Avatar billede fatter Nybegynder
03. december 2002 - 14:05 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Internetdeling Suse/Win98

Hvordan laver jeg deling af internet mellem en computer med Linux (suse) og en computer med win98
Det skal ikke koste en bondegård
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2002 - 14:33 #1
Du installerer VNC se http://www.eksperten.dk/spm/288318
Derefter tilslutter du din Linux maskine til nettet - overfører en skærm fra Linux maskinen ind på din Windows maskine og voila 2 maskiner på nettet
Pris  0.0 kr
Ulemper! Du kan kun bruge de browsere der findes til Linux
Avatar billede thomasledet Nybegynder
03. december 2002 - 15:54 #2
ellers er der også andre alternativer... en router fx...

om du vælger at investere i en hardware-router til ca 400-1500kr (standard lille ethernet router) eller sætter en software router op - enten i windows eller linux - er underordnet. Routeren skal dog under alle omstændigheder være tændt for at begge maskiner kan være på nettet...

udemærket til routing i linux er iptables/netfilter... læs mere på http://www.netfilter.org
Avatar billede thomasledet Nybegynder
03. december 2002 - 15:57 #3
software-routing kræver desuden, at der er to netkort i den maskine, der skal være router...
Avatar billede fn1977 Nybegynder
03. december 2002 - 20:46 #4
thomasledet -> er inde på noget af det rigtige

software routing i SuSE er desuden meget nemt at sætte op. ellers findes der også winproxy (koster penge :( )

den bedste løsning er en hardware router for sig selv.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. december 2002 - 09:49 #5
fn1977> jeg ved ikke, om man kan sige, at den "hardware router for sig selv" er den bedste løsning... den er lettere at sætte op (den skal stortset bare sættes i) og den bruger mindre strøm... til gengæld har man selv mulighed for alle mulige mysitske opsætninger, intergreret stateful firewall og en masse andet gejl ved at sætte en linux-spand til at være router/firewall/gateway.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 09:54 #6
VNC er et for fjernstyring av PC. Fjernstyrer man en annen PC via VNC så medfører det i praksis at to PC'er event med to forskjellige operativsystemer bare kan ha en samtidig bruker. Bruken av VNC gir også en laaangsom forbindelse. Bruker VNC til daglig, ikke for deling av internettforbindelse men for fjernstyring av Windows PC.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. december 2002 - 09:55 #7
et nyt netkort koster omkring 150kr...
det koster ca 800-900kr/året at have en standard PC tændt i døgndrift (excl skærm)
pris for to år: 1950kr

en hardware router: D-Link DI-804V: 1285kr
strømforbrug pr år: ingen idé, men gætter på ca 200kr.
pris for to år: 1685kr

derudover skal man også overveje førnævnte fordele ved selv at sætte en linux router op... plus at man jo lærer en del.... det er desuden heller ikke sikkert, at man vælger at have maskinen tændt i døgndrift, samt at man jo stal tænke på at maskinen skal være tændt alligevel for at blive brugt - også når hardware-routeren er tændt... alt i alt er besparelsen (set over to år) ganske minimal ved at købe en hardware-router.... men den er lettere at sætte op...
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:00 #8
Når det gjelder bruken av Linux som router eller eventuelt bruken av en hardware ruter, så skal man sansynligvis meget høyt opp i pris for å finne en hardware firewall/router med egenskaper som tilnærmelsesvis kan måle seg med Linux. Linux har innebygget meget gode routing og firewalling egenskaper. Fra kernel 2.4.x dvs de moderne Linux distribusjonene fra i dag så er denne routing og filtering funksjonen bygget inn i Linux kernel. Denne del av kernel heter netfilter. Linken til thommasledet er ellers rett. For å konfigurere de funsjonene som ligger i netfilter bruker man best et tekstbasert grensesnitt som heter iptables.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:05 #9
Bruker selv et firewall oppsett der jeg først kjører trafikken gjennom en hardware router, merke netopia. Her skjer en "uintligent grovfiltrering" av ip trafikken. Bak denne så benytter jeg en Linux router som jeg lar utføre en noe mere "intelligent filtrering" via såkalt "statefull inspection". Dette vil si at den er i stand til å huske og holde rede på hvilken trafikk som kommer innefra eller som er initiert innefra og hvilken som komer utenfra. Bruk av Linux på denne måten forutsetter at Linux maskinen har to nettverkskort og at det ene er tilknyttet wan/Internett og det annet LAN.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:07 #10
Man kan godt kombinere bruken av Linux maskinen slik at den både kan fungere som for eksempel web/ftp server og trafikkrouter/firewall samtidig.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:09 #11
Dersom målet bare er å dele internettforbindelsen eller for å få forbindelsen opp å kjøre i første omgang så kan du kjøre dette scriptet:

#!/bin/bash

# Load in extra kernel modules:
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Activate forwarding:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# Reset chains
iptables -F
iptables -t nat -F
iptables -t mangle -F

# Sette policies (default rules):
iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT
iptables -P FORWARD ACCEPT

# Establishing masquerading (SNAT):
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:13 #12
Dersom man bruker bash shell så kjøres scriptet ved at man først oppretter filen med scriptet. Der etter så kan man kjøre det ved at man står i det aktuelle directory of skriver:
bash <navnet på filen> (De to hakene skal vekk)

Ønsker man å sette opp eller å bruke mere avanserte firewall egenskapler for LInux så kan man bruke firewall generatoren til eksperten medlem dank: http://iptables.1go.dk/
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:17 #13
Dersom det er snakk om en profesjonell anvendelse så er det kanskje ikke anbefalt å benytte den samme maskin som firewall og server samtidig. For alminnelig hjemmebruk så vil jeg mene at dette er helt ok, forutsatt at man har satt opp en bra firewall konfigurering.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 10:19 #14
Hva slags internettilknytning har du, adsl/net/modem eller hva ??
Avatar billede fatter Nybegynder
04. december 2002 - 11:14 #15
langbein når du siger jeg skal køre dette script - hvad mener du? hvordan gør jeg det? jeg har ADSL fra TDC
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 11:30 #16
Jeg er ikke 100 % klar over hva slags adsl løsning TDC benytter. Det finnes i grunnen to hovedprinsipper. Enten oppfører adsl modemet seg utad som en router, dvs tilsynelatende: Ingen påloging nødvendig. Alternativt så oppfører det seg utad som et modem: Man må logge seg inn via brukerkonto og passord fra PC.

Den første type forbindesle er enklest å sette opp. Har denne hjemme hos meg selv. Tror tdc bruker det samme prinsipp.

Når det gjelder scriptet så blir vel dette noenlunde likt enten man har den ene typen adsl forbindelse eller den annen.

Først så lager du scriptet. Så lagrer du det for eksempel som filnavn "firewall". Der etter så kan det vanligvis kjøres fra det samme directory ved kommandoen "bash firewall"

Fant ellers denne for å orientere meg litt:
http://www.tdcinternet.dk/artikel.php?id=41822&dogtag=t-pr-bb
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 11:36 #17
Dersom du synes det er besværlig å lage et script i første omgang, så kan du godt utføre de kommandoene som scriptet inneholder enkeltvis. Det vil virke identisk likt, dvs først så begynner du med kommando: modprobe ip_nat_ftp, osv (De med # forran er kommentarer. De behøver man ikke å ta med.)

En problemstilling som må være på plass først er at de to nettverkskortene må være satt opp og konfigurert riktig i Linux maskinen. Dette kontrollerer du ved kommandoen: "ifconfig"
Linux vil da svare tilbake med en oversikt over de nettverkskortene som er i gang og konfigureringen.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 11:41 #18
Dersom du setter opp Linux på denne måten så kan du ha fast mail, web, ftp og file server pluss eventuelt andre ting. Du kan i praksis ha ubegrenset antall maskiner i din leilighet som alle kan være tilkoplet samtidig. Legger du også til Squid proxy server til Linuxen så kan du oppnå en forbedret "surfefunksjon" på den eller de win 98 maskinene som befinner seg på den lokale LAN.
Avatar billede fatter Nybegynder
05. december 2002 - 12:25 #19
helgec din løsning kan man ikke kalde  for dyr, jeg er imponeret. Det kan godt være det tager noget af hastigheden som anført af langbein men når man kommer fra et K56 modem så går det stærkt rigtig stærkt
thomasledet jeg tvivler ikke på at din løsning var den bedste og letteste, men jeg er en meget fattig mand det var også grunden til at jeg fravalgte den løsning da jeg bestilte mit ADSL
langbein jeg kan ikke få det til at virke, det er sikkert mig der ikke er klog nok, jeg vil forsøge i juleferien får jeg det til at køre skal du nok få nogle point