Avatar billede caschy Nybegynder
09. december 2002 - 07:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mere spil

Hej...

I mit lille spil skal lave en kode så en figur optræder i en mindre periode (3 -30 sec) for så at forsvinde igen, altså en slags random optræden. Jeg kan ikke bare placere den i score i den ønskede tid, da jeg har sat de andre sprite til Exitframe go to the frame.

Denne figur giver ponit hvis man gå forbi den inden den forsvinder igen. Hvordan pokker laver man en koder der tæller hvor mange man er gået forbi og viser dette på skærmen.

Jeg håber meget i vil hjælpe iegn, :-(

hej og hilsen caschy
Avatar billede sparkl Nybegynder
09. december 2002 - 08:27 #1
hmmm... 8)

lad os prøve at skære det lidt ned i flere dele...

Til at lave et random tidsperiode kan du bruge "random(27) + 3" til at finde et random tal mellem 3 og 30...

Til at vise og gemme din figur kan du bruge sprite(spritenum).visibility parameteren eller sætte spritens blend til nul når du vil gemme din figur.

For at bestemme hvornår figuren skal vise og gemmes, kan du køre kommandoen "starttimer" når din figur bliver synlig, og så ligge et script i dit frameloop som checker om "the timer > 60 * (din randomværdi)"

Med hensyn til det med at tælle hvor mange gange man er gået forbi en figur, bliver du nød til først at definere hvad "at gå forbi" er...
Avatar billede caschy Nybegynder
09. december 2002 - 08:47 #2
jo..

med at gå forbi mener jeg at de to figurer overlapper hinanden.

;-)
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
09. december 2002 - 17:22 #3
her kan du bruge sprite(sprite1).intersects(sprite2) eller
sprite(sprite1).within(sprite2).
Du akal være opmærksom på at hvis du bruger sprite(spritenum).visibility=false vil berøring kun registreres i true tilstand, mens sprite(wichSprite).blend=0 vil registrere en berøring.
Avatar billede caschy Nybegynder
09. december 2002 - 20:27 #4
Tak til jer begge...
men da jeg er ny i lingo, aner jeg ikke hvordan jeg skal skrive koden korrekt. Skal jeg ikke skrive mere end sprite(sprite1).within(sprite2)?
Har i lyst til skrive den ???

På forhånd tak for hjælpen.  :-)