Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 11:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Formular, relationer, opdatering

Jeg er ved at (forsøge på)lave en database i Access 2000. Databasen består (foreløbig) af 3+1 tabeller.
Tabel Matrikel har følgende felter: Matr (fx 3a), Ejerlav (fx Balle By, Balle) og Notat. Ejerlav ”slås op” / hentes fra Tabel Ejerlav. Primærnøgle består af Matr + Ejerlav.
Tabel Ejerlav har følgende felter: EKode2 (fx 1490151) og ENavn2 (fx Balle By, Balle). Primærnøgle er EKode2.
Tabel Journal har følgende felter: Jnr (fx 2000200) og Bemærkninger. Primærnøgle er Jnr.
Tabel saml matr jnr ”opstår” da jeg har en mange til mange relation mellem Matrikel og Journal. Består af følgende felter: Matr, Ejerlav, Jnr og Nota. Primærnøgle er Matr, Ejerlav og Jnr.
Mine problemer opstår ved indtastning / formular! Jeg taster fx matr 3a ejerlav Balle By, Balle og skal herefter så indtaste fx 10 forskellige journalnr. Jeg mener selv, at jeg skal indsætte Journal som en underformular i Matrikel. Har prøvet forskellige ”opbygninger” men enten kan jeg slet ikke indtaste jnr (opdatere tabel journal) eller også medtages jnr indtastet under fx 3a Balle By, Balle i alle andre poster fx 7b Hou By, Hou. Jeg kan ikke gennemskue om den er gal med mine relationer eller om jeg dummer mig, når jeg opbygger formularen eller noget helt tredje?!?!? Jeg er absolut nybegynder, men håber en eller anden kan / vil skubbe mig i den rigtige retning alligevel. Får jeg løst mit problem, giver jeg 100 point!
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 13:06 #1
what I dont understand is that matrikel has Matr+Ejerlav as the primary key. Ejerlav is taken from the Ejerlav table, is Matrikel.Ejerlav = EKode2 (primary key in Ejerlav)? Because you say Ejerlav is = BalleBy in your example!!

Yes you are right that Journal should be a sub form but if your relationships are NOT correct then you will not be able to.

You can send the dB to eksperten@santhell.dk and I will take a look later if you dont get an answer before then.
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 13:08 #2
If you send the db then please ZIP it
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 13:41 #3
if you have an email, I have an example you can look at!
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 13:47 #4
are we there?
Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 13:54 #5
Hej Terry
Jeg er også ny i dette forum, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal forvente eller gøre!?! Håber du kan bære over med mig.
Jeg vil meget gerne sende min database til dig zippet. Har lige skiftet arbejdsplads, så skal lige bruge 10 min. Men her er min email, da eksempler modtages med kyshånd: susha@mail.tele.dk
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 14:00 #6
TAKE A LOOK AT THE EXAMPLE FIRST AND IF IT DEOSNT HELP SEND YOUR Db TO THE ADDRESS i GAVE ABOVE.
Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 14:09 #7
Yes - er ved at kigge på den. Ikke helt som jeg gerne vil have den, men nu kigger jeg lige på det, og så sender jeg min db til ovenstående adresse. Foreløbig mange tak!
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 14:18 #8
It was just an example. Look at how the relationships are made in the relationships window
Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 14:37 #9
Det er også der mit blik er rettet. Mine relationer minder om dine, og alligevel ikke. At min Matrikel-tabel har matr + ejerlav som primærnøgle skyldes: 1) jeg må kun kunne taste 3a Balle By, Balle én gang 2) men jeg skal også kunne taste 3a Århus By, Århus eller 7e Balle By, Balle 3)min database kommer til at indeholde noget der ligner 100.000 poster og jeg mener derfor at søgetiden bliver noget mindre på denne måde?!? Jeg har lavet opslag i Ejerlav-tabel fordi denne tabel er fuldstændig (ændrer sig ikke) og det derved er nemmere i forbindelse med indtastning - altså ingen slåfejl og man behøver ikke tænke på store og små bogstaver.
Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 19:17 #10
Hej Terry
Jeg er ked af at skulle sige det, når du nu har været så sød at bruge tid på mig men......... Efter at du havde sendt mig et eksempel har jeg selv lavet db om - altså ændret forespørgslen sådan som du også har gjort i den db, du lige har sendt mig. Men problemet er der stadig. Jeg skal kunne taste/benytte det samme jnr i flere/mange poster. Når ét jnr én gang er indtastet i fx 7i Balle By, Balle så får jeg ikke lov til at taste/benytte det i fx 4b Them By, Them. Jeg har selv tænkt, at jnr/underformular så skal "slås op" men jeg kan ikke rigtig greje det.
Avatar billede sansan Nybegynder
05. december 2002 - 19:18 #11
.....også i den db, du har sendt
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2002 - 20:37 #12
sorry Susanne, I must have been sleeping :o)
I have sent a new dB, hope that is OK.
Avatar billede sansan Nybegynder
06. december 2002 - 08:43 #13
Hej Terry
Har modtaget ny db og er ved at kigge på den. Jeg er vældig imponeret og taknemlig for din indsats! Jeg mister lidt overblikket, da du "viser" samtlige felter - det er ikke så brugervenligt :) Samtidigt kan jeg se, at såfremt jnr ikke findes popper en lille skærm op og spørger om man vil tilføje. Det ser meget smart ud - ....og det virker, men det vil jeg gerne undgå. Det korte af det lange - nu vil jeg kigge på det og forsøge om jeg kan få tingene til at fungere med udgangspunkt i db du har sendt mig!
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2002 - 09:37 #14
Susanne, these are ONLY examples. I dont know how much you know about Access so I am not hidding or removing fields so that you get an idea as to what is happening. You wont learn if I did it all for you would you?

There is always a problem with this type of form (many to many). Which fields to display and how the user is to use it. In your case you want to be able to choose an existing record OR enter a new record and use this. Access's form wizards arent so good at making this type of  form so it WILL be neccessary to make you forms by hand, and it will maybe also require some VBA programming.
Avatar billede sansan Nybegynder
06. december 2002 - 11:12 #15
Hej Terry
Jamen du må ikke misforstå mig! Jeg er kiste glad for at kunne "se" det hele for jeg VIL SELV!!!! Jeg har selv tænkt, at jeg bliver nødt til at programmere mig ud af nogle af problemerne. Hvad mener du med "to make your forms by hand"???? Er ved at teste forskellige situationer/indtastninger i sidste db, du sendte - foreløbig ser det ud til at være ok
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2002 - 11:21 #16
"By hand" I mean by not using the Form Wizards. Adding sub forms and the necessary links yourself. Hidding and removing fields which are not needed, and also programming if necessary.

Access is great for making applications with a simple form structure, but if something special is needed (and it almost always is) then it will be neceesary to do things yourself. The wizards can still be used to get started though, and to get examples of VBA code.
Avatar billede sansan Nybegynder
06. december 2002 - 11:31 #17
Hej Terry
Jeg har fundet 2 bøger på nettet omkring VBA og Access. Dem vil jeg nu gå i krig med. Tak for hjælpen!!
Avatar billede sansan Nybegynder
06. december 2002 - 11:34 #18
Jeg har klikket på "accepter svar", så nu håber jeg, at du har fået tildelt din point!!!
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2002 - 11:39 #19
thanks Susanne, and the best of luck. Eksperten is always here for getting some help too :o)