Avatar billede luftballon Nybegynder
09. december 2002 - 17:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Objekt orienterede databser vs. Relationelle

Hejsa

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg bl.a. skal angive hvilken type database (OODB eller relationel) jeg vil anvende til mit system.

Jeg har en rimelig god ide om hvad de begge står for (især den relationelle), men fx hvornår og i hvilke tilfælde det er mest fordelagtigt at anvende en OODB frem for en relationel, kan jeg ikke helt finde ud af.

Jeg ved godt at det er et "stort" spm., men jeg håber at der er nogen, der har lidt input.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 17:43 #1
Som jeg ser det:

Hvis du i forvejen har designet dit system udfra en objekt orienteret tilgang, så vil det være en fordel at anvende en objekt orienteret database også.
Du undgår at skulle konvertere dine OO strukturerede data til et format, der kan implementeres i en relationel database (og omvendt).

Endvidere kan man vel argumentere for, at en OODB reducerer kompleksiteten, hvis systemet/databasen når en given størrelse/kompleksitet. Præcis som man kan argumentere for, at de iøvrigt objekt orienterede teknikker, modeller og værktøjer gør det.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 17:44 #2
iøvrigt = øvrige
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2002 - 18:02 #3
En OO database gør persisteringen simplere, da data i memory
er OO baseret (forudsat du udvikler objekt-orienteret i C++/Java/C#).

I teorien er OO database derfor ofte det bedste valg.

Men i praksis spiller der også andre ting ind. Alle de store
kommercielle databaser er relationelle og ikke objekt-orientered.
Gennemgående tror jeg nok, at du kan forvente at de relationelle
databaser er mere effektive, mere fejlfrie etc.etc..

Hvis du skal lave en interessant opgave, så kast dig ud i en
OO database.

Skal du lave noget der enten skal bruge sude i det virkelige liv
eller skal lignes, så vælg en relationel database.

Bemærk, at dette vil ændre sig. I 70'erne var relationelle
databaser noget spændende teori, som man ikke brugte i
praksis. Man kan sagtesn tænke sig at om 10-15 år er OO
database standard, mens der er noget nyt spændende
teoretisk.
Avatar billede a1a1 Novice
09. december 2002 - 18:04 #4
er der egentlig nogle oo databaser?

jeg hørte om det på et java kursus men han kendte, dog ikke til nogle (af navn).

er der nogle der kender sån nogle?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2002 - 18:12 #5
Avatar billede luftballon Nybegynder
09. december 2002 - 18:16 #6
Tak for jeres hurtige svar det gav lidt input.

I får begge 10 point :-)

/Henrik