Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 17:41 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Indsætte data i underformular

Jeg har tre tabeller, kunde, rejse og tilmelding.
'Kunde' indeholder kundens stamoplysninger, 'Rejse' indeholder rejsen stamoplysninger og 'Tilmelding' inderholder id fra Kunde og Rejse samt andre oplysninger.

I min kundeformular vil jeg gerne vise de rejser den aktuelle kunde er tilmeldt i en underformular.

Hvordan gøres det mest smart/ nemt?
Avatar billede katborg Praktikant
01. december 2002 - 17:46 #1
I XP er det vist nemmest hvis du bruger:

"Opret en formular vha. en guide"
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 17:57 #2
Yes I know, men det giver mig kun de felter der er i 'Tilmelding'.
Og det dur ikke. Id'erne skal jo joines med 'Rejse'.
Avatar billede katborg Praktikant
01. december 2002 - 18:22 #3
Når du laver formularen kan du vælge både tabeler og forespørgsler.

Kan du ikke lave en forespørgsel der indeholder de ønskede info fra begge tabeller, og medtage denne i din underformular ?
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 18:34 #4
hmm, måske.. jeg prøver lige..
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 18:54 #5
if I understand your question correctly yu have a many to many relationship. If you have designed your tables correctly the you should be able to use the form wizard to make your forms.
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 19:12 #6
Hvordan det?
I tabellen 'Tilmelding' der en ID til 'Kunde' og en til 'Rejse'

I formularen vil jeg gerne vise den aktuelle kundes tilmeldinger til rejser (altså vise nogle af stamoplysningerne til rejserne)
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:18 #7
if you send the dB to eksperten@santhell.dk I will make it for you.
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:20 #8
You can make query joining Kunde+Tilmeling and the use the query in the sub form.
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 19:22 #9
I'll send it right away..
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:24 #10
please ZIP the dB
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:28 #11
Outlook XP will not allow .mdb files through so you will have to either ZIP it or rename it to .txt
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 19:29 #12
I've send it to you..
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 19:37 #13
I'll send it again..
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:39 #14
I have received your mail with an MDE file but I can NOT open it!
You must send it again ZIPPED or renamed to .txt
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:39 #15
OK, the MDB not the MDE
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:44 #16
I have it :o)
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 19:52 #17
I think you have sent me the wrong database :o)
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 20:15 #18
Christian, take a look at the data type for RejseID in the Tilmelding table (text) and in the Rejse table (Autonumber, long int). They MUST be the same data type to make a JOIN. You must make sure your tables and relationships are correct and I am sure the wizard will work once they are.
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 20:17 #19
ok, I'll try that..
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 20:20 #20
If the wizard deosnt work make a query containing all the fields from Rejse and only the Kunde from tilmelding, this field is needed to join to the kunde on the main form. You can hide thsi field in the sub form!
Avatar billede cmols Nybegynder
01. december 2002 - 20:27 #21
like this:

SELECT rejsenr, sted, datofra, datotil, k.kundeid
FROM rejse, kunde AS k;

??
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 21:28 #22
sorry, I'm watching a film as well :o)

No! Like this
SELECT Rejse.*, Tilmelding.kundeid
FROM Rejse INNER JOIN Tilmelding ON Rejse.Rejseid = Tilmelding.rejseid;

Use the query builder to do this. Drag both tables into the query window, if your relationships are correct then you will see a thin line joining the two field. Drag the * (all fields) from the Rejse table and the kundeID from Tilmelding.
Have you altered the data types?
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2002 - 21:29 #23
now if you have made a query use the form wizard to make your forms and it SHOULD work, if not get back. I will first see it tomorrow evening though.
Avatar billede katborg Praktikant
01. december 2002 - 21:31 #24
ok ser ud til at løsningen blev som jeg forslog

Kommentar: katborg