Avatar billede f_frandsen Nybegynder
02. december 2002 - 17:52 Der er 7 kommentarer

DLL med "userdefined type" HASTER !!

Hjælp.....

Jeg har lavet en DLL i VB 6.0 som følgende:

*******************************************
Private lokPriceInfo As typPriceInfo

Public Type typPriceInfo
CustomerName as string * 30
ProductName as string * 30
Price as Variant
end Type

Public Property Get PriceInfo() As typPriceInfo
    PriceInfo = lokPriceInfo
End Property

Public Function GetPriceInfo(CustomerNo as integer, ProductNo as string) As String
........ DB opslag osv.
lokPriceInfo.CustomerName = "Kunde navn"
lokPriceInfo.ProductName = "Vare beskrivelse"
lokPriceInfo.Price = VarensPris
End Function

******************************************
Her kommer problemet:

Når jeg anvender DLLén fra en ASP side, kan jeg ikke "fange" indholdet af min type variabel (PriceInfo)
Jeg får fejlen:
Microsoft VBScript runtime (0x800A01A8)
Object required
Hvad gør jeg galt ??????????????????????????

Her er mit script:
set x = server.CreateObject("Price.PriceClass")
y = x.GetPriceInfo(123, "ABC")

Response.Write "Kundenavn: " & x.PriceInfo.CustomerName
Response.Write "Varenavn: " & x.PriceInfo.ProductName
Response.Write "Pris: " & x.PriceInfo.Price
set x = nothing

NB !!
Jeg kan fint anvende DLLén i en anden VB aplikation, og har ingen problemer med mine variabler.
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
02. december 2002 - 19:19 #1
Jeg er ikke helt sikker på om dette spiller, men prøv:
Mon ikke du skal compile din .DLL så den leverer et typelibrary (.TLB) med (check project Properties->Component->RemoteServerFiles)

Den .TLB inkluderer du i toppen af din .ASP
<!--METADATA type="TypeLib" file="myDll.tlb" -->

Og derefter skulle du kunne bruge det der er er klæret i de .tlb

OG hvis det endelig er, skulle du så ikke bruge set hvis du assigner et object?
Avatar billede coltau Juniormester
02. december 2002 - 21:30 #2
Hvis man ikke kan finde fejlen kan man anvende udelukkelsesmetoden. Med udgangspunkt i fejlkoden. "Object required" skal man lede efter en linie hvor du anvender et object der ikke er oprettet.

Hvis fejlkoden fremkommer i en af de linier du viser kan det kun være en af disse linier.

y = x.GetPriceInfo(123, "ABC")
' Første linie hvor objectet x anvendes
Response.Write "Kundenavn: " & x.PriceInfo.CustomerName
' første linie hvor objectet x.PriceInfo anvendes

Det er nok sidste linie da nedenstående linie åbenbart IKKE har fejlet med fejlkoden: "ActiveX component can't create object: Price.PriceClass"
set x = server.CreateObject("Price.PriceClass")

Det tyder på at ASP-koden ikke kender denne type: Type typPriceInfo. ?

Kan du få noget ud af dette link:
http://www.sloppycode.net/asp-components/tutorial/
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
03. december 2002 - 00:01 #3
Hvaså frandsen, har du fået det til at virke, eller haster det alligevel ikke?
Avatar billede f_frandsen Nybegynder
03. december 2002 - 08:27 #4
Jeg har forsøgt løsningen med et typelibrary (TLB fil). Jeg får ingen fejl ved indlæsning af TLB filen, men det hjælper desværre ikke på problemet..
Avatar billede f_frandsen Nybegynder
03. december 2002 - 08:30 #5
coltau..  Problemet er lige netop at ASP-siden ikke kan fange typPriceInfo..
Det eksempel der er på linket, anvender ikke "user defined types", og jeg kan derfor ikke bruge det..
Avatar billede f_frandsen Nybegynder
03. december 2002 - 08:31 #6
_Just4fun. tak for din hurtige respons.. desværre var det ikke løsningen
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
03. december 2002 - 10:39 #7
oki... Havde samme problem for 2 års tid siden... synes ellers jeg løste det på denne måde.. hmmmm. Graver lige videre.