Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
30. november 2002 - 23:28 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

begynder prob med installation af redhat 8.0 på win2000 maskine

Hej

Jeg har en maskine med win 2000. Jeg har ca. 11gb der ikke er allokeret til nogen partitioner og som jeg gerne vil have RH 80 på. MEN Jeg har snart ptøvet mange gange at boote op og komme ind i RH installationen. Når jeg så kommer til valg af installering "automatisk, DRUID, FDISK" vil jeg gerne vælge automatisk og lade den bruge det plads der ikke er nogen partitioner, så jeg vælger at beholde partitioner og bruge eksisterende plads. Og så sker det. Den fejler, den kan ikke finde / root. Men jeg valgte jo automatisk og har ikke lige forstand på så meget linux endnu. Er det ikke muligt at installer på denne måde?? få en bual boot?? Hjælp tak
Avatar billede temacs Nybegynder
30. november 2002 - 23:42 #1
Jeg har endnu ikke prøvet RH 8.0, men har du husket at mount root med en \ (eller er det en /  ?)
Avatar billede temacs Nybegynder
30. november 2002 - 23:50 #2
Det er en / du skal bruge som mount point...
Avatar billede abpdk Nybegynder
30. november 2002 - 23:51 #3
temacs>> Det er forvirrende når du kalder / for root :)

naxosnaxos>> Gør som temacs siger. Normalt når du lader Linux oprette partitionerne automatisk kan man gå et skridt tilbage og køre DiskDruid. Gør det og tjek at din primære partition's mount-point er sat til "/". Hvis det ikke virker kan du jo forsøge at oprette partitionerne selv, det er ikke så svært med DiskDruid.
Avatar billede temacs Nybegynder
30. november 2002 - 23:54 #4
abpdk>> enig....kan godt se det upædagogiske :)
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 00:04 #5
Nej du har jo netop ikke ladet RH vælge automatisk for så havde den slettet hele harddisken du har valgt at bruge Disk Druide - og så skal du vælge at > opret en /boot (35 MB - filsystem ext2) > opret en swap (500 MB)
og resten kan du så vælge at oprette som roden / (filsystem ext3)
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. december 2002 - 00:07 #6
helgec>> Den sletter så vidt jeg husker ikke de partitioner der allerede findes bare fordi man vælger "automatisk" og hvem siger at swap'en absolut skal være 500MB det kommer da an på hvor meget RAM han har!?
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
01. december 2002 - 10:25 #7
Ved automatisk kan man vælge at lade den beholde eksisterende partitioner!!
Men skal jeg på den partition hvor win2000 ligger lave et mountpoint med /boot eller root for at det kan virke???? For så skal jeg jo bruge disk druid og som sagt aner jeg ikke meget om LINUX
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 10:30 #8
nej du skal gøre som jeg skriver om du vil bruge 500 MB til swap afgør du selv
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 10:37 #9
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
01. december 2002 - 15:54 #10
jeps thats me. MEn jeg prøvede det og den gik ikke. så nu håbede jeg lidt på nogle der havde prøvet med win 2000 og derefter RH 80
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2002 - 16:25 #11
hvad er det der er dit problem Disk druide er Disk druide
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. december 2002 - 17:45 #12
Det er strengt taget IKKE nødvendigt at oprette /boot på en partition for sig selv, da det mere er en fordel hvis du har tænkt dig at pille ved kernen (kompilere ny etc.). Hovedsageligt skal du bare bruge en primær partition med mount-point "/" og en swap partition. Til swap'en plejer det at være en god tommelfinger regel at den skal være 2 gange størrelsen på din hukommelse. Dvs. 128MB Ram = 256MB swap (det er så vidt jeg husker også sådan den selv gør hvis du vælger automatisk).
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 00:17 #13
gør det lettere for dig selv(..hvor modsigende det end måtte lyde) og benyt Disk Druid, som der vist nok bliver nævnt. Disk Druid lader dig jo forholdvis simpelt og harmløst define netop de partitioner som er _nødvendige_ eks. nedenfor, hvor du opretter partitionerne manuelt:

/boot : 5 MB
<SWAP>: 512 MB (din RAM X 2 (eks. 256 x 2 = 512))
/    : (Hvad du ønsker..eks. 1000 MB)

Ovenstående skulle sådan set være nok. Du kunne også definere mere plads for home (~brugerkataloger osv.) Eller helt vælge at lade systemet ordne stort set det hele, ved blot at definere "/" roden, og SWAP mængden(Virtual hukommelse). Med denne metode, uanset hvor svær eller kompliceret den end måtte lyde, opnår du det bedste resultat.
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 00:23 #14
*Tilføjelse. Med "Automatic Partitioning" har man vist nok følgende muligheder:

Fjerne alle partitioner, eller blot alle *Linux partitioner.
og udover det, vælge at beholde eksisterende partitioner, og derved danne nye partitioner ved-siden-af.. men som nævnt, benyt disk druid, også for erfaringens skyld :)
...?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. december 2002 - 00:40 #15
planetdb>> 5MB! er det ikke lige i underkanten for /boot?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. december 2002 - 00:45 #16
naxosnaxos>> Hvis du stadig sidder fast så prøv at følge denne:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/install-guide/s1-welcome.html
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 08:21 #17
>> abpdk: nixen. 5 MB er en ganske glimrende portion. :)
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2002 - 09:46 #18
"planetdb" tror du ikke du skulle læse lidt i din Linux bibel inden du begynder at give gode råd?? mage til sludder skal man da lede længe efter
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. december 2002 - 11:22 #19
planetdb>> Hvis du kikker i den officielle guide jeg linkede til ovenfor, kan du se at selv RedHat folkene foreslår 75MB til /boot!!!
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 12:31 #20
>> helgec, lær at optimere din dist.!?
>> 5 MB, er anbefalet af utalige, erfarene, Linux admin.
http://www.openna.com/products/books/sol/solus.php
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 13:02 #21
Hør her. Jeg prøver ikke at udgive noget som helst her. Vi arbejder åbenbart Alle efter "best practices". Jeg har yderst god erfaring med partiionering ved benyttelse af denne fremgangsmåde. (..og jeg ved at _mange_ andre går ud fra samme metoder.)
Avatar billede planetdb Nybegynder
12. december 2002 - 13:03 #22
partiionering=partitionering
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. december 2002 - 15:39 #23
Personlig hænger jeg mig ikke så meget i det, og selvom jeg af og til kompilerer en kerne eller to :) så kan jeg sagtens leve med ikke at oprette en seperat partition til /boot (måske ikke så sikkert men jeg har ikke oplevet nogle problemer endnu). Jeg må indrømme at jeg selv, på trods af at jeg har mere end én kerne liggende i /boot, ikke pt. bruger mere end 3MB.

planetdb>> Det var faktisk et godt link, tak! Jeg vil dog lige tilføje efter at have skimmet bogen igennem, at det er mit indtryk at de skriver 5MB som værende minimum bl.a. for ældre harddiske.