Avatar billede klas Juniormester
16. oktober 2000 - 19:36 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Større database . .. hvilke krav ?

Jeg har fået til opgave at få lavet et større databasesystem . . Og  mangler lidt viden om hvad og hvordan . .

Systemet skal kunne klarer  +50.000 brugere . mange af dem skal være logget ind samtidig . . hvilke databaser og programmerings sprog skal bruges til dette?

Jeg formoder at asp og php begge kan bruges ?
Selve databasen . . skal det være MySql / MS Sql eller andet ?
Systemet skal være så sikkert som muligt . .hvilken slags login skal man så bruge ?  - Det skal gerne være et sådanne at windows selv spørger brugeren om personen selv vil gemme adgangskoden . .

Er der andet jeg skal vide før jeg sætter nogle i gang med denne opgave ?

/Klas
Avatar billede phylox2 Nybegynder
16. oktober 2000 - 19:45 #1
ASP er godt til database - har ikke så meget erfaring inden for PHP, men har dog erfaret, at det er svært ...

SQL Server 7.0 er det pt. bedste, hurtigste og mest stabile database program, og det skulle gerne kunne klare en masse \"overbelastning\" ...

Mht. login, så er Sessions det mest sikre - det kan du altid forstærke med en kontrol-krypteret password kode af variabel længde, hvis det skal være 99,9% sikkert ...

Når du skal gemme passwordet, så skal du rode med noget JavaScript, der checker, om der er gemt en kage eller ej - hvis ikke, så skal den spørge ellers så ikke noget ...

Når du skal lave en kage, så krypter evt. de oplysninger, der står i kagen, så det bliver endnu mere sikkert ...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. oktober 2000 - 21:17 #2
>>phylox2, SQL Server 7.0/2000 er hverken hurtigst eller bedst af de \"store\", men det er til at betale :o)

Som Phylox2 allerede har sagt, så er ASP et fint sprog til at lege med databaser...

DBMS\'en kunne så være (afhængigt af pengene):
MS SQL Server 7.0 (2000 ligger stadig i beta)
Oracle 8i eller 9i
IBM DB2
(vist nok fra billigst til dyrest :o)

Hvis valget ender på SQL Server, så skal logins udføres som Phylox2 siger, Sessions....
Der ud over skal du så overveje om det skal laves med SQL Server logins eller NT Logins (NT Logins, kræver at du VED hvem alle dine brugere er, samt at de logger ind på en NT server din SQL Server kan snakke med på LAN), så valget ender nok med at blive SQL logins... lav nogle fornuftige logins, passwords og TILDEL KUN DE RETTIGHEDER den enkelte bruger har behov for!!! (DENY på alt andet)...og brug Views & Stored Procedures til hhv. data visninger & data manipulation, derved kan du sikre dine entiteter (tabeller) ved at give alle brugere DENY til dem.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:11 #3
tigerdyr >> Okay - det mht. SQL Server; hvad er så den bedste lige nu ? (Også selvom den ikke er til at betale!)

PS: Hvordan har Peter Plys det?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. oktober 2000 - 11:50 #4
>> phylox2, det må næsten være Oracle 9i (de har trods alt 1 million dollars på spil, hvis den ikke er mindst 3 gange bedre end alle andre du har arbejdet/arbejder med)...

Jeg er dig ikke helt klart over hvor i konkurrencen IBM\'s DB2 ligger (blot at den er over MS SQL Server)

Plys ??, huhuhuhuuuu... han triller rundt efter en krukke honning *S*
Avatar billede klas Juniormester
17. oktober 2000 - 15:31 #5
Takker for svarene  :o)
Avatar billede mlykke Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:42 #6
Selvom du tilsyneladende har fået svar vil jeg tillade mig at svarer, da jeg synes de svar du har fået er uden begrundelser og munder ikke ud i en nærmere specifik viden.

For det førset er så er du ikke engang selv klar over hvor stort det er det du skal lave. Det er det første du skal finde ud af. Der er stor forskel på at lave noget til 50.000 brugere, eller 150.000. du siger bare det er over 50.000. Derudover så har det også meget at sige hvor mange samtidige brugere der er. Hvis der er 50.000 samtidige brugere, hvilket er mere end nogen anden site på nettet mere eller mindre.
Men hvis det er tilfældet så skal der bruges noget seriøs hardware- Så snakker vi hardware og software for over 1 million kroner.
Så hvis du ikke engang har råd til at købe MS Sql Server, så tror jeg slet ikke på at du skal lave en opgave at denne kaliber.

Men anyway... Hvis der er råd til hardware osv. så vil det optimale ikke være ASP. Hell no....
Jeg har arbejdte med ASP siden det udkom aller første gang i en BETA version og arbejdet med detd agligt til at løse store opgaver, men med så stort et load så er der ingen tvivl om at du skal benytte PHP. Det performer MEGET bedre end ASP. En simpel test i en DB med 16.000 records på en maskine, tog 12 sekunder med ASP, mens det tog under 2 sekunder med PHP. Så du kan vidst godt selv regne ud at med 50.000 mennesker så har det ENORMT meget at sige.

Databasen...Det kommer igen an på hvad dit budget er og hvad den skal rumme. Er det til en bank så er der store krav til sikkerheden og så skal der bruges en pæn klat pnege her, på noget load balanced og clustered DB servere.
Men hvis det er et alm. site som ikke kræver bank sikkerhed, men bare alm. login osv. og en god performance så ville jeg nok vælge Oracle eller MySQL.
Oracle er ikke verden shurtigste som folk siger. De har godt nok 1 million dollars på spil i øjeblikket men hvis i kigger nærmere på det så er det jo ikke noget problem for dem...for det første er det små penge for Oracle, for det andet så er de krav de stiller for man kan være med i \"konkurencen\" så meget hen i vejret at det er latterligt.... Fx. å skal du først købe en licens til Oracle... den er TOTALT dyr.... 70.000+ kr og opefter.... Og det er kun for én licens. Hvis det skal håndtere det load du snakker om så skal du minimum bruge 2 licenser og gerne 4....
For det andet så siger de at det vil have lov til at bruige 3 månedre på at fntune dit site så det kører 3 gange hurtigere end det du brugte før...
Jeg kan også få en SQL Server til at køre 3 gange hurtigere end en Orace hvis jeg får 3 måneder til det... For det rtedje så kræver Oracle at du skal gøre det de siger. Dvs. hvis de siger køb en server til 300.000 kr så skal du gøre det, og hvis de bare gør det et par gange plus nogle licenser til Oracle så har du betalt mere i software og hardware end du vil få hvis det ikke lykkedes for dem...og selvfølgelig lykkedes det for dem...fordi du får jo ikke selv 3 månedre til at presse din nuværende site til det yderste....
Så glem at bruge det som argument.... Det holder ikke en meter....

Men kort sagt... Hvis du har et lille budget(under 500.000 kr) til at løse den opgave med, og du ikke kræver super sikkerhed som i banker osv, men stadigvæk en god solid sikkerhed, så ville den optimale løsning være Linux/Unix med PHP oh en MySQL med replication....
Al softwaren er gratis og performer rigtig rigtig godt og det stiller mindre krav til hardwaren så du kan nok nøjes med at købe 6-10 servere afhængig af hvad der skal køre på sitet....

Håber du kan bruge svarerne til noget... De oplysninger jeg giver e rbaseret fra egen erfaring med arbejde på meget store enterprise class systemer....
Avatar billede canders Nybegynder
26. november 2000 - 17:23 #7
Jeg vil gerne knytte en lille kommentar til ovenstående.
Jeg har arbejdet med DB2 og Oracle i flere år og det er min erfaring at DB2 vil give dig klart den bedste performance/pris hvis du er på udkig efter et produktionsmiljø i den størrelsesorden der er blevet nævnt. DB2 har vundet alle performance tests på denne slags løsninger igennem de sidste 2 år. Desuden er DB2 langt nemmere at konfigurer og drifte end f.eks. Oracle (og billigere). SQL server og lignende produkter er meget velegnet til små installationer, men kan ikke skalere til en Unix platform som uden tvivl bliver nødvendigt i dit tilfælde.
Avatar billede mlykke Nybegynder
26. november 2000 - 17:26 #8
Tjaa... Det kan vi diskutere længe, så får at undgå det, så vil jeg bare sige at det ovenstående jeg skrev var baseret ud på erfaringer med serverfarms der skulle kunne håndtere 60.000 simultane brugere. Og en anden løsning som skulle kunne håndtere 1½ milliont besøgende i timen pr. sprog(lavet på 6 sprog).
Avatar billede canders Nybegynder
26. november 2000 - 18:01 #9
Mlykke
Det var bestemt ikke for at være nedladende overfor dit svar... Jeg synes at MySQL på Linux er en glimrende løsning for spørgsmålstilleren. Jeg synes bare at DB2 skulle have lidt fortjent omtale, da den efter min menning er et både billigere og bedre alternativ end Oracle.
Avatar billede mlykke Nybegynder
26. november 2000 - 18:17 #10
Helt klart. DB2 er bedre end Oracle. Det er vi enige om. Jeg har egentligt også glemt at nævne Postgresql som er gasnke fremragende DB :)