Avatar billede melange Nybegynder
03. december 2002 - 14:57 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

E = mc^2

Jeg sad og sumpede i dansktimen, da jeg pludselig fnatd et problem som jeg ikke umidelbart kunne løse.

Som vi alle ved fortæller Einsteins ligning E = mc^2 os at "Energi er lig masse gange lysets hastighed i anden".
Da masse er lig energi, må energi også være lig masse, og da en masse i bevægelse indeholder kinetisk energi må, *en ting i bevægelse nødvendigvis have en større masse, end en ting i stilstand.*
Så langt så godt.

Forestiller vi os nu et univers, som er helt tom, og med en kanonkugle i midten, kan den ikke bevæge sig (det giver i hvert fald ingen mening), da en bevægelse er relativ, og en ting kun kan bevæge sig "I forhold til noget andet".

Prøv nu at kigge tilbage på hvad jeg skrev før:
*en ting i bevægelse nødvendigvis have en større masse, end en ting i stilstand.*
men bevæger sig i forhold til hvad ? (kan godt være jeg retter mig selv lige om lidt, blev lige lidt forvirret ;) )
Avatar billede bl00d Nybegynder
03. december 2002 - 15:01 #1
?
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:02 #2
Tænker så det knager.. *knirk knirk*.. Skal nok finde en løsning på et eller andet tidspunkt..
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
03. december 2002 - 15:03 #3
Det skal du ikke være ked af det gjorde jeg sku også lige...
Btw paster lige et billede af mig selv i nutid

Billede = [ ? ]

MC
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:05 #4
Teori nr 1:
Da kanonkuglen ikke kan bevæges (da der ikke findes noget at bevæge den i forhold til), så kan den heller ikke oplagre potentiel energi, og har derved heller ikke noget sted at afgive kinetisk energi..
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2002 - 15:05 #5
Hmmm, vel Einstein gik ud fra at lysets hastighed er konstant, men det er den ikke, så E = mc^2 gælder alligevel ikke længere :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:06 #6
(fjern evt "derved" i mit forrige indlæg.. Tror ikke at det ord passer ind dér.. :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:08 #7
schulze> Eller også ER lysets hastighed konstant, men rummet bøjes så det udefra ser ud som om hastigheden kan variere... (har jeg selv lige tænkt mig til..)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
03. december 2002 - 15:08 #8
xyborx >>> Ville nu hellere fjerne "heller" :o)
Avatar billede fromsej Praktikant
03. december 2002 - 15:10 #9
Lysets hastighed er ikke konstant , det er faktisk lykkedes for forskere at nedsætte den til omkring 60 Km/t.
Jeg prøver lige om jeg kan finde nogle links.
Avatar billede robotten Praktikant
03. december 2002 - 15:11 #10
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:12 #11
fromsei> Ved jeg godt, men det kan jo være at det ikke var lysets hastighed der blev nedsat, men at det var rummet omkring der blev bøjet, så det så ud som om lyset blev langsommere..
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:18 #12
Så blev der stille.. :D
Avatar billede fromsej Praktikant
03. december 2002 - 15:20 #13
http://www.dr.dk/videnom/arkiv/realarkiv.htm
Her skulle der være lidt om emnet.
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 15:22 #14
Øv.. Er på arbejde, så jeg har ikke mulighed for at se videoerne..
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 15:46 #15
xyborx har ret.... Det er rummet der blev bøjet... Et andet af probelmerne kan også være at man har fundet ud af at vi IKKE lever i et 3 dimentionelt univers (uden tide), men i et 10 dimentionelt.... komplikationer??! Måske - men det føre frem til at vi lever (eller det vi opfatter) er en projektion af det 10 dim. ned i et 3 dim. univers ???
Det er ikke til at overskue - men eller et fedt spm !!!
ROCK ON!
P-ilsner Benjams69
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 16:32 #16
Hmmm.. Ja, det er godt nok uoverskueligt.. Det var svært nok da jeg forsøgte at udtænke noget i 4 dimensioner. Hvis man snakker computer-sprog om sin hjerne, kan man vel sige at jeg lige præcis nåede at tage et snapshot af resultatet, inden der kom stack overflow.. :D (Og så viste det sig alligevel at resultatet var forkert, fordi jeg ikke havde taget højde for alt det nødvendige.. øv..?)
Avatar billede skurggman Nybegynder
03. december 2002 - 16:40 #17
Som udgangspunkt er lysetshastighed konstant ved 300000km/sek. Altså det tager ca. et sekundt for lyset at komme til månen eller omvendt. Ligemeget -  dit problem er at du antager: "Da masse er lig energi, må energi også være lig masse" - det passer jo ikke.

Så vidt jeg kan se i hvert fald...
Ellers må du lige formulere dig lidt tydligere så skal jeg lige tænke lidt mere over det.

/Kim
Avatar billede melange Nybegynder
03. december 2002 - 17:32 #18
skurggman << Jo, energi er lig masse. Eller rettere sagt, energi har masse. Det fx derfor at lystet bøjes (meget) af kraftig gravitation. (det med at rummet bøjer sig ser jeg kun som en nem måde at forklare det på.)

Men alt dette er vel ligemeget, mit spørgsmål går på:
Hvad bevæger kuglen sig i forhold til ?
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 17:51 #19
Kuglen bevæger sig ikke i forhold til noget.
Men det er et fact at rummet kan bøjes =)
For det andet har kuglen en energi, men det er jo ikke ensbetydende med at den bevæger sig... gravity.
Plus det kommer også an på hvorfra du vælger dit nulpunkt i forhold til kuglen
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
03. december 2002 - 17:52 #20
Der er da fundet mere end 10 dimentioner...kender kun til de 3 vi ser og så den 4.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
03. december 2002 - 17:53 #21
og hvis universet var tomt, ville den vel ikke falde, da der ikke er nogen planeter der påvirker den med tyngdekraft
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 17:55 #22
Nej - men den har en tiltrækningskraft i forhold til sig selv...
Men hvad mener du med at "man har fundet mere end 10 dimentioner"???
Avatar billede radiohead Nybegynder
03. december 2002 - 18:07 #23
Sort snak! :-p
Avatar billede skurggman Nybegynder
03. december 2002 - 18:24 #24
Okay, enter er det sort snak i mine ører eller også er der noget galt i den måde i formluere jer på for i skriver:

"Som vi alle ved fortæller Einsteins ligning E = mc^2 os at "Energi er lig masse gange lysets hastighed i anden"."

Der står jo netop at Energi ikke er lig masse!!!

Forstår jeg det rigtigt?

/Kim
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 18:30 #25
Du har forstået det rigtigt /Kim - men massen har en energi.... So there is a difference!
Avatar billede melange Nybegynder
03. december 2002 - 18:47 #26
skurggman << okey, jeg er selv ved at være godt forvirret nu, men det som jeg har lært det er det på denne måde:
-masser ER OPHOPNING af energi
- Energi HAR en masse (det ER ikke masse)
Avatar billede melange Nybegynder
03. december 2002 - 18:55 #27
<citat>
Plus det kommer også an på hvorfra du vælger dit nulpunkt i forhold til kuglen
</citat>

Det er netop det hele mit spm gik ud på i første omgang.
Hvis en kugle bliver tungere jo hurtigere den bevæger sig, må det jo være et punkt som den bevæger sig "i forhold til"
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 19:01 #28
hehe - men nej! Der er intet potential i selve kuglen... Hverken Potentiel eller kinetisk som nævnt for mange svar siden.
Du er nødt til at vælge dit nulpunkt i forhold til kuglen og noget andet. Noget fast om man vil - og ikke ingen ting... get it?! og det var også det xyborx sagde i toppen
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. december 2002 - 19:05 #29
Jeg er nemlig klog.. :o)
Avatar billede benjams69 Nybegynder
03. december 2002 - 19:18 #30
Yir - man kan også sige det på en anden måde. at hastighed er lig strækning per tid. For at få en strækning skal du have noget der bevæger sig i forhold til noget andet...
Avatar billede melange Nybegynder
03. december 2002 - 20:45 #31
okey, jeg tror enten ikke jeg har forstået jer, eller jeg ikke har kunnet formulere mig ordenligt :)
men jeg vælger her at lukke spørgsmålet.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
09. december 2002 - 22:28 #32
Det jeg mener er at der er, på nuværende tidspunkt 27 dimentioner...tal som kvardratroden af fx -4 er en dimention...