Avatar billede kamak Praktikant
12. december 2002 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

lukke vindue

Hvordan får man en Jbutton til at lukke et vindue efter man har trykket på knappen. Koden der får vinduet til at lukke skal stå efter noget andet kode. Hele programmet skal ikke lukke, KUN det aktuelle vindue!
Avatar billede cannes Nybegynder
12. december 2002 - 14:50 #1
Hvis du bruger swing, så skriver du bare:

dispose();

Det fjerner den aktuelle frame.
Hvis du vil fjerne en anden frame end den du står i så:

andenFrame.dispose();
Avatar billede kamak Praktikant
13. december 2002 - 09:18 #2
hvad hvis man skal lukke et vindue som en helt anden klasse har lavet?
Avatar billede kamak Praktikant
13. december 2002 - 12:43 #3
nogen der kan hjælpe
Avatar billede gybel Nybegynder
13. december 2002 - 17:20 #4
Kan du ikke lave  det sådan at klassen har en static metode der kalder dispose(); så kan et hvilket som helst andet objekt lukke vinduet.
Avatar billede backupmand Nybegynder
17. december 2002 - 12:58 #5
Jeg vil sige, at det kan lade sig gøre ved at sætte det vindue der skal lukkes
til false i setVisible... inden vinduet forlades er den sidste del af
koden.
this.setVisible(false);
Programmet går ihvertfald ikke ned af den grund.
Avatar billede kamak Praktikant
09. januar 2003 - 01:18 #6
svar
Avatar billede backupmand Nybegynder
09. januar 2003 - 12:20 #7
cannes skrev dispose() og så for at fjerne framen andenFrame.dispose();
Det kan man gøre, men det kan altså også gøres således:
Du har lavet din JButton og tilføjet den på panelet osv ... (forudsætning).
DU har også sat en ActionListener på JButton objektet og måske lavet en
actionPerformed(ActionEvent obj){} - metode et eller andet sted. ..
Når du trykker på JButton'en så ville jeg skrive i actionPerformed:
actionPerformed(ActionEvent obj)
{
if (obj.getSource().equals("knappens navn"))
  {
  framederskallukkes.setVisible(false);
  }