En algoritme til computerskud i sænkeslagskibe.
Jeg har en spilleplade bestående af felter [10,10] og skibe, der består af felter [2-5]. Når en computer starter med at skyde skyder den random indtil den rammer noget. Derefter skyder den, vha. en ny metode, i de omkringliggende retninger (nord, syd, øst og vest), for at ramme det næste felt. Disse to metoder virker fint og de sørger for ikke at skyde udenfor pladen.Derefter har jeg en metode der bliver ved med at skyde i den retning som den er begyndt at gå. Herefter er der rigtig mange special tilfælde. Hvis den først har ramt i midten og går til venstre, skal den når den rammer et felt (hvor attributten ramt og isSkib ikke er sat), der er i vandet. Så skal den jo starte fra det første felt og gå til højre indtil skibet er sunket.
Jeg har stort set fået det hele til at virke, men jeg brugte 25 timer på det. Det blev til rigtig meget kode og kontrollering af specialtilfælde.
Jeg vil gerne vide om der er en nemmere metode, da der matematisk og programmeringsmæssigt må være en smartere måde at få den til at skyde skibet i sænk. Computerens "intelligens" skal dog kun fungere på denne måde som beskrevet ovenover. Nogen idéer ???