Avatar billede mnoer Nybegynder
05. december 2002 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

variabel værdi

hvordan ser jeg om en variabel "medini" har fårt en værdi? min select sætning ser således ud:
select medarbejderinitialer into medini from ansat where medarbejderinitialer = :login.bruger;

jeg har prøvet if (medini is null) then .... og et pa andre forsøg, men indtil nu har jeg ikke kunne finde noget der virker.
Avatar billede mfalck Praktikant
05. december 2002 - 14:04 #1
en mulighed er at bruge NVL med en værdi du er sikker på ikke bliver brugt (eg -1).
Avatar billede mfalck Praktikant
05. december 2002 - 14:04 #2
men det undrer mig at IS NULL ikke virker.
Avatar billede i3448 Nybegynder
05. december 2002 - 14:24 #3
Har du nogen fejlbehandling i din kode ?
I de tilfælde hvor medarbejderinitialer ikke findes i ansat tabellen vil
selecten fejle med ORA-(en eller anden fejlkode) NO_DATA_FOUND,
og koden efter din select vil ikke blive udført med mindre du laver en exception som tager højde for NO_DATA_FOUND.
Avatar billede mnoer Nybegynder
05. december 2002 - 14:40 #4
i3448 >> nej det har jeg ikke, så det er nok det der er problemet!! (er n00b til det her, ved det :). Kan du (eller andre) hjælpe mig lidt i gang med at lave den manglende fejlkode? evt. bare et link hvor der er noget så jeg kan se et eksempel. Vil self. også selv lede efter et. Og mange tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede mnoer Nybegynder
05. december 2002 - 14:56 #5
har fået det til at virke :) WEEHA
hvis der er andre der har, eller støder på, samme problem kan løsningen være følgende:

BEGIN
select medarbejderinitialer into medini from ansat where medarbejderinitialer = :login.bruger;
EXCEPTION
when no_data_found then
medini :=null;
END;

PS i3448 kan du ikke lige lave et "svar" :D
Avatar billede i3448 Nybegynder
05. december 2002 - 15:30 #6
ok, det var svaret :)