Avatar billede betatron Nybegynder
30. november 2002 - 15:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gemmer jeg i en Memo??

Jeg har på en form pladseret to komponenter: En Memo og en Button.

Når mit program starter op skriver jeg så i Memo'en: "Mit navn er Robert og jeg har IKKE fødselsdag i dag!". Når jeg så trykker på Button'en vil jeg gerne have den til at gemme det jeg har skrevet i Memo'en, i Memo'ens String List Editor. Dvs. når jeg så næste gang starter mit program op så står der: "Mit navn er Robert og jeg har IKKE fødselsdag i dag!". Og hvis jeg så skriver noget andet skal det så stå næste gang jeg åbner programmet igen.

Hvordan gør jeg??
Avatar billede stone Forsker
30. november 2002 - 15:54 #1
button1(gem memo1)
skriver du i OnClick: Memo1.lines.savetofile('test.txt');

button2(hent memo1)
skriver du i OnClick: Memo1.lines.loadfromfile('test.txt');
hvis du vil se indhold i Memo1 når dit program starter bruger du koden fra button2.
Avatar billede stone Forsker
30. november 2002 - 16:00 #2
i Form1 event under OnCreate.
Avatar billede betatron Nybegynder
30. november 2002 - 16:26 #3
>> stone

Min ide var at undgå at skulle lave en fil på computeren. Men jeg kan godt se at det nok er umuligt. Men kan man så ikke lave et delpih program hvor man kan gemme text filer (og alle andre filer)?? For det er meningen at jeg skal opbevare passwords og sådan. Derfor ville det være smart med et Delpih program for så kunne jeg lægge et password på og styre alting selv.
Avatar billede stone Forsker
30. november 2002 - 17:28 #4
ved det ikke....men du kan jo gemme dine password i registreringsbasen, og så hente den derfra, men det er jo som bekendt det første sted man kigger som hacker,der findes ikke et 100% sikker system som sikrer at andre får fat i oplysningerne.
prøv at kig på http://www.torry.ru og søg efter "pgp" så finder du et component
som kan bruges. Forfatteren til det er: michael in der wiesche.
vh
stone
Avatar billede hermandsen Juniormester
01. december 2002 - 04:35 #5
Var det ikke en ide at kryptere dine passwords i stedet?

Noget borrisholt har lavet:

procedure FastCrypt(ptrBuffer: Pointer; iSize: Integer; uiInit: Byte = $00);
var
  iIdx      : Integer;
  uiCurrByte : Integer;
  uiLastByte : Integer;
begin
  uiLastByte := 0;

  for iIdx := 1 to iSize do
  begin
    uiCurrByte := Byte(ptrBuffer^);
    uiCurrByte := uiCurrByte xor uiLastByte;
    uiCurrByte := not uiCurrByte;
    uiCurrByte := uiCurrByte xor uiInit;
    uiCurrByte := ((uiCurrByte and $0F) shl 4) or ((uiCurrByte and $F0) shr 4);
    uiLastByte := uiCurrByte;
    Char(ptrBuffer^) := Char(uiCurrByte);
    inc(pChar(ptrBuffer));
  end;

procedure FastDeCrypt(ptrBuffer: Pointer; iSize: Integer; uiInit: Byte = $00);
var
  iIdx      : Integer;
  uiCurrByte : Byte;
  uiLastByte : Byte;
begin
  uiLastByte := 0;
  for iIdx := 1 to iSize do
  begin
    uiCurrByte := Byte(ptrBuffer^);
    uiCurrByte := ((uiCurrByte and $0F) shl 4) or ((uiCurrByte and $F0) shr 4);
    uiCurrByte := uiCurrByte xor uiInit;
    uiCurrByte := not uiCurrByte;
    uiCurrByte := uiCurrByte xor uiLastByte;
    uiLastByte := Byte(ptrBuffer^);
    Char(ptrBuffer^) := char(uiCurrByte);
    inc(pChar(ptrBuffer));
  end;

Så er det bare at smide strengen ned i en fil, gemme den, og så kører det! ;)

//hermandsen
Avatar billede thecokeguy Nybegynder
07. december 2002 - 04:00 #6
Fil du vil hente fra:          Fil du vil gemme i:
F.eks. C:\fødselsdag.txt      F.eks. C:\fødselsdag.txt

De to stier SKAL være ens!
Husk ' når du skriver stierne.
_______________________________________________________________________________

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  Memo1.Lines.LoadFromFile('Fil du vil hente fra');
end;

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  Memo1.Lines.SaveToFile('Fil du vil gemme i');
end;
_______________________________________________________________________________

Jeg håber du an bruge koden.