Avatar billede ferstin Nybegynder
10. december 2002 - 15:20 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udskrift fra InDesign

Jeg støder på problemer, når jeg udskriver fra InDesign.

På skærmen ser alt rigtigt pænt ud, men når det printes har farverne ændret sig. Alle fotos er blevet mere blålige. Jeg tror det har noget med CMYK/RGB opsætningen, men jeg har været rundt omkring i InDesign og ændret på instillingerne men det vil ikke se rigtigt ud. Hvad kan være galt?

NB: det er ikke fordi der mangler farvelazer.
Avatar billede ferstin Nybegynder
10. december 2002 - 15:46 #1
hallooo
Avatar billede spe Nybegynder
10. december 2002 - 15:50 #2
Du er da noget utålmodig. Du kan ikke forvente at du allerede får svar så hurtigt.

Men var ved at skrive et svar til dig.
Hvis du har lidt tålmodighed kommer det når jeg har formuleret det færdigt.
Avatar billede spe Nybegynder
10. december 2002 - 15:59 #3
Enhver udprint enhed har et bestemt farverum den kan gengive. En skærm har et bestemt farverum som den er i stand til at vise. Disse to farverum flader sjældent helt sammen. Derfor er det en god idé at arbejde med et farvestyringssystem. I et farvestyringssystem lægger man farveprofiler ind for den udprint enhed det handler om så vil InDesign (eller andre programmer hvor du bruger farvestyring) forsøge at simulere de farver på skærmen som du kan få ud i den anden ende.

Måske findes der en sådan farveprofil til den printer du benytter. Det kan du undersøge på fabrikantens hjemmeside eller kontakte forhandleren.
Hvis du kan finde en skal du lægge den i mappen med farveprofiler (se din manual).

I Edit/Redigermenuen i InDesign vælger du Color Settings/Farveindstillinger og hakker af at du tillader farvestyring.
Under Working Space/Arbejdsrum skal du i RGB vælge den farveprofil der høre til din printer.
Fandt du ingen farveprofil skal du vælge Colormatch RGB
I CMYK vælger du igen den profil der høre til din printer. Fandt du ingen kan du vælge Euroscale Coated som udgangspunkt. Men ellers prøve dig lidt frem med CMYK profilerne.
Avatar billede ferstin Nybegynder
11. december 2002 - 15:30 #4
spe > jeg har downloadet en farveprofil og lagt den ind i den mappe jeg skal ifølge min manual, men den vil ikke loades, jeg kan i hvert fald ikke finde den. Mine farve-instillinger ligger hos mig under "File" og ikke under "Edit".
Avatar billede ferstin Nybegynder
12. december 2002 - 08:59 #5
Jeg har virkelig hårdt brug for hjælp. Nu har jeg maklet med det her problem i snart en halv dag... det føles i hvert fald sådan. Jeg har endelig fået mine farveprofiler fra HP installeret. Mine farver er stadig ikke tilfredsstillende, de er for blålige. Her er mine instillinger i InDesign:

File > Color settings > Application Color Settings:

Engine: Adobe CMS
Monitor: ColorMatch RGB
Composite: HP Color Laser Jet 5500 CMYK
Separations: HP Color Laser Jet 5500 CMYK

File > Color settings > Document Color Settings:
(hak i Enable Color Management)
CMYK: HP Color Laser Jet 5500 CMYK
LAB: Adobe InDesign Default LAB
RGB: ColorMatch RGB

Solid Color: Relative Colorimetric
Images: Perceptual (Images)

Hvad kan være instillet forkert siden det ser forskelligt ud fra skærm til print?
Avatar billede ferstin Nybegynder
12. december 2002 - 09:40 #6
hmm... ingen der kender noget til farve profiler i InDesign?¿?
Avatar billede ferstin Nybegynder
16. december 2002 - 11:59 #7
lukker
Avatar billede bitbyte Nybegynder
06. januar 2004 - 22:28 #8
Nu har du vel også sørget for at dine illustrationer/billeder ligger i cmyk ?