Avatar billede Schultz Nybegynder
01. december 2002 - 13:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tvungne felter (skal besvares)

Nedenstående skal ikke kunne sendes hvis ikke navn og adresse er udfyldt

<FORM action="http://scripts.wannafind.dk/form2mail.asp" method="post">
  <p>Navn :
    <INPUT name="navn" type="text" size="28" maxlength="50">
    <BR>
    Adresse :
    <INPUT name="adresse" type="text" size="56" maxlength="100">
    <BR>
    tekst :
    <TEXTAREA name="tekst" cols="10" rows="5"></TEXTAREA>
    <br>
<select name="text3" size="1">
        <option>978976</option>
        <option>96769</option>
        <option>76968</option>
    </select>
    <BR>
    <INPUT type="hidden" name="recipient" value="es@es.dk">
    <INPUT type="hidden" name="fromaddress" es@es.dk">
    <INPUT type="hidden" name="subject" value="Subject">
    <INPUT type="hidden" name="redirect" value="http://www.domæne.dk/tak.html">
    <INPUT type="hidden" name="orderby" value="navn,adresse,tekst">
    <INPUT type="submit" value="Send">
  </p>
  </FORM>
Avatar billede outofmemory Nybegynder
01. december 2002 - 15:09 #1
<FORM action="http://scripts.wannafind.dk/form2mail.asp" method="post"
onsubmit="return (this.navn.value && this.adresse.value) ? true : false;"
>

du kan selvfølgelig også lave en lidt mere udvidet funktion der kan give fejlmeddelelse mm - men vigtigst er det at du laver validering på serveren - fjerner metakarakterer osv
Avatar billede Schultz Nybegynder
01. december 2002 - 17:08 #2
svaret er for såvidt godt nok, men hvis folk glemmer at udfylde en rubrik og trykker på send, tror de at meddelelsen er sendt, så der mangler en meddelelse om at der ikke er sendt noget, da der er et felt der ikke er udfyldt.
Hvad mener du med: men vigtigst er det at du laver validering på serveren - fjerner metakarakterer osv
Avatar billede Schultz Nybegynder
01. december 2002 - 17:11 #3
Jeg har desværre ikke ret meget forstand på dette, men jeg prøver at lære så bær over med mig.
Avatar billede outofmemory Nybegynder
01. december 2002 - 18:08 #4
du kan f.eks. kalde en funktion som denne
<script language='javascript'>
function valider(f) {
  if (f.navn.value && f.adresse.value) return true;
  switch ('') {
    case f.navn.value :
      alert('Feltet navn skal udfyldes');
      return false;
    case f.adresse.value :
      alert('Feltet adresse skal udfyldes');
      return false;
    default: return false;
  }
</script>
i form tagget - onsubmit="return valider(this)"
grunden til at du skal validere på serveren er at ikke alle har slået javascript til og du kan jo ikke være sikker på hvad brugeren har indtastet - han kan jo også have lavet sin egen formular - om det rummer nogen fare er jo helt afhængigt af hvad du bruger dataene til men uanset hvad er det en god vane at gøre det og iøvrigt fjerne metakarakterer (i Perl/Apache er det let at gøre - ved ikke lige med ASP) for at forhindre cross side scripting (søg mere om det på nettet)
Avatar billede outofmemory Nybegynder
01. december 2002 - 18:11 #5
i Perl kan man f.eks. bruge CGI::escapeHTML for at fjerne metakarakterer - går ud fra at VB (hvis det er det du bruger) også har en lignende funktion
Avatar billede Schultz Nybegynder
01. december 2002 - 19:35 #6
Jeg fik det til at virke, tak skal du ha.
Avatar billede outofmemory Nybegynder
01. december 2002 - 20:16 #7
takker for points ;)