Avatar billede brjali Nybegynder
11. december 2002 - 14:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

lægge en string i en tabel

jeg har et applet og en funktion skal lægge en string i en tabel, jeg prøver at skrive:

String s = new String("min string");
table.setValueAt(s, 1, 1);

så vil jeg få "s" i det første felt i den første række,
men det virker ikke, kan det være at det skal være et objekt i stedet for en string eller ....?
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
11. december 2002 - 14:31 #1
Nej, en String er et Object. Men er din JTable editerbar?
Avatar billede brjali Nybegynder
11. december 2002 - 14:58 #2
jeg har prøved at skrive:

tabel.setEditable(true);

men compileren vil det ikke....
Avatar billede elpedro Nybegynder
11. december 2002 - 15:31 #3
Det vil nok hjælpe at skrive table istedet for tabel i table.setEditable(true);
Avatar billede jonasbc Nybegynder
11. december 2002 - 17:04 #4
setValueAt(Object, int, int) bør virke, så er du sikker på, at du bare ikke får en opdateret ordneligt??
så vidt jeg husker, er det noget med, at den skal pakkes ind i en TableModel... ??

- Jonas
Avatar billede jonasbc Nybegynder
11. december 2002 - 17:06 #5
ja, du kan kalde en setTableModel(TableModel minModel); på din tabel, og så tilknytte en TableModelListener til minModel.
Avatar billede cannes Nybegynder
12. december 2002 - 15:08 #6
Du bør implementere en tableModel og så bruge Vector istedet for arrays og alt muligt andet hejs. Vector gør det meget strømlignet at bruge JTable:

protected void buildBeskedTable ()
    {
        overskrifter = new Vector();
        overskrifter.add("Date");
        overskrifter.add("Afsender");
        overskrifter.add("Type");
        overskrifter.add("Deadline");
        overskrifter.add("Sendt");

        Besked temp;
        try
        {
            for (Enumeration e = HovedProgram.beskeder.elements(); e.hasMoreElements();)
            {
                temp = (Besked) e.nextElement();
                beskeder2.add(temp.toVector());
            }
        catch (NullPointerException e)
        {

        }

        dataModel = new AbstractTableModel()
        {
            public int getColumnCount() { return overskrifter.size(); }
            public int getRowCount() { return beskeder2.size();}
            public Object getValueAt(int row, int col)
            {
                return ((Vector)beskeder2.elementAt(row)).elementAt(col);
            }
            public String getColumnName(int column) {return (String)overskrifter.get(column);}
            public Class getColumnClass(int c)
            {
                return getValueAt(0, c).getClass();
            }
            public boolean isCellEditable(int row, int col) {return true;}
            public void setValueAt(Object aValue, int row, int column)
            {
                //beskeder[row][column] = aValue;
            }
        };
        tableView = new JTable(dataModel);
        tableView.addMouseListener(this);
    }

I det her eksempel ligger objekterne jeg propper ind i vectoren i en static hashtable og i Besked klassen er der en toVector metode der ser således ud:

public Vector toVector ()
    {
        Vector ret = new Vector ();
        ret.add (datoForBesked.toString());
        ret.add (afsender);
        ret.add (type);
        ret.add (deadLine.toString());
        if (sendt)
        ret.add ("true");
        else
        ret.add ("false");
        ret.add (beskedTekst);
        return ret;
    }