Avatar billede danneck Nybegynder
01. december 2002 - 18:38 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Hacket eller ?

Jeg er lidt i tvivl om mine forældres computer har været udsat for en opdatering eller bare en hacker!
Her i formiddags begyndte computeren at opføre sig mærkelig, baggrundsbilledet blev ændret mange at ikonerne på skrivebord forsvandt og man kunne næsten ikke komme ind i nogle af programmerne.
efter ca 2,5 timer var den færdig og man kunne igen bruge computeren.
Win XP har været meget ustabil og det kunne derfor godt tænkes at det var en opdatering fra microsoft som der blev foretaget eller hvad var det der skete.

Jeg hørte selv ikke om episoden efter at det var sket ellers havde jeg nok taget forbindelsen til internettet, men er det muligt for win XP at blive opdateret på den måde eller er det højest sandsynlig en hacker
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
01. december 2002 - 18:41 #1
Windows bliver kun opdateret hvis du giver adgang til det... men ellers har du jo en firewall i Windows XP hvis ikke du har slået den fra og burde forhindre der fleste hackerangreb
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. december 2002 - 18:47 #2
Tag Windows-CD'en og smid den i drevet - gør derefter følgende

"start" => "kør" => skriv "sfc /scannow"

Det svarer mig bekendt til at køre en repair på Windows - tror nemmerlig der er nogle beskadigede filer et sted! Det tager nok en times tid...
Avatar billede ecoder Nybegynder
01. december 2002 - 18:49 #3
Der er ikke nogen som helst ikoner der forsvinder, der forsvinder under en opdatering af styresystemet!!!!!

Har du eller dine forældre installeret et anti-virus program og en firewall?
Avatar billede ecoder Nybegynder
01. december 2002 - 18:50 #4
der forsvinder, der forsvinder der forsvinder, der forsvinder der forsvinder, der forsvinder der forsvinder, der forsvinder der forsvinder, der forsvinder der forsvinder, der forsvinder............. jeg gentager lige mig selv hvis det er okay!

Hehe ;-)

mvh ecoder forresten
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. december 2002 - 19:40 #5
det første du ka gøre er at chekke>kontrolpanel>system>automatiske opdateringer , det er som standard slået til...og så er det måske en go ide at bruge en online virus scanner>http://housecall.trendmicro.com/    http://www.bitdefender.com/scan/licence.php  http://www.ravantivirus.com/scan/  http://housecall.antivirus.com/
Vh cp1
Avatar billede danneck Nybegynder
01. december 2002 - 19:44 #6
Det er ikke fordi at vi har været ved at køre en opdatering af systemet, desuden forsvandt ikonerne også kun så længe at 'opdateringen' stod på.
Der er Norton Antivirus på computeren der er dog ingen firewall.
Avatar billede danneck Nybegynder
01. december 2002 - 19:45 #7
Men er det muligt at windows XP automatisk går ind og laver opdateringer af systemet uden at den 'formentlig' skriver noget om det.
Avatar billede plex85 Nybegynder
01. december 2002 - 23:45 #8
ja hvis du har slået automatisk opdatering til. hilsen plex85
Avatar billede danneck Nybegynder
03. december 2002 - 17:50 #9
Den var slået til at opdatere automatisk så det var åbenbart intet.
cp1 hvis du også skal have point skal du lige angive det som et svar.
Avatar billede cp1 Nybegynder
13. december 2002 - 08:47 #10
okidoki :))
Avatar billede plex85 Nybegynder
30. december 2002 - 12:01 #11
Hi ! Du skal slå automatisk opdatering fra .
                  plex85
Avatar billede the-kardinal Nybegynder
04. august 2003 - 03:31 #12
Jeg ville ikke mene du har været udsat for en hacker, de fleste hackere ville ikke ændre dit baggrundsbilled fjerne iconer eller lave så meget rav, en hacker prøver jo på at være anononym og da der er snakke om en privat computer så er der nok ikke lige de vigtige hemlige dokumenter...

Hvis man nu tager udgangs punkt i at maskinen var blevet hacked, så var den måske blevet brugt til at lave FTP server som nok er det de fleste gør men hvilket de jo nok heller ikke ville få meget ud af da det jo er en privat forbindelse og nok ikke meget mere end en 2048/512 forbindelse...

Men som de andre også småt har været inde på kan der være snakke om en virus/orm som har lavet uorden i tingne man ved jo ikke hvad de kan finde på og de er jo kun lavet for at skade computerene så en god ide ville være at installere noget antivirus, og ja slå den automatiske opdatereing fra så slipper du også for at din maskine henter filer når du ikke selv har bedt den om det!
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. august 2003 - 03:51 #13
Du bør installere en firewall! Den kan stoppe en del angreb, som går efter sikkerhedshuller i systemet. Bl.a. det nye hul som rammer alle NT maskiner...
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. august 2003 - 03:54 #14
Du var da ellers et halvgammelt indlæg som blev hentet frem her.