Avatar billede holm18 Nybegynder
03. december 2002 - 13:10 Der er 6 kommentarer

Kartoteks program (database)

Jeg skal til at konstruer et kartoteksprogram, der kan administrere et antal “records” (kartotekskort). Hvordan skal jeg starte?? Jeg er ny i programmering og vil gerne have nogen gode råd/detajler om hvordan sådan et program laves.

For at forklarer mere om programmet skal kartoteket indeholde oplysninger om f.eks.  bøger, CD’er, DVD’er, opgaver, foreningsmedlemmer, etc. En record ville i de nævnte eksempler repræsentere en student, bog, CD, DVD, medlem, etc. Jeg havde tænkt mig at en record skulle have mindst tre felter, som f.eks. navn, telefonnummer og adresse (for et medlem).
Avatar billede olly Nybegynder
03. december 2002 - 13:23 #1
Du skulle jo nok starte med at lave en db så... Hvis det er så vigtigt og så lærer dig noget OO (Objektorienteret tankegang) og så sætte dig i i Java og lave et disign og så kode det!
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2002 - 13:38 #2
Der findes forskellige modeller:

1)  application-database arkitektur

    * lav tabeller
    * lav en Java klasse for hver record
    * lav Java kode som via JDBC læser record i tabel
      til objekt og skriver fra objekt til record i tabel
    * lav den overordnede applikation

...

4)  browser-web-session facade-entity bean-database arkitektur

    * lav tabeller
    * generer entity beans for hver tabel
    * implementer session bean facade for din
      tilgang til entity beans
    * lav user interface i JSP og servlet

Kort sagt er der nærmest uendeligt mange
måder at løse problemet på.
Avatar billede disky Nybegynder
03. december 2002 - 13:39 #3
Hvis du er newbie, ville jeg nok begynde med et lidt lettere opgave, en DB løsning er ikke det nemmeste at starte med.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2002 - 13:39 #4
Hvilket er en anden måde at spørge:
  - hvordan skal det bruges
  - hvad skal det køre på
  - hvad har du erfaring med
Avatar billede holm18 Nybegynder
03. december 2002 - 13:44 #5
Jeg havde tænkt mig at programmet skal fungere ved hjælp af kommandolinieargumenter og skal kunne følgende:
I. Tilføje en ny record.
II. Fjerne en record.
III. udskrive alle records til skærmen: F.eks. >java mydb -lf myFile.db.
IV. udskrive en delmængde af records baseret på et søgekriterium.
V. Programmet skal gemme alle records i en fil, så de huskes fra gang til gang af programmet.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2002 - 13:51 #6
OK - så er vi ovre i en lidt mere overskuelig
problem-stilling.

Hvis du ikke skal have for mange records, så
vil jeg nok foreslå noget i retning af:
  - definere fil format
  - lave Java klasse som indeholder en record
  - lave Java kode som læser alle records fra
    fil til Vector eller ArrayList af ovenstående
    objekt
  - lave Java kode som skriver alle records til fil
  - lave en klasse med dine metoder I-IV (start med
    at lade IV være en dummy og implementer I-III)