Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 10:37 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken

Uddrag fra en artikel på http://www.djh.dk/ejour/index.html:

"... og i dag

I en kantine i et meget højteknologisk hus sidder to unge, dygtige internetprogrammører og designere. Snakken går om den ny kompetence-database, de har lavet en prototype af til en storkunde. Og kunden kunne ikke lige læse den.

»Haha, han havde ikke java på sin maskine, der er noget med en hysterisk sikkerhedsafdeling og en firewall, stakkels mand,« griner de to fyre.

Bortset fra, at der er tale om et advokatfirma. Så der er nok en årsag til, at de har en hysterisk IT-afdeling og en ditto firewall.

Historien er tre dage gammel. Og stadig aktuel."

Mit spørgsmål til eksperten er:

Kan internetbrugere selv slå Java til/fra? Og i så fald hvor kan jeg finde noget statistik over det.

Nogle ældre sider anvender JavaApplets som navigation, hvad er fordele og hvad er ulemper ved JavaApplets?

Bliver JavaApplets vist på siden hvis brugeren er begrænset af en firewall som i ovenstående eksempel.

Det var mange spørgsmål, skriv hvis du har en mening om bare nogle få eller en enkelt del af spørgsmålet.

Grunden til min efterforskning i sagen er at jeg skal afgive et tilbud på et redesign af en større website som i øjeblikket bruger en JavaApplet som navigation. Min egen mening om JavaApplets er at de er meget lidt flexible og svære at bygge videre på. Men jeg behøver nogle agumenter som er mere orienteret mod brugervenlighed. Altså hvem kan se det o.s.v

Ud over gode råd skal jeg også bruge en håndfuld freelance webdesignere, journalister/indholdsleverandøre og netværkskyndige men det hører vist til i en anden kategori.

/Thomas
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
04. december 2002 - 10:49 #1
Kan du ikke lige smide et link til der Artikkel... den vil jeg gerne lige læse
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 10:51 #2
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 10:55 #3
Der er et : for meget i linket i toppen.
Det rigtige link til ejour er her:
http://www.djh.dk/ejour/index.html
Avatar billede neteffect Nybegynder
04. december 2002 - 11:55 #4
Her er en artikel, der belyser noget af problematikken:
Bill Gates bryder sig ikke om Java, http://www.neteffect.dk/nl.asp?show=articles&article=273

Den mest almindelig årsag til at folk ikke har Java på deres maskine, er at Java-fortolkeren ikke følger automatisk med ved installation af IE, men skal downloades og installeres separat efterfølgende.
Avatar billede neteffect Nybegynder
04. december 2002 - 12:01 #5
Det er pjat at bruge Java til simple navigationstricks. Det forsinker siderne, og når bliver brugt, er årsagen for det meste, enten at webdesigneren ikke kunne finde på noget lige så godt selv, eller at kunden har set det et andet sted og synes det ser smart ud.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:05 #6
Brugerne kan godt slå Java virtual machine fra, det gør du i internet explorer, funktioner, internetindstillinger, sikkerhed, brugerdefineret. Der er brugere som har den slået fra, bl. andet JVM haft nogle sikkerhedsproblemer som tillod kørsel af en masse skidt på maskinen (JVexception.exploit). Hullet skulle efter sigende være stoppet med internet explorer 5.5 og opefter.
Med Norton firewall kan du tillade java applets, blive spurgt hver gang de skal køres, eller blokke for dem.
Avatar billede Chewie Novice
04. december 2002 - 12:09 #7
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:14 #8
Så jeg har sat min firewall til at spørge, jeg vil gerne vide hvad der kører på min maskine. Jeg ved ikke hvor mange andre brugere har gjort det samme, jeg tror de fleste aner ikke hvad JVM er.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:26 #9
Bliver der lukket for JavaApplets når man vælger at slå Java virtual machine fra?
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:37 #10
Alt java kommer som bytecode og skal fortolkes til maskinsprog. Fortolkeren er JVM. No JVM no Java.....
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:41 #11
APPLETS
n applet is a program written in the JavaTM programming language that can be included in an HTML page, much in the same way an image is included. When you use a Java technology-enabled browser to view a page that contains an applet, the applet's code is transferred to your system and executed by the browser's Java Virtual Machine (JVM).
For information and examples on how to include an applet in an HTML page, refer to this description of the <APPLET> tag.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:42 #12
ok.

Har i nogen anelse hvor mange der kan se en Applet?

Hvordan bygger man videre på en Applet?
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:44 #13
Jeg vil tro, at de allerfleste kan se applets. Som sagt er der ikke mange som ved at man kan slå dem fra, ikke normalforbrugeren i hvertfald. For at bygge videre på den, tager du source koden og programmerer.....
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:47 #14
du kan sikkert hente lidt hjælp her

http://java.sun.com/applets/
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:47 #15
Det lyder jo umiddelbart som en meget god løsning. Hvad er det der så negativt ved en applet? Downloadtid er jo et mindre og mindre problem.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:49 #16
Faktisk vil jeg helst væk fra Applets. Jeg leder blot efter nogle solide og objektive argumenter.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:51 #17
Problemet er, at en applet er et program som køres på klientens maskine. Et program kan lave en masse skidt på maskinen. Det vi sjældent være tilfældet, når det f.eks. er microsofts eller kommunens hjemmeside. Men færdes man i internettets baggyder, er der en masse opfindsome sjæle som kappes om at lave applets som laver rav i den.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:54 #18
men det samme gælder jo for alle interaktive hjemmesider hvor en del af koden udføres på klientsiden.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 12:56 #19
Fordelen ved java er, at du er browseruafhængig. laver du noget i asp, er det kun Bill Gates disciple som kan se det.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:57 #20
I dette tilfælde er det en navigation som indeholder mange hundrede underkategorier. Den er temlig tung fordi den som (jeg har forstået det) henter hele navigationen ind på brugerens computer selvom brugeren kun bevæger sig et enkelt lag ned.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 12:59 #21
En ASP-side kører da fint i eks. Netscape. En asp-side bliver jo netop afviklet på serveren og belaster derfor ikke klienten.
Avatar billede neteffect Nybegynder
04. december 2002 - 12:59 #22
ebe> det er noget sludder du skriver om asp. Alle brugere kan se resultatet, hvis ellers asp-scriptet bare har sendt korrekt html ud. Brugerens maskine ser ikke noget til asp.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:00 #23
Så kan man argumentere, at det jo er godt for serveren :-), den slipper for arbejdet. Nu er jeg heller ingen ørn, men det lyder som en masse der skal overføres til og køres på klienten. hvad hedder siden?
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:02 #24
Jeg er for et par år siden blevet rådet til at holde mig langt fra JavaApplets. Men ville nu vurdere sagen på nu med en objektiv indstilling til sagen. Desværre syntes jeg stadig Applets virker lidt klodsede.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:04 #25
Det kører jo netop på serveren. IKKE på klienten. Det er det der er hele humlen i asp = Active SERVER Pages
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:04 #26
ang. asp: hvis du laver ting i vb-script som skal køre på klienten, kører de kun under internet explorer.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:05 #27
Tak for sludderen. Har ikke fået nogen grund til at ændre min indstilling til Applets.
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:05 #28
jeg har selv oprettet et spørgsmål her, om vb-script kunne køre på klienten. jeg fik et fint eksempel tilsendt.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:08 #29
VB-script har i den form du beskriver intet med ASP at gøre. ASP er en teknologi hvor man laver nogle script i endten VB-Script eller et af de andre programmeringsprog som kan benyttes. Hvis du eksekverer det direkte i browseren altså hos klienten har det intet med ASP at gøre. Kun at de benytter det samme scripting-sprog
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:09 #30
Jeg smider 30p til jer hver.

Fortsat god dag og god jul...
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:09 #31
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:10 #32
og prøv den link i svaret
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:11 #33
Det har stadigvæk ikke noget med ASP at gøre
Avatar billede integra2ren Nybegynder
04. december 2002 - 13:12 #34
:-)
Avatar billede ebe Praktikant
04. december 2002 - 13:12 #35
ok :-)