #24
ft>I cant see what you have in your fields so its hard to say. I kow this function works though IF it is given two date/time fields AND that they BOTH contain a date+time!
So you problem is making sure that they both contain a date+time

kjj>I would also like some response from you!
Avatar billede keepsmiling Nybegynder
18. december 2002 - 14:57 #25
> Terry .. efter jeg formaterede felterne til standard dato format og indsatte =diffhhmmss([Ankomst]-[Afgang])i kontrolelementkilde i det beregnende felt og indtastede både dato og klokkeslæt .. virker det fint .. tak for hjælpen

Hilsen FT
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2002 - 15:49 #26
now all we need is for kjj to respond.

kjj! If you dont answer soon then admin will be on your back!
Avatar billede terry Ekspert
19. december 2002 - 18:51 #27
kjj>admins has been informed :o)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
20. december 2002 - 08:55 #28
Umiddelbart er der intet ulovligt her.
terry>>Husk også at et sp. ikke er "gammelt" før det er over 7 dage.
Avatar billede terry Ekspert
20. december 2002 - 08:59 #29
well I,ll wait until 12:00 and get back again then!
Avatar billede terry Ekspert
20. december 2002 - 09:00 #30
even so a response would help ikke?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
20. december 2002 - 09:00 #31
:)
Avatar billede eyvind Seniormester
23. december 2002 - 16:13 #32
Hej Kjj
Alle har fortalt hvad du kan gøre, men ikke hvordan.
I din tabel har du to indtastede tal startklokken og slutklokken.
Lav en forespørgsel, træk de to felter ned og i et tredie "rum" bruger du så Terrys formel ved bare at skrive den, og så kør.
Eyvind.
Avatar billede terry Ekspert
23. december 2002 - 16:38 #33
eyvind>I VERY much doubt that you will get a response from kjj
Avatar billede terry Ekspert
26. december 2002 - 17:46 #34
pelkjaer>Is this question old enough now?
Avatar billede terry Ekspert
02. januar 2003 - 20:34 #35
pelkjaer, well a whole year has gone by now! (Happy New Year :o) ) can we do something about this now please?
Avatar billede fcs Novice
28. januar 2003 - 21:03 #36
Terry>> I've sent a mail to kjj, giving him 48 hours to respond. That's twice the time Jack Bauer needs to save the world, so I hope its time enough for kjj. No response will result in deactivation.

Best regards

FCS/Coadmin
Avatar billede terry Ekspert
02. februar 2003 - 14:21 #37
thanks fcc :o)
Avatar billede kjj Nybegynder
17. december 2003 - 20:05 #38
UNDSKYLD alle sammen
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2003 - 09:38 #39
fcs>Why's this user still active?
Avatar billede terry Ekspert
18. december 2003 - 19:13 #40
!!!!