Avatar billede jonjagd Nybegynder
10. december 2002 - 13:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Gruppering af elementer

Vi har et langt XML-dokument, der som følge af at det er et databaseudtræk, der er direkte omskrevet til XML, er en lang liste af elementer, i stedet for at have elementerne nested inde i hinanden (se nedenfor).

Vi har lavet et xsl-stylesheet, der viser elementerne i én lang tabel, med en række for hver Entitet-element og en kolonne for hvert element i Entitet-element. Problemet er at værdien af <EntitetsID> og andre elementer der går igen, kommer til at fremgå for hvert Entitet-element. Vi søger derfor en metode, der grupperer de Entitet-elementer, der har den samme EntitetsID og kun udskriver EntitetsID, EntitetsNavn, Klassenavn og KlasseID én gang. Elementerne der varierer indenfor elementer med den samme EntitetsID, skal derimod udskrives hver gang. Eks:

(nuværende og forkert)
6423 X1 Antal 2 klik her
6423 X1 Vægt 8gram klik her

(sådan som det gerne skulle være)
6434 X1 Antal 1 klik her
        Vægt 1gram klik her

<Entitet>
  <EntitetsID>2</EntitetsID>
  <EntitetsNavn>4271</EntitetsNavn>
  <KlasseNavn>Journalnummer</KlasseNavn>
  <KlasseID>2</KlasseID>
  <E_VariabelNavn>Matrikelnummer</E_VariabelNavn>
  <Værdi>11a</Værdi>
</Entitet>
<Entitet>
  <EntitetsID>2</EntitetsID>
  <EntitetsNavn>4271</EntitetsNavn>
  <KlasseNavn>Journalnummer</KlasseNavn>
  <KlasseID>2</KlasseID>
  <E_VariabelNavn>Sbnummer</E_VariabelNavn>
  <Værdi>13</Værdi>
</Entitet>
<Entitet>
  <EntitetsID>2130</EntitetsID>
  <EntitetsNavn>F1</EntitetsNavn>
  <KlasseNavn>Fotos</KlasseNavn>
  <KlasseID>6</KlasseID>
  <E_VariabelNavn>Diapositivnummer</E_VariabelNavn>
  <Værdi>D1</Værdi>
</Entitet>
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 22:37 #1
Kan du lave output-eksemplet udfra det XML-fragment du har med? Er "Antal2" f.eks. en counter af Entitet elementer med EntitetID=6463? Og hvad er "X1"?

/CS
Avatar billede jonjagd Nybegynder
11. december 2002 - 10:35 #2
Antal er egenskaben og 2 er værdien af egenskaben. Egenskaben er den der hedder <E_VariabelVavn>. Men jeg har desværre udtrykt det lidt uklart da eksempeloutput'et selvfølgelig burde have refereret til de selvsamme værdier i XML-dokumentet, og det gør det ikke.

Vi har desuden fået løst problemet vha. af en xsl:choose med en xsl:when der skriver det hele ud når vi kommer til en ny værdi af <EntitetsID> og en xsl:otherwise der kun udskriver værdien af E_VariabelNavn> og <Værdi> når vi bevæger os inden for den samme <EntitetsID>. Men tak for tilbagemeldingen.