Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 04:37 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Scroll-bar for hel tabel (html)

Afledt af www.eksperten.dk/spm/288943 kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan jeg gør hvis jeg vil have en scrollbar for en HEL tabel (med flere kolonner)

Fx. en tabel-heading med colspan=2, og herunder et antal rækker med 2 celler i hver række:

| Tabelheading |
| col1 | col2 |

Hvordan kan jeg så få en scrollbar ved siden af alle col'erne, og under col'erne, der virker på hele tabellen pånær tabelheadingen?

Get it - eller skal jeg omformulere?
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 04:47 #1
PS: Jeg kan sagtens få det til at virke, hvis jeg bare vil have scroll-bars i en enkelt celle, men når jeg vil have for hele svineriet på een gang, går det galt..?
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 05:31 #2
Lidt kode:

<html><head></head>
<body>
<table width="100px" border="1">
  <tr>
    <th colspan="2">
      Tabel heading
    </th>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td><div style="width=50px; height=50px; overflow: scroll">col1</div></td>
    <td>col2</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Som det ses, hvis man copy-paster, er der scrollbars for cellen neders til venstre - men hvis jeg vil have scroll-bars for hele tabellen pånær tabel-heading, hvoddn gør man så?
Avatar billede capriole Nybegynder
01. december 2002 - 05:41 #3
du skal lave din tabel i det divafsnit som questis har skrevet i det link du refererer til under en tabel som er din overskriftcelle
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 07:27 #4
Det du gør er jo bare at lave en tabel uden om tabellen som så ligger en div uden om din indre tabel,
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 07:31 #5
sådanne:

<table width="110px" border="1">
  <tr>
    <td>
      <div style="width=100px; height=100px; overflow: scroll"></div>
<table width="100px" border="1">
  <tr>
    <th colspan="2">
      Tabel heading
    </th>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td><div style="width=50px; height=50px; overflow: scroll">col1</div></td>
    <td>col2</td>
  </tr>
</table>
      </div>
    </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 11:11 #6
Prøv lige at test din løsning inden du svarer ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 11:14 #7
capriole : hvoddn? Kan du komme med noget kode-eksempel?
PS: Min løsning behøver IKKE have scrollbars i den nederste venstre celle - den har jeg bare indsat for at vide hvad jeg mener. Der skal KUN være scroll-bars for hele tabellen, ingen enkeltceller :o))
Avatar billede t_kris Nybegynder
01. december 2002 - 14:00 #8
Hvad med denne

<table width="110px" border="1">
  <tr>
    <td>Tabel heading</td>
    </tr>
    <tr><td>
    <div style="width=100px; height=100px; overflow: scroll">
<table width="100px" border="1">
    <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50px" height="50px">col1</td>
    <td>col2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td></td>
    <td>col2</td>
  </tr>

</table>
</div>
      </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede capriole Nybegynder
01. december 2002 - 14:15 #9
her er min egen kladde, den ser ca. ud lissom den t kris har skrevet;

<div style="width: 559; height: 33">
  <table border="1" width="100%">
    <tr>
      <td width="33%">
        <p align="center"><b>Overskrift</b></p>
      </td>

    </tr>
  </table>
</div>
<div style="width: 559; height: 105; overflow: auto">
    <table border="1" width="100%">
    <tr>
      <td width="33%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
      <td width="34%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="33%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
      <td width="34%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="33%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
      <td width="34%">Tekst her tekst her tekst her tekst her tekst her</td>
    </tr>
  </table>
</div>
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2002 - 16:35 #10
t_kris & capriole: Smid et svar, og I får points :oD
Avatar billede t_kris Nybegynder
02. december 2002 - 14:55 #11
Takker
Avatar billede capriole Nybegynder
02. december 2002 - 20:30 #12
også herfra