Avatar billede kmjk Nybegynder
11. december 2002 - 11:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Variabel eller konstant i CSS fil

Hvordan eller kan man lave konstanter i en CSS fil, således at jeg kan nøjes med at skrive "moerk" istedet for #435F6d.
Gevinsten er også at hvis jeg vil ændre farverne en nuance skal jeg kun rette 1 sted i CSS filen.

Eks.
moerk = #435F6D
lys =#E2E6EF
roed=#Fe0000
h1 {color: roed; background :lys}
p { color: moerk}
.
Avatar billede knudgert Nybegynder
11. december 2002 - 19:01 #1
Kan man ikke, men du kunne jo definere farven i en class

.farve1 {color: red; background-color: transparent}

<h1 class="farve1">
<p class="farve1">
osv.
Så kan du jo nøjes med at rette farven et sted, hvis det skal være en anden.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 20:39 #2
Så avanceret er CSS desværre ikke, men du kan jo altid bruge fx PHP eller ASP til at udskrive værdierne. Det vil give den ønskede effekt.

Derudover er det lidt piveri det med at skulle ændre farven "alle" steder. Du smider da bare teksten ind i Word, kører en automatisk replace og gemmer den så som CSS-fil igen!
Avatar billede kmjk Nybegynder
12. december 2002 - 09:39 #3
knudgert < Hvordan bruger jeg en CLass i min .CSS fil

phoenixv < Pivet..., ja måske, men jeg har lært at når jeg programmere skal jeg bruge en konstant.

Notepad har også en søge funktion.
Jeg lader spørgsmålet hænge lidt.
Avatar billede niboan Nybegynder
12. december 2002 - 14:31 #4
Du kan ikke som sådan definere en konstant i CSS. Hvad du i stedet kan gøre, hvis du insisterer på kun at skulle rette et sted, er at samle alle selectors (H1, P osv.) der skal have samme farve i en regel.

Eksempel:

H1, P, LI
{
  color: #435F6D;
}

H2, TD
{
  color: #E2E6EF;
}

H1, H2, LI
{
  background-color: #FE0000;
}

P, TD
{
  background-color: #00FF00;
}

Du kan dog stadig komme til at rette flere steder hvis du bruger den samme farve til forgrundsfarve et sted, og til baggrundsfarve et andet, men tættere på tror jeg ikke du kommer.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2002 - 14:33 #5
Men Notepad har ikke en replace-funktion, og så er det jo ikke så meget værd. Og man programmerer ikke i CSS. Stik modsat hvad folk tror, er CSS et formateringssprog, IKKE et pgorammeringssprog. Derfor kan du ikke bruger variabler, funktioner, konstanter, etc.