Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 13:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Syntax fejl !!!!

Hej

Jeg får denne fejl:

"Der er en syntaksfejl i INSERT INTO-sætningen."

og jeg aner ikke hvorfor.

Koden:

sql_insert = "insert into biler (Id, fornavn, efternavn, adresse, postnr, by, telefon, fax, email) values ('" & _
Id & "', '" & fornavn & "', '" & efternavn & "', '" & adresse & "', '" & postnr & "', '" & by & "', '" & telefon & "', '" & fax & "', '" & email & "')"
Conn.Execute(sql_insert)
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:00 #1
By er et reserveret ord, prøv evt. at kalde det postby

//nordclc
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:01 #2
Er alle dine felter oprettet som tekstfelter?
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:02 #3
Du kan evt prøve at skrive SQL sætningen ud:

sql_insert = "insert into biler (Id, fornavn, efternavn, adresse, postnr, by, telefon, fax, email) values ('" & _
Id & "', '" & fornavn & "', '" & efternavn & "', '" & adresse & "', '" & postnr & "', '" & by & "', '" & telefon & "', '" & fax & "', '" & email & "')"
response.write(sql_insert)
Avatar billede di8leva Nybegynder
04. december 2002 - 14:02 #4
nå, en gång fick jag tips att skrive såher:

sql_insert = "insert into biler ([Id], [fornavn], [efternavn], [adresse], [postnr], [by], [telefon], [fax], [email]) values ('" & _
Id & "', '" & fornavn & "', '" & efternavn & "', '" & adresse & "', '" & postnr & "', '" & by & "', '" & telefon & "', '" & fax & "', '" & email & "')"

førsøg med det måske?
Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 14:08 #5
Når jeg udskriver sql sætningen ser det ikke ud til at der skulle være noget galt.

sql sætningen: insert into biler (Id, fornavn, efternavn, adresse, postnr, city, telefon, fax, email) values ('41', 'test', 'test', 'test', 'test', 'test', 'test', 'test', 'test')
Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 14:09 #6
Nu får jeg til gengæld denne fejl efter at have rettet by til city:

INSERT INTO-sætningen indeholder det ukendte feltnavn "fornavn". Kontroller, at du har skrevet navnet korrekt, og forsøg derefter at udføre handlingen igen.
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:11 #7
Er id, postnr, telefon og fax oprettet som tekstfelter i din databasen? Hvis de er tal, så skal der ikke plinger '' omkring!

Som di8leva skriver, så kan du sætte [] omkring felterne, så bliver by ikke opfattet som et reserveret ord.

Har du prøvet at køre den sql 04/12-2002 14:08:02?
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:12 #8
I din database hedder feltet da fornavn -> kig nu godt efter ;o)

//nordclc
Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 14:16 #9
alle felter i db er tekstfelter undtagen Id, men jeg har prøvet at fjerne '' omkring Id, og det hjalp ikke.

og ja jeg har prøvet at køre sql 04/12-2002 14:08:02?

og feltet hedder fornavn....har stavet mig igennem det både forfra og bagfra :o)
Avatar billede nordclc Nybegynder
04. december 2002 - 14:21 #10
Skriv sql sætningen ud på skærmen sammen med fejlen og lad mig se den!
Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 14:22 #11
Jeg har desværre spildt jeres tid.....Undskyld.

Det er tabelnavnet (biler) som er forkert.

Ellers tak for hjælpen. :o)
Avatar billede klodsmajor Nybegynder
04. december 2002 - 14:26 #12
Tror lige jeg vil lukke.