Avatar billede caschy Nybegynder
08. december 2002 - 18:28 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Spil

Hej med jer alle

Jeg håber meget at der nogen der kan hjælpe mig, med at komme videre med programmering af et mindre spil.

Jeg skal have lavet et Lingo-Script, så man kan styre en figur ved hjælp af piletasterne.

Mv. hilsen caschy :-)
Avatar billede jmc Nybegynder
08. december 2002 - 20:02 #1
Avatar billede sparkl Nybegynder
08. december 2002 - 22:28 #2
Her er et eksempel på et skript der fanger hvis brugeren trykker på piletasterne:

on enterFrame me
  if keyPressed(126) then -- up piletasten
    kommando
  end if
 
  if keyPressed(125) then -- ned piletasten
    kommando
  end if
 
  if keyPressed(124) then -- højre piletast
    kommando
  end if
 
  if keyPressed(123) then -- venstre piletast
    kommando
  end if
end enterFrame
Avatar billede sparkl Nybegynder
08. december 2002 - 22:28 #3
Hvad for en figur er det du ønsker at flytte...?

Er det en 2D eller en 3D figur?
Avatar billede caschy Nybegynder
08. december 2002 - 22:33 #4
Det er en 2d figur, der skal fange nogle ting. Der er en fast baggrund og¨så skal personen bevæge sig frem og tilbage samt til siderne.
Avatar billede caschy Nybegynder
08. december 2002 - 22:42 #5
Tak for koden sparkl, men den virker ikke helt rigtig. Figuren bevæger sig når jeg bruger musen, og når jeg bruger piletasterne melder den fejl.
Kan du hjælpe mig med det?
Avatar billede sparkl Nybegynder
08. december 2002 - 23:23 #6
hmm... lyder mærkeligt... hvad har du lagt koden?

her er et eksempel som flytter positionen af spriten "figur":

on enterFrame me
  if keyPressed(126) then -- up piletasten
    sprite("figur").locv = sprite("figur").locv - 1
  end if
 
  if keyPressed(125) then -- ned piletasten
    sprite("figur").locv = sprite("figur").locv + 1
  end if
 
  if keyPressed(124) then -- højre piletast
    sprite("figur").loch = sprite("figur").loch + 1
  end if
 
  if keyPressed(123) then -- venstre piletast
    sprite("figur").loch = sprite("figur").loch - 1
  end if
end enterFrame
Avatar billede jmc Nybegynder
09. december 2002 - 00:48 #7
koden skal placeres i framescriptet

prøv dette:
on enterFrame me
  if keyPressed(126) then -- up piletasten
    beep
  end if
 
  if keyPressed(125) then -- ned piletasten
  beep
beep
  end if
 
  if keyPressed(124) then -- højre piletast
    beep
beep
beep
  end if
 
  if keyPressed(123) then -- venstre piletast
    beep
beep
beep
beep
  end if
end enterFrame
Avatar billede medieroed Praktikant
09. december 2002 - 00:51 #8
hmm, giver framescriptet ikke problemer hvis han skal tjekke
sprite(figur).intersects(whatever)=true ??
Avatar billede jmc Nybegynder
09. december 2002 - 01:53 #9
nej det vi logså virke!
Avatar billede medieroed Praktikant
09. december 2002 - 02:05 #10
OK :) My mistake - det virker selvfølgeligt, jeg havde bare glemt at flytte den sprite der blev intersected hvilket gjorde at min movie returnerede TRUE hver gang framescriptet blev kørt
Avatar billede caschy Nybegynder
09. december 2002 - 07:33 #11
tak for hjælpen :-)
Jeg er lige begyndt på Lingo så jeg er lidt usikker!
Men jeg har et nyt problem, som jeg slet ikke kan finde ud af, opretter et nyt spørgsmål, håber i vil kigge på det også.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester