Avatar billede minau Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:46 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Get || Post

Hvad er forskellen på om man vælger get eller post i en form (formmail)?
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:51 #1
Generally, the METHOD attribute specifies a method of accessing the URL specified in the ACTION attribute and will be either GET or POST. The GET method is ideal for form submission where the use of the form data does not require external processing. For example, with database searches, there is no lasting effect caused by the query of the form (that is, the query runs its search through the database and reports the results). However, where the form is used to provide information for example, that updates a database, then the POST method should be used, with the ACTION attribute pointing to a CGI script that executes the form data processing.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:52 #2
Forskellen er måden dataene overføres til dit script.
Ved get \"tilsættes\" data til URL\'en. Eks. her på eksperten
når du trykker på et brugernavn:

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=el_gnu

Det efter ?-tegnet er get data.

Ved post sendes data \"skjult\" i HTTP requesten til serveren og er således ikke umiddelbart synlig for brugeren.
Avatar billede retep Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:53 #3
Get sender variablene med i URL\'en, og har begrænsning på størrelsen af data.

Post sender data gennem serveren, og har ikke samme begrænsning i størrelsen af data.

Så brug get mens du udvikler, for at skabe overblik over dine data, og når det hele virker, så skift til post.
Avatar billede minau Nybegynder
15. oktober 2000 - 22:59 #4
Tak
Avatar billede pryce Nybegynder
15. oktober 2000 - 23:01 #5
retep har givet svaret.
Ville bare lige sige at du, også i din endelige udgave, bør bruge GET til mindre forms som f.eks. søgeformularer da brugeren så har en mulighed for at bookmarke søgningen. Man kan ikke bookmarke resultatet af en POST request.
Avatar billede minau Nybegynder
16. oktober 2000 - 21:21 #6
Skal jeg huske - Retep siger at der er en begrænset for get - hvor meget er det?