Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2002 - 00:10 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Visual Age?

Ok, jeg er uheldigvis kommet i den pinlige situation at jeg af nogle sardistiske lærer er blevet tvunget til at kode Java .. ikke nok med det, skal det tilmed foregå i et click&create værktøj udviklet af IBM ved navn Visual Age.

Nu er det så at det her Visual Age er vild med dialogbokse og værst af alt, det elsker at skjule koden så man kun ligepræcis ser det man har clicket ind på (f.eks. indholdet af en metode).

Det er muligt at afhjælpe dette ved at vælge Source View, men det er en besværlig løsning og gør programmet nogenlunde lige så anvendeligt som notepad.

Derfor vil jeg høre om nogen har den fjerneste anelse om hvordan man i Workbench (som det så smukt hedder) kan få editoren til at opføre sig bare nogenlunde normalt, dvs. at den som minimum kan vise AL indholdet af en klasse og at når man markerer en metode i det fine treeview så scroller den ned til den istedet for KUN at vise indholdet af metoden.

Alternativt kunne jeg self oss bare kode det hele i notepad eller ultraedit og så importere det, men eftersom det bare er til løsning af nogle små opgaver ville det være lidt fikst hvis nu man bare kunne få Visual Age's editor til at fungere bare en smule normalt.

Håber nogen derude kender til det, jeg er formentlig ikke den eneste uheldige studerende der er tvunget til at arbejde i dette rædselsfulde værktøj.

//DJ
Avatar billede r9 Nybegynder
11. december 2002 - 00:24 #1
er du virkelig "tvunget til at arbejde i dette rædselsfulde værktøj." ?

Ellers kunn du jo hente af god editor på www.Jcreator.com
el. på www.eclipse.org

De 2 editor's er meget lettere at bruge, og har alle de funktioner som du har brug for.
Desuden er de MEGET mindre RAM slugende end Visual Age og andre kæmpe editors.
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2002 - 00:50 #2
Jeg bruger normalt også Jcreator, men ja, i dette tilfælde er jeg desværre TVUNGET til at arbejde i Visual Age :/
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 07:59 #3
Jeg kender ikke andre løsninger end den du allerede har
fundet: gå op i menuen og eksplicit bede den vise hele
sourcen.

Jeg tror du må leve med "the VAJ way".

Og så må du glæde dig over at IBM har skrottet VAJ
til fordel for WSAD.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 08:36 #4
Den lærer ville jeg klart klage over, VAJ har aldrig været et særligt godt værktøj, det begrænser en enormt.

Få ham til at definere nøje hvorfor VAJ vil gavne dig i din uddannelse, og hør om det ikke bare er fordi han er forelsket i det.

Download SunOne fra www.javasoft.com det er noget af det ypperligste værktøj man kan finde til java

p.s. VAJ kan ikke fungere normalt.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 09:35 #5
Iøvrigt når jeg er i source view og klikker på en metode
i elements vinduets, så flytter source vinduet sig
korrekt hen til metoden [testet på VAJ 3.5.3].

Source view er iøvrigt efter min bedste overbevisning
det eneste rigtige. Prøv f.eks. at brug "format code"
udenfor source view [ihvertfald i 3.5.3 laver den
forkert indrykning, fordi den kun formaterer en
metode].

Men iøvrigt synes jeg at du bare skal gå igang
og bruge VAJ. Jeg kan heller ikke lide VAJ. Men
man kan sjældent selv vælge sine tools.

Jeg ved ikke hvilken uddannelse du er igang med, men
hvis du vil arbejde i IT branchen må du indstille dig
på engang imellem at skulle arbejde med tools du ikke
kan lide, fordi en anden har bestemt det.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 10:12 #6
arne:
Det er korrekt.

MEN en skole skal IKKE tvinge eleverne til at bruge et bestemt værktøj !!!

De SKAL lære eleven at PROGRAMMERE ikke blive slave af et bestemt og endda dårlig værktøj.

VAJ er et ret dårlig værktøj detaljen med man kun ser en metode af gange, giver overhovedet ingen mening, og man kan knap nok save en metode hvis den ikke kan compile osv.
VAJ er et meget meget begrænsende værktøj.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 10:19 #7
disky> Selvfølgelig skal de lære at programmere. Men det
er også en gode ide, hvis studerende lærer at bruge
fremmede værktøjer som de får stukket i hånden. De er dårligt
stillet ude på arbejds-markedet, hvis de svarer jeg kan
kun udvikle i XYZ, når de får stukket en opgave som kræver
brug af ABC.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 10:21 #8
disky> Og jeg kan iøvrigt heller ikke lide VAJ. Jeg kan
ikke lide dets vindues-struktur og jeg kan slet ikke
lide at de gemmer source i en database i.s.f. som
eksterne filer.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 11:10 #9
arne:
At læreren KRÆVER at de skal bruge VAJ og kun VAJ er en meget dårlig indoktrinerende ting.

Så skulle læreren hellere stille diverse værktøjer til rådighed som de så kan prøve, og derefter vælge det de selv synes er bedst, for at kunne bruge mest energi på at lære at programmere istedet for at bande over dårlige påtvungne værktøjer.

Det er vigtigere at kunne programmere, end det er at kende et specifikt værktøj.

For som du selv siger er det ikke godt kun at kunne udvikle i XYZ (VAJ) når de måske skal bruge Forte :)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 11:17 #10
disky> Min pointe er at det faktisk kan være godt
at bliev tvunget til at bruge et bestemt værktøj
som man ikek kan lide Hvis der er frit valg, så vælger
man formentlig det samme hver gang (nemlig det man
bedst kan lide).
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 11:21 #11
Det vill naturligvis være skidt, hvis alle lærere altid
insisterede på det samme tool.

Men det tror jeg ikke er tilfældet udfra spørgsmålet.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 11:29 #12
Korrekt at man på arbejdsmarkedet kan blive tvunget til det.

Men det er noget lettere at vende sig til et nyt værktøj NÅR man HAR lært java programmering.

At skulle lære det samtidigt med at være tvunget til et, i dette tilfælde endda dårligt, værktøj, så begynder det at blive bøvlet.

Eller synes du måske også eleverne SKAL tvinges til at bruge Word til at skrive dokumenter i ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 11:53 #13
Nu er det mit indtryk, at spørgen faktisk har
erfaring med Java programmering - det fremgår
ihvertfald eksplicit, at han har brugt en anden IDE
før.

Så ja - VAJ er nok ikke velegnet til ens første
Java program. Nej - jeg tror ikke argumentet er
relevant her.

Arbejdsmarkedet vil have en forventning om, at
folk kan bruge Word. Så folk skal lære Word. Jeg mener
nu nok nærmest at det er IT-uddannelsen uvedkommende.
Enten har folk lært Word i gymnasiet eller så må de
lære det selv.
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2002 - 14:08 #14
Disky: Der er tale om at det er påtvunget på overordnet plan fra skolens side, det drejer sig nemlig om at skolen har indgået en aftale med IBM der gør at de får licens til produkterne ganske billigt. Derudover har vi desværre et inkompetent kvindemenneske til programmeringslære som desværre kun kan finde ud af at læde kode hvis det kan importeres til Visual Age og det skal iøvrigt helst ligge i en jarfil eller datfil for hun kan finde ud af dette.

Jeg har igennem de sidste 3 semestre anvendt JCreator da jeg mener den dækker mit behov ret fint og det er en glimrende texteditor til Java, har jeg skulle lave større projekter har jeg anvendt Suns Forte der fungerer glimrende til RAD udvikling og desuden har en ganske ok UI editor(set iforhold til de UI Editorer der ellers findes til Java).

Dette betød så at jeg i sin tid afleverede anden semester projekt skrevet i Forte og efter eksaminationen fik jeg at vide at det havde talt en karrakter ned, grundet at koden ikke kunne importeres i Visual Age (Jeg mente nu at Java var en standard som ligegyldigt udviklingsmiljø så burde et andet være istand til at forstå det .. men det var altså hvad jeg fik at vide). Hvilket jeg da også klagede til skolens inspektør om, men der fik jeg bare en sludder for en sladder og så skete der ikke mere ved det.

Så nu tør jeg simpelthen ikke andet end at lave de opgaver der skal laves i Visual Age da jeg ikke vil udsættes for den situation igen at valg af udviklingsværktøj kan trække ned i karakterbedømmelsen.

Derfor ender det nok med at jeg bliver nødt til at benytte mig af Source View der er en smule belastende at arbejde med da man skal sidde med en masse åbne vinduer (ligesom når man sidder og surfer 10 sider igennem i 10 forskellige IE's)

arne_v: Jeg kan godt se din pointe, nu er jeg dog selv meget fleksibel når det kommer til udviklingsmiljøet da jeg har kodet i både Borland, Microsoft og div. alternative udviklingsmiljøer i flere forskellige sprog igennem tiden.
At jeg så ikke mener at man bør vælge ligenetop VAJ som det påtvungne udviklingsmiljø/Editor skyldes at den er så anderledes struktureret og viser koden på en hel unik måde i forhold til alle andre miljøer jeg kender til. Dvs. en der kun har lært at kode i VAJ vil have meget svært ved at omskifte til et andet miljø, en en der er blevet oplært i et standardmiljø (Vi kan vel godt blive enige om at der normalt er en vis lighed mellem de fleste miljøer, men at VAJ sætter sig udenfor denne lighed på utrolig mange punkter).

Jeg lader lige spørgsmålet stå lidt i håb om at en eller anden VAJ haj kommer forbi og får medlidenhed med mig ;)

//DJ
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 14:18 #15
DJ
Den karakter nedsættelse ville jeg helt klart klage over, det er da at røvrende folk.

Tag det eventuelt også op i studierådet på skolen, at denne påtvingelse af IBM produkter ikke gavner andre end IBM, hvorfor betale dem for licenser når bedre programmer fåes gratis.

p.s. Jeg har medlidenhed med dig, jeg var på et J2EE kursus hos IBM, og magen til elendige værktøjer skal man godt nok lede længe efter.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2002 - 14:30 #16
Der er mange sære grunde til software valg rundt omkring -
ikke kun på din skole.

Jeg vil give dig ret i, at det er synd, hvis der er nogen
som kun lærer VAJ.

Men du har jo da så prøvet lidt af hvert og du kan
nu skrive VAJ på dit CV.

(og ja man har faktisk brugt VAJ mange steder
ude i det virkelige liv i Danmark)

Men altså det er snart en saga blot. IBM har
droppet VAJ for WSAD. Og formentlig kommer
de snart til din skole og sælger dem WSAD.

Og WSAD er meget mere "normal", fordi den bygger på
Eclipse.
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2002 - 14:49 #17
disky: Sagen er droppet, jeg gidder ikke spilde mere af min tid på at diskutere det med folk der bare lirer en smøre af fordi de egentlig ikke interesserer sig en skid for ens sag.

disky og arne: Jeg kunne også godt kæmpe den store kamp via studierådet og jeg kunne også godt se frem til WSAD, men nu er det sådan at når jeg afslutter dette semester til januar, så er det afslutningen på faget og så skal jeg forhåbentlig aldrig nogensiden rode med Visual Age mere, så det var mere fordi jeg gerne ville have Visual Age til at fungere nogenlunde til den 24 timers eksamen vi har i faget hvor en sådan detalje ville kunne genere mig til hudløshed :)
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2002 - 14:49 #18
Hva kan man sige .. et udviklingsmiljø har imo spillet fallit når selv notepad overgår det i brugervenlighed og effektivitet.
Avatar billede nipont Nybegynder
12. december 2002 - 22:11 #19
dj til den 24 timers eksamen kunne du feks bruge eclipse til at kode i og derefter eksportere det og importere i VA for at lave visual composition, det er der ingen der opdager.

ved det!!! og ja VA sucks
Avatar billede dj Nybegynder
26. oktober 2003 - 13:15 #20
Jeg lukker spørgsmålet da det vist er ved at være ret forældet :)
Jeg trækker de fleste af pointene tilbage da der ikke var nogen der var istand til at besvare mit primære spørgsmål. Konklusionen er formentlig at det er umuligt at gøre i værktøjet omend det lyder absurd :)