Avatar billede alivedk Nybegynder
18. oktober 2000 - 15:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

newbie .. læs/skriv/ret database.mdb

Jeg er som sagt en REN newbie til asp med databaser. Og leder derfor efter SIMPLE eksempler på hvordan man kan læse ud fra en database.. skrive til en database.. og rette.
(Det jeg vil prøve at lave er en simpel \"venne telefon liste\" med 2 objects: navn og telefonnr.)

Håber nogen har lidt tid til at hjælpe! :)
*!S* /K
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
18. oktober 2000 - 15:11 #1
det er da bare at oprette en tabel og skrive navn i første \"felt navn\"
og telefon i det anden

du skal kun bruge en tabel
Avatar billede keysersoze Guru
18. oktober 2000 - 15:20 #2
du kan gå ind på http://www.netcoders.dk og download nogle eksempler der - på den måde kan man lære en masse.

du kan evt også skrive til mig på:
mail: kim@soze.dk
ICQ: 32036024
Avatar billede alivedk Nybegynder
18. oktober 2000 - 15:25 #3
Som jeg sagde.. jeg leder efter SIMPLE eksempler.. hvordan man skriver/læser og retter i felter i en database...!
Avatar billede tonkin Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:03 #4
<%
Set Rs = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
      DBPath = \"DBQ=\" & server.mappath(\"/db.mdb\")
      Rs.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; \" & DBPath

Sql = \"Select * from Nyheder where Vises = \'on\' order by DATO DESC\"
Set Record =  Rs.Execute(Sql)

Do While Not Record.EOF

Loop

%>
Avatar billede alivedk Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:10 #5
tonkin?
Avatar billede tonkin Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:10 #6
Ja det var lidt af det ... hehe. her kommer resten

Du skal bare definerer din sqlsreeng:

sql = \"....\"

og så sende det til basen med:
Set Record =  Rs.Execute(Sql)

Søg med:
sql = \"SELECT * FROM <Table> WHERE <ATTRIBUT> = <xxxx>\"

Indset med
sql = \"INSERT INTO <Table> (<ATTRIBUT1>,<ATTRIBUT2>,<ATTRIBUT2>, ...) VALUES (<VALUE1>,<VALUE2>,<VALUE3>, ...)\"

Opdater med:
sql = \"UPDATE <Table> SET <ATTRIBUT1> = <VALUE1>, <ATTRIBUT2> = <VALUE2>, <ATTRIBUT3> = <VALUE3> WHERE <ATTRIBUT4> = xxxx\"

Og slet med:
sql = \"DELETE FROM <TABLE> WHERE <ATTRIBUT4> = xxxx\"

Håber det hjælper .... hvis du skal bruge noget konkret må du jo skrive igen ;)

Avatar billede tonkin Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:10 #7
Ja ?
Avatar billede alivedk Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:27 #8
tonkin: jeg er glad for dit svar og kigger videre på det.. men må sige keysersoze kom dig i forkøbet med noget personlig hjælp over icq\'n!